Tofs alger!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • junilla
    • January 2003
    • 32

    Tofs alger!?

    Jag har ett kar med tofs alger och nu undrar jag finns det någon effektiv fisk som äter dessa, eller finns det ett bra bekämpningsmedel eller annat man kan göra för att minska dessa irriterande alger :/

    Tacksam för hjälp!
    Bubblan82
  • ch_nilsson
    • October 2004
    • 2

    #2
    Jag är iofs ganska nybörjare vad gäller akvarium. Startade upp två akvarium för ett par månader sen.
    Det som jag har blivit rekomenderad vad gäller tofsalger så är det den Siamesiska algätaren. Den ska tydligen vara riktigt effektiv mot just toftalger.
    Jag har själv en stor och en liten siamesisk algätare.
    Vad gäller alger så har jag en del men ännu inga tofsalger.
    Den är dessutom en väldigt fin fisk, både som liten och som stor.

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      Det finns inget som äter alger när det väl har blivit tofsar men siamsiska algätare verkar smaska i sig när det bara är som en slämmig hinna...

      Som med dom flesta alger så gäller det först att fixa till vattenvärdena så att algen inte trivs (gör stora vattenbyten 4 dagar i rad nu kommer dina vattenvärden att vara 0 ställda ... När du väl är i detta läger är frågan hur mycket växter du har? Göder du med något? Hur stort är karet? Svara på detta för mer hjälp) ... när man väl gjort detta är det operation storstädning som gäller (överdriv dock inte och lyft upp gruset eller låter filtret dö pga att det stått still för länge eller liknande då du inte vill döda dom goda bakterierna)...
      Lyft upp alla stenar/rötter och borsta av dom under duschen ta en hink med vatten där du skrapar bort alla alger från växter ... försök vänd ner dom alger som finns på botten i sanden...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • junilla
        • January 2003
        • 32

        #4
        akvariet är på 37L (yngelkar), ska ta och göra en storstädning =)

        Tack för alla svar, ska kolla upp algätare, dock tror jag att det är för litet kar...
        Bubblan82

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Om det nu är så att det är utan växter är det helt enkelt så att du gör för få vattenbyten i karet så att nitrat(ej det giftiga nitrit) halten som är det som växter kan ta upp (om det inte finns växter alger tar upp)...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • junilla
            • January 2003
            • 32

            #6
            hmmm har massor med växter och en rot och sten, mest växterna som har drabbast :/
            Bubblan82

            Kommentar

            • rindberg
              • March 2004
              • 196

              #7
              Har också fått en massa tofsalger. Börjar dock bli bättre.
              För mig var felet för mycket järn. Blev rekomenderad det av zoohandlaren, vilket visade sig vara det sämta råd jag fått. Så skulle det råka vara så att du tillsätta järn så sluta med det!
              Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
              Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

              Kommentar

              • junilla
                • January 2003
                • 32

                #8
                nej har inte tillsatt järn...tack får rådet
                Bubblan82

                Kommentar

                • Edlund
                  • September 2004
                  • 330

                  #9
                  Amanoräkor äter allt inklusive tofsalger

                  Kommentar

                  • junilla
                    • January 2003
                    • 32

                    #10
                    hmmm vet inget om sådana räkor, blir de stora och vad äter de,mera än alger, skadar de fiskarna?
                    Bubblan82

                    Kommentar

                    Arbetssätt...