Vad gör de för skada?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fritiof
    • January 2004
    • 39

    Vad gör de för skada?

    Om man behåller de där gråa slafset runt växtrötterna när man köper nya växter.
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Det gråa slafset, mineralull menar du?! Vissa har haft problem med det men jag har inte haft det... Det är knappast skadligt, då hade man inte haft växterna i det..

    Kommentar

    • maanda
      • September 2004
      • 423

      #3
      Jag har inte haft några som helst problem med det heller, men en del säger att det kan börja ruttna i rotsystemet om man har kvar den, sedan sprider det sig till resten av växten, och då dör den.
      Det har dock aldrig hänt mej-..

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Anledningen att man ska ta bort mineralullen när man sätter växterna i karet är att den innehåller höga halter näringsämnen som kan orsaka övergödning, med algblommning som följd, när dom läcker ut i vattnet.
        Växter odlas oftast emerst, dvs över vattnet, med endast rötterna i "vattenbad" och då kan man dynga på med gödning utan att riskera att det blir en massa alger.
        Slutsats: Mineralullen ska bort.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Fritiof
          • January 2004
          • 39

          #5
          Okej tänkte man kunde slippa ta bort på vissa växter e de ju ett j*vla pillande. Fast om man inte göder med nått borde de ju vara ganska bra å låta de vara kvar eller innehåller de extrema mängder näring?

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Risken är att det innehåller kväve (N) i ammoniumform (NH4), som för visso gillas mycket av växterna, men ännu mer av algerna.
            En bra kvävegödning för akvariebruk är kväve i nitratform (NO3) som dock är svårare för växterna att ta upp, men även för algerna.
            När man odlar växter i övervattensläge använder man ofta den mer lättupptagliga formen, dvs ammoniumformen, eftersom man inte behöver tänka på alginvasion.

            På de flesta växter kan man vara ganska hårdhänt när man tar bort ullen. De flesta växter tål att man kapar rötterna rätt rejält. Att lämna ett par tre centimeter av rötterna är i många fall fullt tillräckligt.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Jag brukar klippa av rötterna rätt mycket, sen sköljer jag växten i en hink vatten då försvinner mycket av mineralullen. Sen kan man peta bort det sista med en gammal hederlig virknål . Riktigt bra redskap.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              Arbetssätt...