Trådalg-ätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Trådalg-ätare?

    Äter ottosar trådalger?

    Vad ska jag göra för att stoppa algbildningen tills det att akvariet är färdigt för inflyttning?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    Tror inte det finns algätare som äter dom fullt utväcklade algerna men dom flesta äter på slemet som det kommer ur så det inte bildas så många nya... Om dom nu äter dom stora så lär dom bli mätta ganska fort ...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Om det är ditt "amonniumkar" som du "cyklar in" så är det nog just amonniumet som ger dig alg problem.

      Generellt gäller ju annars att manuellt plocka bort så mycket alger som möjligt och sedan se till att växterna trivs (och konkurerar ut algerna), dvs rätt mängd och fördelning på ljus och näringsämnen.
      En mycket viktig sak är att hålla alla "grejjer" satbila dvs på samma nivå hela tiden. Algerna gillar förändring, kan man säga.

      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Black molly ger sig på dom flesta alger :-)

        Det gör mina i alla fall..
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Den bästa trådalgsätaren jag har köpte jag på Maxi. En grillpinne i trä. Den gör precis som jag vill och när jag vill det. I en flygande fläng har den rullat upp alla trådalger som enkelt åker med ut ur burken.

          Rackarns att ammonium triggar alger så bra. Inte så lämpligt att cykla in burkar på det sättet med andra ord.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            Blä jag har själv haft lite algproblem nu dom senaste dagarna ... bildats lite staghorn inte alls kul Men nu gjorde jag iaf gigantikus vattenbyticus och hoppas på att fiskarna inte stryker med ca 80% av allt vatten åkte då jag hade en ammoniumhalt som flygit upp pga. att en gammal 7årig ansisteusmal dog och jag missade det... och gjorde rent översatans allt och det ska sägas att det inte är det minsta skoj...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Ursprungligen skickat av Labeth
              Blä jag har själv haft lite algproblem nu dom senaste dagarna ... bildats lite staghorn inte alls kul Men nu gjorde jag iaf gigantikus vattenbyticus och hoppas på att fiskarna inte stryker med ca 80% av allt vatten åkte då jag hade en ammoniumhalt som flygit upp pga. att en gammal 7årig ansisteusmal dog och jag missade det... och gjorde rent översatans allt och det ska sägas att det inte är det minsta skoj...
              Ah , Gigantus Vattenbyticus tänkte jag åxå göra i morgon...

              Jag skall bort en vecka så det skall bli spännande att se hur det står till efter en veckas Frugus Gödikus

              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Nu har jag ställt in timern så att belysningen bara är tänd 8 1/2 timmar per dygn. Minskat även något på ammoniaken.

                Fiskarnas avföring kommer ju att producera ammoniak. Så ammoniak kommer alltid att "tillsättas" vattnet på naturligt vis. Problemet verkar vara att jag har kört med för mycket ammoniak. Å andra sidan har jag mycket nitriter just nu, vilket borde innebära att ammoniaken bryts ner ändå och borde därför inte vara ett problem.

                Jag har 3 (kanske 4) växtnäringskular nedgrävda i sanden till mina 3 Echinodorus bleheri och till Sagittaria. Är detta dumt? Vill att växterna ska trivas och jag har hört att växter lätt dör i ett nystartat akvarium.

                Bra idé den där med grillpinnen! Kommer inte algerna att försvinna av sig själva när balansen är uppnådd?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Fiskarnas avföring kommer ju att producera ammoniak.
                  Ammoniak existerar inte i någon större usträckning i våra akvarier med runt 7 i pH: http://194.236.255.117/defblog/picture/1484.html. Du menar ammonium.

                  Så ammoniak kommer alltid att "tillsättas" vattnet på naturligt vis.
                  Ja fast du vill att ammoniumhalten alltid ska vara helt stabil och inte variera och vara så låg som möjligt. Skjuter du på ammoniumpulser från krukväxtgödning eller övermatar så att filtret inte orkar omvandla ammoniumet till nitrit/nitrat så kommer du alltid få algodlingar.

                  För att få en hälsosamt hög nitrosomasodling som hela tiden hjälper till att hålla ammoniumnivåerna låga och stabila så tycker jag det är bättre att antingen fixa redan inkörd filtermassa eller aktivera ett substrat utanför akvariet eller mata filtret med Nitrivec under uppstart, eller varför inte använda alla tre tricken?

                  Problemet verkar vara att jag har kört med för mycket ammoniak. Å andra sidan har jag mycket nitriter just nu, vilket borde innebära att ammoniaken bryts ner ändå och borde därför inte vara ett problem.
                  Så nu har du din nitrosomasodling, så då bör du inte fortsätta ammoniumdoseringen. Fortsätter du kommer du aldrig nå stabilitet som får växter att trivas bättre än alger.

