Bästa algdödande medel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phat
    • February 2004
    • 216

    Bästa algdödande medel

    behöver ett medel som är jävligt effektivt på o ta död på alger (förrutom cyano då jag redan hittat ett bra)

    kom inte o snacka om att jag ska skaffa fler växter osv, been there done that... nu jävlar ska jag spränga bort skiten från mitt kar!!!!

    // en som är jävligt trött på alger...
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Ordentligt med Klorin, det tar algerna.
    Tyvärr tar det allt annat med.
    Har du funderat över varför du har så mycket alger (om det nu är så mycket) ? I ett akvarium i balans blir det inte särskillt mycket alger, men helt algfritt blir nog en dröm, ett mål att fortsätta sträva mot.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Mitt förslag är amanoräkor. De är helt otroliga.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Glada växter slår allt ;D

        Skämt å sido. Växter trivs bäst i väldigt stabila förhållanden medans alger är funtade så att dom tar tillfället i akt när näringsflöden varierar och framförallt om det kommer ner härligt mycket Ammonium (t ex ett rengjort filter, petande i bottnen, mat som får ligga och ruttna, döda fiskar osv)

        Du behöver få stabilitet och det får man t ex inte av att använda algmedel eller rota om i filtret och i bottnen. Du vill egentligen peta så lite som möjligt i burken förutsatt att filtret tuffar på bra och har ett bra poröst material med felfri biologisk filtrering som orkar med den fisklast du har. Ge det tre veckor av konstant stabilitet, bara vattenbyten utan filteravstänging eller bottenrotande och peta bort alger såfort du ser dom. Dom kommer inte försvinna av sig själv men med stabilitet kommer dom gå i ide = låg förökning = det du petar bort kommer inte tillbaks.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...