Räkna ut volymen på co2 bubblor. Plus tub fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nisseigel
    • May 2004
    • 38

    Räkna ut volymen på co2 bubblor. Plus tub fråga.

    Skulle vara intressant å kunna beräkna volymen per bubbla man skjuter in i karet. Är det nån som kan ge ett räkneexempel??
    Det var ju trots allt inte igår man gick i skolan.

    Har nyligen startat med co2. Har en liten flaska, Bioplast set 300.
    Kollade på kartongens utsida å där står det att flaskan ska innehålla 350 g co2.

    Efter knappt 2 veckor så tog flaskan slut. Har kollat så att det inte läcker någonstans. Fyllde flaskan igår å då fyllde han 1 kg. Hur går det ihop om nu flaskan bara kan innehålla 350g...ökat trycket eller????

    Så nästa grej att kolla är ju upplösningen å då tänkte jag att man kanske kunde räkna ut bubbelvolymen för att först å främst se om det var/är rimligt att flaskan ska ta slut så fort. Dock vet jag inte om flaskan va helt full från början.

    Upplösningen sker med hjälp av en alträ bit som sitter precis vid insuget på ett gammalt fluval innefilter. Dock blir det lite spill då inte all gas sugs in i pumpen.

    Har dock funderingar på att göra ett hål längst ner så att alträbiten kommer in en bit.

    Annars, rent mätmässigt, så har jag iaf haft en rimlig co2 nivå i karet. Ligger inom det "gröna" fältet på tabellen.

    Kan nån hjälpa mig...

    Mvh P-J
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Skulle vara intressant å kunna beräkna volymen per bubbla man skjuter in i karet. Är det nån som kan ge ett räkneexempel??
    4/3 * pi * radien^3
    Jag har provat att räkna på detta ett par gånger men kom inte fram till något vettigt eftersom det är svårt att uppskatta radien och bubbeltakten någorlunda vettigt.

    Så nästa grej att kolla är ju upplösningen å då tänkte jag att man kanske kunde räkna ut bubbelvolymen för att först å främst se om det var/är rimligt att flaskan ska ta slut så fort.
    Då tror jag det är bättre att utgå från:
    Annars, rent mätmässigt, så har jag iaf haft en rimlig co2 nivå i karet. Ligger inom det "gröna" fältet på tabellen.
    ...och räkna på hur mycket du löser upp om man vet volymen på karet? Jag kan ju jämföra med min förbrukning om du anger storleken.

    EDIT:
    En vägledning för dig kanske kan vara att min uppskattade förbrukning i gamla 220-literskaret var ca. 20 gram CO2/dygn. Min 6-kilos tub räcker alltså omkring 300 dagar. Jag körde då med timerstyrd magnetventil 10-12 h i sträck.

    En liten förvirrande iaktagelse på senare tid är att det inte verkar åt mycket mer CO2 i mitt 540-liters när jag kör med pH-kontroller. Verkar som man kör mer ekonomiskt på det sättet.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      När det gäller flaskan så mäter man både mängden gas och trycket i g/kg, Det som är 350g är vikten för den mängden gas som flaskan kan ha, när flaskan fylldes så fyldes den troligen till ett tryck av 1kg, detta är två helt olika saker även om man säkerligen kan räkna på detta.

      En kanska dum liknelse men ända: 350 g är likvärdigt med mängden luft du får trycka in i din cykelslang medan 1kg är hur hårt du får trycka på pumpen när du tar sista pumptaget.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • nisseigel
        • May 2004
        • 38

        #4
        Jag kan ju jämföra med min förbrukning om du anger storleken.
        Storleken på det aktuella karet är just precis som Ditt, 220 liter.
        20 gram per dygn skulle ju innebära, om man har 350g co2, att flaskan tar slut på ca 17 dagar. Kanske inte helt orimligt ändå att den tog slut efter 14 dagar (knappt) med en liten sämre upplösning.

        När det gäller flaskan så mäter man både mängden gas och trycket i g/kg, Det som är 350g är vikten för den mängden gas som flaskan kan ha, när flaskan fylldes så fyldes den troligen till ett tryck av 1kg, detta är två helt olika saker även om man säkerligen kan räkna på detta.
        Men jag har vägt flaskan både före och efter fyllning. Det skiljer 1 kg. Dessutom fick jag betala för 1kg. Borde inte trycket in i flaskan vara minst 60 bar eftersom det är det som tryckreduceringsventilen visar????
        Står oxå på flaskan att den tål 250 bar.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          EDIT:
          En vägledning för dig kanske kan vara att min uppskattade förbrukning i gamla 220-literskaret var ca. 20 gram CO2/dygn. Min 6-kilos tub räcker alltså omkring 300 dagar. Jag körde då med timerstyrd magnetventil 10-12 h i sträck.
          Kusligt nära min faktiska förbrukning i min 300-litrare
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            CO2 har i princip trycket 60 bar i flaskan tills den tar slut. Då faller trycket till noll väldigt snabbt.
            Man mater hur mycket gas man fyller i vikt (kg). Så det verkar konstigt att du inte fick 1 kg från början.
            Flaskorna skall tåla mycket över 60 bar, eftersom trycket stiger FORT när temperaturen i flaskan stiger. Därför som brandsläckare är så kraftigt byggda...
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              nisseigel: du har säkert helt rätt, jag trodde att det var någon typ av lågtrycksflaska.

              "asumption is the mother of all fuckups"
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              Arbetssätt...