tips blågröna alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nightmist
    • November 2004
    • 32

    tips blågröna alger


    fick blågröna alger för några veckor sedan och efter mkt letande efter bilder på internet och i akvarieböcker och efter två svängar till min akvarieaffär lyckades jag till sist övertyga dom om att det faktiskt var blågröna alger jag hade.

    jag fick tipset att städa ur akvariet och sedan mörklägga i fyra dygn och efter dessa fyra dagar var de blågröna algerna borta och jag har inte sett till dem sen dess (tre veckor sedan). så tipset är att städa och mörklägga innan ni provar nåt annat!


    sen har jag en fråga..veckan innan de blågröna algerna började växa till sig dog alla mina neontetror en efter en. kan det ha berott på dessa alger? (har inte haft några problem sen dess)
    *blubb*
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    Beror på att du har för lite NO3 Nitrat i karet blågrönalger kan ta upp kväve i gasform (N2) och vid låga halter av nitrat får dom ingen konkurranse av växterna och kan härja fritt ... skaffa KN03 och KH2PO4 och vänd ner blågrönalgerna i gruset...

    för mer exacta tips : Hur stort är karet och hur mycket växter har du gödning, vattenbytes rutin, vattenvärden?

    Kan det varit så att du fick en nitrit spik upptäckte detta gjorde en massa vattenbyten vilket sänkte nitrat halten och då fick brist på detta och blågrönalgerna slog till? en teori ... troligen har det inget med att allt dog att göra...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • Nightmist
      • November 2004
      • 32

      #3
      har ingen aning om varför dom dök upp..mörkläggningen fungerade och algerna är borta sen tre veckor i alla fall.
      och 'allt' dog inte. guppysarna&platysarna och växterna mår fint - det var bara mina 6 neontetror som dog.
      *blubb*

      Kommentar

      Arbetssätt...