                  Jag har 3 (kanske 4) växtnäringskular nedgrävda i sanden till mina 3 Echinodorus bleheri och till Sagittaria. Är detta dumt? Vill att växterna ska trivas och jag har hört att växter lätt dör i ett nystartat akvarium.
                  Tja. Lera inte är speciellt välskruvad näringsinnehållsmässigt. Mycket järn + ammonium = trådalgsodling.

                  Hade du istället aktiverat jord och fått ett perfekt urlakat akvatiskt slam så hade du fått ett bra näringsbindande substrat med hög CEC, bra redox och god nitrifikation. Istället för att få ett järnläckande substrat hade du fått ett näringsbindande substrat till glädje för växterna.

                  Bra idé den där med grillpinnen! Kommer inte algerna att försvinna av sig själva när balansen är uppnådd?
                  Nej men när du fått balans med låga och stabila ammoniumnivåer så kommer däremot algerna gå i ide och inte föröka sig. Om du i det läget hela tiden ligger på och gnuggar bort alger från algangripna ställen kommer dom inte tillbaks. Jag gör det alltid i samband med vattenbyten så bortgnuggade alger och sporer i så hög grad försvinner ut ur akvariet. Även om man inte kan se några alger på mina rutor så kan man känna en slemhinna som jag brukar gnugga bort, sammt fluffa växter med handen så att sporer/sedimenterad skit hålls borta från växterna och åker ut med vattenbytet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen skickat av batski
                    Nu har jag ställt in timern så att belysningen bara är tänd 8 1/2 timmar per dygn. Minskat även något på ammoniaken.
                    ...
                    Jag har 3 (kanske 4) växtnäringskular nedgrävda i sanden till mina 3 Echinodorus bleheri och till Sagittaria.
                    Öh... Du menar att du tillsätter ammonium <b>och</b> annan växtnäring <b>och</b> har ljuset tänt i ett akvarium med fyra växter i - och du är förvånad över att du får alger???

                    Inget illa ment, men du har skapat en algodling.

                    Defdac: Hur aktiverar man jord?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Defdac: Hur aktiverar man jord?
                      Det är bara att häva ner någon liter jord i en hink med vatten och låta den stå och kraftigt genomluftas ett par veckor. Byter vatten ett par gånger om dagen. Sedan silar man jorden med rissil i bottnen och toppar med grus.

                      2 veckor är att ta i, man kan kolla hur snabbt jorden sedimenterar. Efter någon vecka så brukar jorden sedimentera på bara några minuter - trots den kraftiga genomluftningen. Då brukar även vattnet vara ganska ofärgat och då är det klart.

                      Jag har gjort så i en 29-litrare som står i fönstret:
                      http://194.236.255.117/defblog/picture/1494.html

                      Inga vattenbyten och just nu bara lite prickalger på rutan som vetter mot fönstret och jag har det bara tänt när jag sitter vid datorn. Växer inte jättebra men växterna håller sig algfria åtminstone. Jag slänger i lite KNO3, KH2PO4 och flingfoder ibland. I sommras krävdes det betydligt mer KNO3 och jag lyckades få lite Cyanobakterier, men dom försvann ganska snabbt av sig själv när jag ökade nitrathalten.

                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Öh... Du menar att du tillsätter ammonium <b>och</b> annan växtnäring <b>och</b> har ljuset tänt i ett akvarium med fyra växter i - och du är förvånad över att du får alger???
                        Nu blev det lite missförstånd. Jag har inte bara 4 växter i akvariet, utan nämnde bara de växter som jag trodde behövde växtnäringkulor.

                        3 Echinodorus bleheri
                        4 Hydrocotyle leucocephala
                        4 Sagittaria subulata (4 krukor som jag delat upp i 14 plantor)
                        2 Ceratopteris thalictroides
                        15 (ca) Ceratopteris cornuta

                        Jag har gjort så gott jag kunnat. Men det är inte lätt att vara nybörjare. Att man sen får en del felaktiga råd från akvarieaffärer gör inte det hela lättare.

                        Frågan är vad gör jag nu?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Labeth
                          • September 2004
                          • 533

                          #13
                          Jag skulle ta det lungt göra klart min cycel då det inte är mycket kvar på den kan jag tro och sedan fixa till mina vattenvärden och under tiden försöka ta bort så mycket alger som möjligt manuellt...
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Tack! Jag ska försöka vara tålmodig :-)
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...