Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Huggew
    • February 2003
    • 247

    Alger

    Jag har ett 112 l med Tanqinika ciklider och ett par Ancistrus med ca 10 yngel, filter Aquaball 2210.

    I detta kar har stora problem med Alger, dom gröna trådliknande sorterna.

    Jag har inga växter i akvariet och belysningen är tänd ca 10-11 timmar om dan.

    Solinstrålningen tror jag att man kan räkna bort eftersom det står ca 5 meter från fönster och då kommer det ändå in snett:


    xxx (sol)
    -----
    |
    |
    |
    -----


    x= skymd solinstrålning
    Hoppas att ni förstår ungefär av skissen.

    Hur skall jag göra för att bli av med algerna dom sitter överallt på stenar och bakgrund, stenarna har jag silkonat ihop så det kan bli svårt att ta upp dom.

    Några förslag?

    MAH
    Magnus Larsson
    och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    ja, lite växter lr vad har du för tanganyika ciklider???

    Kommentar

    • Huggew
      • February 2003
      • 247

      #3
      Jag har 2 st N.lamprologus Brichardi och 2 st som jag har glömt namnet på
      och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

      Kommentar

      • Mathias-D

        • December 2002
        • 1122

        #4
        okej....lite växter då kanske??? sätt dom där dom inte kan gräva upp dom lr lägg sten bredvid.

        Kommentar

        • Huggew
          • February 2003
          • 247

          #5
          Alltså ledes hjälper växter mot alger?

          Någon som har förslag på växter som skulle passa?
          och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

          Kommentar

          • Huggew
            • February 2003
            • 247

            #6
            För att få bort alger på stenarna kan man ta upp dom och skrubba eller blir det för störande för fiskarna?
            och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

            Kommentar

            • Mathias-D

              • December 2002
              • 1122

              #7
              ja du kan ta upp dom och skura.
              Det är ju så att växterna kan konkurera ut algerna...

              Kommentar

              • Huggew
                • February 2003
                • 247

                #8
                då blir det ju inte riktigt biotop riktigt men det gör inget bara jag blir av med algerna!!

                Tack för svaren!

                Finns det några växter som någon kan rekommendera?
                och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                Kommentar

                • Huggew
                  • February 2003
                  • 247

                  #9
                  Skulle följande kunna funka för att bli av med dom algerna jag har:

                  Rensa så mycket som möjligt för hand
                  Hälla i algmedel
                  Plantera några snabbväxande växter
                  Tätare och större vattenbyten

                  Kan man då även slippa att ta upp stenarna och rengöra/byta ut dom?

                  Dessa punkterna är bara för att bli av med dom alger som finns sen måste man fortsätta med tätare vattenbyte men kanske inte lika mycket för då skall förhoppningsvis växterna konkurera ut algerna.

                  Kan man göra något med filtret? Jag har Eheim Aquaball 2210

                  MAH
                  Magnys
                  och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                  Kommentar

                  • Labeth
                    • September 2004
                    • 533

                    #10
                    Det finns ett tråkigt sätt och ett dyrt sätt ... problemet du har är att du får för mycket NO3 kommer av fiskarnas skit ... byt vatten varje dag kommer hålla denna halten nere det finns även zeolit från www.zeosand.nu http://www.zeosand.nu/pages/fakta.html#luckyfish ... finns säkert andra liknande produkter på marknaden...
                    Du kan även behöva ta bort PO4 men detta får det nog bli lite vattenbyten för att få bort...

                    detta kommer inte ta bort dom alger du har men det kommer inte växa några nya så om du skrapar bort dom du har så kommer det inte fler... Men om du ska ha växter är det mycket dumt att ta bort NO3 och så men det verkar du inte vilja ha så detta kan vara en oki produkt för dig ... har ej provat den men det verkar på folk som jag pratat med som den fungerar...
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                    Kommentar

                    • Huggew
                      • February 2003
                      • 247

                      #11
                      Har nu börjat byta 10% varje kväll (3 dagar hittils, planen är 50% i veckan), men vad jag har försökt läsa mig till så kommer inte detta att hjälpa mig helt och hållet utan jag behöver förmodligen ett biologiskt filter samt växter.

                      På mitt filter så är där ju 2 behållare med filter material, tror ni att det räcker med att byta ut innehållet i den ena mot EHFI substrat eller behöver man köpa en extra behållare?

                      En annan fråga är om det kanske räcker med några växter eller om jag skall köra både filterändringen och växter?

                      MAH
                      Magnus
                      och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                      Kommentar

                      • Huggew
                        • February 2003
                        • 247

                        #12
                        En ny fråga hur f*n skrubbar man stenarna utan att ta upp dom ur akvariet??

                        Vill inte störa fiskarna mer en nödvändigt, samt jag har limmat ihopa en hel del stenar med silikon.

                        MAH
                        Magnus
                        och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                        Kommentar

                        • elinor
                          • February 2003
                          • 1323

                          #13
                          Jag förmodar att du stressar fiskarna mer om du skrubbar stenarna när de ligger kvar i karet än om du plockar ut dem. Alternativet är att du plockar ut fiskarna för att sedan skrubba. (om skrubba är det alternativ du bestämt dig för)



                          Har du inte silikonat hela ditt stenröse är det bästa alternativet förmodligen att plocka upp stenarna för en skrubbning. Då stressar du fiskarna minst.


                          Lycka till! Elinor

                          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                          Kommentar

                          • Huggew
                            • February 2003
                            • 247

                            #14
                            Jag får se hur det blir med skrubbningen, det är ju så att det har minskat radikalt med alger sedan jag började med mera regelbudna vattenbyten samt lite växter och helt av med alger blir man nog aldrig men det hade varit skönt.

                            Kan alger som har växt fast på stenar dö och då plockas bort lättare?
                            och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...