Vad gör egentligen kväve o fosfat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Vad gör egentligen kväve o fosfat?

    På en dansk akvariesite pågår (som här) ständiga diskussioner om alger och hur man får bukt med dem. Varvat med "varför ser mina växter så tråkiga ut". Alla svar som kommer in är av typen: Häll i järn, köp snabbväxande växter som tar upp fosfat och släng dem (!), när de vuxit en bit, byt vatten ofta så att kvävemängdena hålls nere.

    Så kommer svensken och påstår att i Sverige häller vi i bägge sorterna. Men det jag inte riktigt vet är vad dessa två ämnen egentligen är bra för. Jag har svårt att övertyga genom att säga "Det sa defdac..."

    Tror ni mig inte? se här " Dit problem er kobinationen af for meget fosfor og meget jern. Jern er ikke farligt eller skadeligt, men godt for planterne. Anskaf nogle flere hurtigvoksende planter: vallisneria, kransnålealge, andemad osv. De vil bl.a. optage fosfor så det ikke er tilgængeligt for penselaglerne. Når du tynder ud i disse hurtigt voksende planter, vil du samtidig med fjerne fosforen fra akvariet."
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Fosfat är ju ett gödningsmedel som främst alger kan ta upp tror jag.. Övergödning i Östersjön o.s.v. beror väl bl.a. på fosfat..

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag har svårt att övertyga genom att säga "Det sa defdac..."
      Be dom läsa "plantbrains" inlägg här så kommer dom förhoppningsvis en bit påvägen:
      http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?t=2822#19390
      http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?t=2822#19411

      Växter behöver alla näringsämnen som alger behöver, men problemet är att alger klarar mycket lägre näringsnivåer än växter.

      Alger klarar i storleks ordningen ppb (parts per billion) av näringsämnen, t ex fosfat, medans växter jobbar mer i ppm-området (parts per million).

      En växt kan således *aldrig* näringskonkurrera ut en alg.

      Anledningarna till att akvarier som har en massa välväxande växter ofta är väldigt algfria är flera:

      1) För att få växter att trivas krävs en stabil och adekvat näringsnivå som växterna klarar att ta upp. Stabilitet gör att alger går in i vänteläge då dom rent biologiskt är vassare på att leva under vattnet. Dom har utvecklat sig att passa på när det blir näringsförändringar och störningar i ekosystem till skillnad från växter som kräver mer stabila förhållanden - eller rättare sagt näringsnivåer som aldrig blir begränsande.

      2) Välväxande växtakvarier innebär att man drar upp en massa växter som det sitter väntande alger på.

      3) Alger gillar inte skugga, och det blir rejält skuggigt i välbeväxta växtakvarier.

      De vil bl.a. optage fosfor så det ikke er tilgængeligt for penselaglerne.
      En gammal elak skröna som är helt fel. Alger klarar så låga nivåer av fosfor att det inte går att mäta i labb.

      Det beror till stor del på algers litenhet. Dom är mikrofyter tillskillnad från växter som är makrofyter. En mol fosfor/ammonium som går till en alg räcker för att algen ska börja utveckla sporer, medans en växt inte märker av det.

      Fosfat är ju ett gödningsmedel som främst alger kan ta upp tror jag
      Både ja och nej. Det fosfat som våra akvarietestkit mäter kan vara i en organisk form som inte växterna klarar av, eller har svårt, att ta upp. Men inte det rena fosfat vi växtakvarister häller ner iform av KH2PO4.

      Övergödning i Östersjön o.s.v. beror väl bl.a. på fosfat..
      Det går inte att jämföra ett helt öppet system med ett förhållandevis stängt system som våra akvarier är.

      I våra akvarier exponeras växterna för samma vatten om och om igen, det sker aldrig i naturen. Näringsnivån i vårt akvarievatten går därför snabbt ner till nivåer växterna är helt begränsande, men algerna har fullt uppdukat bort.

      Allt fosfat som vi stoppar ner drar vi upp iform av växter.

      Så sker inte i Östersjön. Där sedimenteras fosfatet och virvlar åter upp igen med jämna mellanrum (vår/höst). Algerna blommar och dör och släpper ut sin skit (kväve/fosfor) som åter sedimenterar och väntar på att virvla upp igen.

      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Puss o kram defdac, jag vidarebefodrar till Danmark!

        Kommentar

        Arbetssätt...