Tofs alger!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • junilla
    • January 2003
    • 32

    Tofs alger!?

    Jag har ett kar med tofs alger och nu undrar jag finns det någon effektiv fisk som äter dessa, eller finns det ett bra bekämpningsmedel eller annat man kan göra för att minska dessa irriterande alger :/

    Tacksam för hjälp!
    Bubblan82
  • ch_nilsson
    • October 2004
    • 2

    #2
    Jag är iofs ganska nybörjare vad gäller akvarium. Startade upp två akvarium för ett par månader sen.
    Det som jag har blivit rekomenderad vad gäller tofsalger så är det den Siamesiska algätaren. Den ska tydligen vara riktigt effektiv mot just toftalger.
    Jag har själv en stor och en liten siamesisk algätare.
    Vad gäller alger så har jag en del men ännu inga tofsalger.
    Den är dessutom en väldigt fin fisk, både som liten och som stor.

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      Det finns inget som äter alger när det väl har blivit tofsar men siamsiska algätare verkar smaska i sig när det bara är som en slämmig hinna...

      Som med dom flesta alger så gäller det först att fixa till vattenvärdena så att algen inte trivs (gör stora vattenbyten 4 dagar i rad nu kommer dina vattenvärden att vara 0 ställda ... När du väl är i detta läger är frågan hur mycket växter du har? Göder du med något? Hur stort är karet? Svara på detta för mer hjälp) ... när man väl gjort detta är det operation storstädning som gäller (överdriv dock inte och lyft upp gruset eller låter filtret dö pga att det stått still för länge eller liknande då du inte vill döda dom goda bakterierna)...
      Lyft upp alla stenar/rötter och borsta av dom under duschen ta en hink med vatten där du skrapar bort alla alger från växter ... försök vänd ner dom alger som finns på botten i sanden...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • junilla
        • January 2003
        • 32

        #4