Funderingar kring Gödning mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #16
    hm...
    kan man köra med "Estimativt index" även fastr man inte har co2 som pumpas in? kör nu itne med ngn flytande näring eftersom jag är så orolig för att få alger, vilket jag har fått varje gång i karet innan då jag har gött med tmg, kno3, kh2po4 osv...

    Mvh malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #17
      Med lägre ljusnivå blir schabbel-gränserna väldigt stora. Då kan man vara väldigt slarvig både med trimning och skötsel och gödning.
      Det vill jag verkligen skriva under på. Har man "bara" bra CO2-nivå är det busenkelt att få ett prunkande grönt akvarium - utan alger dessutom. Att få till snygg och fantasifull design är därimot något heeeeelt annat
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Corydoras mad
        • April 2003
        • 1686

        #18
        Byter du 50 liter så doserar du gödningen för 50 liter
        Har jag fått detta runt bakfoten eller...? För jag häller i lika mycket gödning som karet är stort. Alltså; fastän jag byter 170l så häller jag i gödning för 375l. Är detta fel?
        /Mathias
        The Corydoras freak

        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Har jag fått detta runt bakfoten eller...? För jag häller i lika mycket gödning som karet är stort. Alltså; fastän jag byter 170l så häller jag i gödning för 375l. Är detta fel?
          Jag skrev tips helt och hållet gjort för Maya i den här tråden. Dvs ett akvarium utan CO2, men där man vill garantera att allt finns.

          Kör man CO2 så har växterna nästan alltid ett mycket större näringsbehov och då är det fulldospulser som gäller. Där är det viktigt att aldrig hamna för lågt på övriga näringsnivåer och man kan vara betydligt frikostigare med gödningen.

          Skillnaden är enorm. Med garanterad CO2 nivå så kan växterna växa obegränsat och det är oftast gödningen som sätter stopp. Utan CO2 är koltillgången alltid det mest begränsande faktorn så då kommer näringsupptaget aldrig vara speciellt stort.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            kan man köra med "Estimativt index" även fastr man inte har co2 som pumpas in? kör nu itne med ngn flytande näring eftersom jag är så orolig för att få alger, vilket jag har fått varje gång i karet innan då jag har gött med tmg, kno3, kh2po4 osv...
            Mitt tips var skräddarsytt till Maya som vill få fjutt på växter utan CO2. Näringsbehovet är extremt marginellt *men* har man en *mycket* växter som klarar av att lösa stor del av kolbehovet från bikarbonat i vattnet så kommer det ändå vara ett behov av att allt finns tillgängligt.

            I Malawikar är detta en extremt svår ekvation att gå ihop. Man har ofta totalt begränsat med växter och därmed blir gödningsförfarandet skitsvårt.

            Jag tryckte oerhört hårt på detta i mitt föredrag i Motala och Bollmora. Det enklaste är att kunna köra fullt ös för växterna med CO2 och mycket växter, men i en burk med extremt marginellt med växter är näringsbehovet oerhört svårt att förutsäga.

            Skulle man köra Estimativt index i en förhållandevis växtfattig burk så skulle växtkonkurrensen vara obefintlig och då kommer algerna ha totalt försprång varenda gång man matar firrarna och det blir lite extra skitigt med omätbara Ammoniumspikar som följd. Ammoniumnivån hoppar i växtglesa burkar, medans dom i icke CO2-berikade burkar tätt planterade med växter alltid kommer hållas låg och stabil.

            I en växtgles burk med oerhört effektivt biologiskt filter (droppfilter och/eller sandfilter) så blir svaret "kanske" på din fråga, men det blir fortfarande lurigt eftersom växtkonkurrensen (skyhögt Ammoniumintag och skuggning) är så marginell.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...