Svävalger dör av socker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Svävalger dör av socker?

    Jag har läst på ciklid.se att vissa former av alger (t ex grönvatten) kan dödas med vanligt socker (eller dextrosol). Doseringen skulle i så fall vara en halv struken tesked per 100 l vatten. Har någon provat det? I så fall skulle det vara mycket billigare metod än UVC-filter.

    Källa: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1243&SearchTerms=svävalger , läs det som Mike Noren skriver om "sockermetoden".
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • Ron
    • October 2004
    • 50

    #2
    Detta är ett gammalt recept som jag aldrig provat. Den skall påskinda nedbrytningen av fiskarnas avfall, och öka CO2 halten i vattnet. Akvarievattnet kan bli ganska giftig om man överdosera.
    mvh
    Ron

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Vi diskuterade socker i akvariet som möjlig vattenrening tidigare i denna tråd:
      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24120
      Primärt utgående från den legendariske JJ Scheels experimenterande.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Tilläggas kan att jag nu testat sockerdosering i sötvatten, och effekten är inte alls lika dramatisk som i saltvatten. Jag misstänker att skillnaden är att i sötvatten är grönalger fosfatbegränsade oftare än nitratbegränsade.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Ron
          • October 2004
          • 50

          #5
          Ursprungligen skickat av erikthur
          Primärt utgående från den legendariske JJ Scheels experimenterande.
          Detta var vad jag hade i bakhuvud, och jag tog en snabb-titt i hans bok innan jag svarade.
          Om jag räknade rätt är hans doseringsanvisning dettsamma som Z_Lawer nämner.
          Ron
          Ron

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag misstänker att skillnaden är att i sötvatten är grönalger fosfatbegränsade oftare än nitratbegränsade.
            Alger går inte att fosfatbegränsa. Du behöver komma ner under några få ppb vilket inte ens går att mäta i labb.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Alger går inte att fosfatbegränsa. Du behöver komma ner under några få ppb vilket inte ens går att mäta i labb.
              Alger i naturliga sötvatten är vanligen inte begränsade av nitratmängden, utan just av fosfatmängden. Det är därför fosfatrening av avlopp ger så stora miljövinster, medan nitratrening ger mycket liten vinst - i alla fall tills vattnet når havet.

              Alger behöver Nitrat:Fosfat i ungefär förhållandet 16:1. I sötvatten har man nästan alltid mer än 16 gånger mer nitrat än fosfat (i snitt ligger vintervärdet för svenska sjöar på 28:1), så algerna har redan mer nitrat än de kan göra av med, och en ökning ger ingen effekt - men ökar man fosfaten kan de växa snabbare (förusatt att det finns tillräckligt med koldioxid/karbonat). I havsvatten, däremot, är alger oftast nitratbegränsade, och det är därför saltvattensakvarister är så oroliga för nitratanhopning - det leder ofelbart till trådalgsexplosion.

              Vad du menar är att det inte går att STOPPA algernas tillväxt i akvarium genom att strypa deras tillgång till fosfat; vad jag säger är att algernas tillväxt ökar mer vid ökande tillgång på fosfat än vid ökande tillgång på nitrat.
              Det är inte riktigt samma sak.

              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...