Varför dör min växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • victarium
    • November 2004
    • 1

    Varför dör min växt?

    <font color="black"><font color="black"><font size="5"><font size="2"><font face="Verdana"><font face="Trebuchet MS"><font face="Stencil"><font face="Impact"><font face="Century Gothic"><font face="Century Gothic">För ungefär 3 veckor sedan fick jag en sumatraormbunke (är nästan säker på att det är en sådan) av en vän. Jag planterade den och den började genast att växa. Nu är det så att de senaste dagarna har den börjat må allt sämre och sämre, det började med att den blev gulaktig och nu har den även blivit brun på vissa ställen och den ser allmänt ledsen ut. Mina andra växter som är bla. cabomba och javaormbunke mår jättebra och de växer och är fina så jag förstår inte varför just sumatraormbunken är så dålig. Vad kan det bero på? Vad kan jag göra för att få den att må bra igen?
    Blir väldigt glad om någon svarar, jag vill ju inte att min fina växt ska dö helt </font id="Century Gothic"></font id="Century Gothic"></font id="Impact"></font id="Stencil"></font id="Trebuchet MS"></font id="Verdana"></font id="size2"></font id="size5"></font id="black"></font id="black">
    victarium
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Är itne den bästa att svara, men men...
    Det lilla som jag har lärt mig är att först titta på vart det gula sitter, om det är bladnerverna eller inte osv...
    Hos landväxter skulle jag säga kvävebrist, men här vet jag inte...
    ta en titt på [http://www.hjortgatanszoo.se]

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      Är det nya eller gammla blad som blivit gula

      Är det brunaktighet som i förrutnelse(faller sönder lätt) eller bara att bladet har fått ett brunt pigment och håller ihop...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Min gjorde så åxå innan den "kom igång", ge inte upp den !

        Numera så rensar jag bort hälften av den en gång i veckan. Den växer nått så in i helv....

        Den gillar även att ligga och flyta, den bildar då små adventiv som du kan plantera och få fler.

        Göd den med TMG och låt den få rejält med kvalitetsljus så reder den sig säkert. Om du inte har massor av firrar så kommer du antagligen behöva tillsätta lite nitrat (KNO3) åxå för den mumsar snabbt i sig kvävet som finns i vattnet.

        Jag har den som flytväxt tillsammans med 6 st diskusar som äter 2-4 ggr/dag och den strippar vattnet på kväve iallafall !

        Bra växt om man vill ha fungerande kretslopp alltså !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        Arbetssätt...