Cyanos död, andra algers bröd :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viggen_l
    • April 2002
    • 117

    Cyanos död, andra algers bröd :(

    Efter en kamp på 6 månader mot Cyano fick jag tag på en flaska
    Tetra medica's General Tonic.
    Och på 24timmar var 95% av cyano angreppet borta.
    När vattnet, efter ett par 50% vatten byten, blivit så klart igen att man såg något,upptäckte jag att både trådalger och brunalger hade passat på att flytta in, i stora mängder. De fanns inte där när cyano regerade.

    Vad fan gör man när algerna hjälps åt att förstöra ens vakra drömmar.

    Har kört tester och kommit fram till
    Kh ca 7
    No3 mellan 1 -5 ppm
    Ph 7.5 (reservation för detta för jag tror testet är gammalt)
    Ca värdena beror på att det där med färgavläsning är alltid svårt.
    Tillsätter co2 med diy ca 1 bubbla/s i pumpens insug.
    4 36W lysrör 1 aqualreal och 3 TLD 950.

    Tillsätter Kn03 så att No3 ska ligga runt 6 ppm
    och TMG.

    Tillväxten är hygglig i karet får klippa ner och ansa med 2-3V mellanrum.

    Det positiva är att cyano fortfarande inte syntstill efter 2V.

    /Viggen_l
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    General Tonic = Dött filter:
    http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=105
    "Although Tetra tell us that the product doesn’t harm filter bacteria, as with any treatment, we still think it’s a good idea to keep an eye on water quality during treatment. The product contains acriflavine, aminoacridine, ethacridine lactate and methylene blue, and some research has suggested that even <b>relatively small quantities of methylene blue can inhibit biological filtration</b>"

    En massa död Cyano utan biologisk filtrering =&gt; Ammoniumspik =&gt; Algblomning.

    Hellre trådalger och "brunalger" än Cyano dock. Trådalger är enkla att rulla upp på pinne och brunalger är enkla att skrubba bort innan vattenbyte.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Festae
      • November 2003
      • 41

      #3
      Jag hade problem med Cyano i 2 st akvarium.
      Men tack vare er här på Zoopet så fick jag några tips.
      Det som verkar ha gjort skillnad är att jag pytsade i lite KNO3 i de akvariumen.
      Dag för dag kunde man se att det minskade och nu är all Cyano borta iaf vad jag kan se.

      Hur ska jag gå till väga för att slippa att sätta i KNO3?
      Mer/färre fiskar?
      Mer/färre växter?
      Mer/mindre cirkulation?
      Öka/minska matransonen?



      720 Sydamerika
      375 Victoria
      160 Sällskap
      40 Tomt

      Kommentar

      • viggen_l
        • April 2002
        • 117

        #4
        Så med andra ord är det att gå från kemisk krigföring till mekanisk nu då.
        Försvinner trådalger och dyl när filtret kommer igång igen eller det ska till en massa andra knep?

        Jag hade problem med Cyano i 2 st akvarium.
        Men tack vare er här på Zoopet så fick jag några tips.
        Det som verkar ha gjort skillnad är att jag pytsade i lite KNO3 i de akvariumen.
        Dag för dag kunde man se att det minskade och nu är all Cyano borta iaf vad jag kan se.
        Innan jag fick tag på General Tonic provade jag med att höja No3 utan att se någon förändring i mängden cyano. Däremot blev ytan väldigt grön och vacker.

        /Viggen_l

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Hur ska jag gå till väga för att slippa att sätta i KNO3?
          Mer/färre fiskar?
          Mer/färre växter?
          Mer/mindre cirkulation?
          Öka/minska matransonen?
          Mer fisk och färre växter, men det är riskabelt eftersom nitratet man är ute efter måste komma från fiskarnas Ammonium vilket alger gillar skarpt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Innan jag fick tag på General Tonic provade jag med att höja No3 utan att se någon förändring i mängden cyano. Däremot blev ytan väldigt grön och vacker.
            Det är inte direkt så att KNO3 dödar Cyano, tvärtom är det ju en gödning som även Cyano kan använda sig av.

            Tricket är att börja höja upp nitratnivåerna till ca 10 ppm och sedan försöka hålla den nivån över 2-3 veckor varpå andra alger och växter kommer börja tränga undan Cyanon.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...