Luftpumpen blåser livet ur mina växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedvig
    • August 2004
    • 11

    Luftpumpen blåser livet ur mina växter!

    Hej på er!

    Det är väl lika bra att påpeka att jag skaffade akvarium för ett par månader sedan och därför är rätt oerfaren. Akvariet är på 112 liter, det är på sina håll ganska lummigt och har hittills enbart 7 ganska små invånare.

    <b>Min fråga:</b> Jag har planterat lite olika växter i mitt akvarium. Till en början såg de inte så glada ut, men nu efter ett par månader tycks de flesta ha hämtat sig.

    Vad som har fått dem att göra detta (förutom tillskott av lämplig växtnäring och tid att rota sig) är (tror jag) att jag flyttat samtliga växter undan mitt filter med "utblåsmekanism". De växter som jag har valt tycks med andra ord INTE trivas i strömt vatten. Nu undrar jag om jag bara ska gilla läget och låta det fula filtret hänga där helt synligt, eller om det finns någon växt som klarar:

    a) nybliven akvarieägare och
    b) strömt vatten

    Jag skulle bli tacksam om mer erfarna och kunniga personer är jag skulle vilja dela med sig av tips och goda råd.

    Hedvig

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Vad som har fått dem att göra detta (förutom tillskott av lämplig växtnäring och tid att rota sig) är (tror jag) att jag flyttat samtliga växter undan mitt filter med "utblåsmekanism".
    Du ger växterna gödning varpå dom börjar växa bättre, men tror att utblåsflytten har med den nya tillväxten att göra? Hur tänker du då?

    Cirkulation kan påverka tillväxt, men det ger inga skillnader som går att jämföra med gödning kontra inte gödning.

    Har växterna alla näringsämnen dom behöver och ljus så är det faktiskt ganska svårt att få dom att inte växa. Inte ens asfalt hindrar dom i sådana lägen 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Ron
      • October 2004
      • 50

      #3
      Jag tror att de flesta växter tycker om att vattnet omkring är i rörelse. Vad gäller andning och möjligen näringsintag är det gynnsamt, men olika växter klarar olika den mekaniska stressen det kan innebär.
      Vad som kan vara ogynsam är om filtret drivs av luftbubblor, eller sprutar tillbaka vattnet på ett sådant sätt att det blir bubblor i akvarievattnet. Detta driver ut den koldioxiden ur akvarievattnet som växterna behöver för sin andning.
      mvh
      Ron

      Kommentar

      Arbetssätt...