Växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akva_myran
    • October 2004
    • 21

    Växter?

    Jag ska starta upp ett 200-300liters kar vet inte exakta liter måtten men mellan där i alla fall. Och jag tänkte ha 10 kangotetror, 2 ancistrus malar, 3 kakadua ciklider, 6 koppar barber, 5 skalarer, 6 platy, 5 sebrabotior och 2 siamesiska algätare och eventuellt 2 Mosaikguramis eller Marmorguramis. Och då undrar jag vad för växter som passar bra ihop med dem fiskarna. En växt jag vill ha är Javaormbunke, men sen tar det stopp vet inte vad för växter som kommer passa i detta sälskaps akvarium, har ni några råd? Vill inte ha så många olika sorters växter i mitt kar utan jag tycker det är snyggare om man håller sig till några sorters växter.
    30liters med kampfiskar, platy, guppy och pansarmalar.
    200-330liters kommer snart
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Svärdsplantor är vackra. Kanske även några cryptocoryner
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      det beror helt på hur mycket du tänkte satsa på dom men om du inte tänkte göra något speciellt i gödningsväg kan någon.

      Cerathophyllum demersum (hornsäv)
      Vallisneria americana var. americana (Jättevallisneria)
      några andra snygga lätta växter ...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        (Tänk på att siamensis algätare är stimfisk och blir för stora för akvarium under 300 liter. De blir 15 cm och vill vara fler än fem sty i ett stim. Skaffa amanoräkor istället, minst lika duktiga på att rensa som siamensisk algätare, men mer "mångsidig" rengörare. Tänk även på rekomendationen max 1 cm fullvuxen fisk per liter vatten)
        Ta någon snabbväxare, exempelvis Limnophila sessiliflora, Ceratopteris cornuta, Hygrophila difformis, Hygrophila corymbosa eller Egeria densa.
        Även någon som bildar snår för yngel kan vara trevlig, exempelvis stor javaormbunke (Microsorum pteropus), gärna på rot (mina kakaduorhonor älskar snåret), och ett snår av javamossa (Vesicularia dubyana).
        Om du har fin sand och bra ljus, så är Echinodorus tenellus (dvärgsvärdsplantan) en utmärkt bottentäckare.
        Annars har ju Echinodorus stora vackra arter (exempelvis Echinodorus blehieri, svärdsplantan) som fungerar bra som solitär.
        Röda växter brukar vara vackra, men ljuskrävande. Prova Myriophyllum tuberculatum (fungerar hos mig, med gödning och CO2 samt mycket ljus), Alternanthera reineckii "lilacina" (kan vara krånglig), Ludwigia repens (blir röd i toppen under starkt ljus).

        Där har du några olika att prova. Notera att CO2 är bra om du vill ha stora och välväxta växter. Vissa av arterna blir klart mycket vackrare med CO2 och gödning (TMG och KNO3 samt KH2PO4, sök forumet). Vissa arter kräver CO2 för att bli något vettigt.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Akva_myran
          • October 2004
          • 21

          #5
          Har ändrat lite på fiskarna ska inte köpa siameser, läste att dem skulle vara i stim. Kanske köper några amanoräkor istället får se.
          Tack alla svaren ska kolla in växterna ni skrivit, det jag kommit fram till är att jag vill ha en javaormbunke och sen ev dvärgsvärdplanta och ev javamossa, ska kolla lite. Men den här växten som heter Spikblad skulle jag vilja ha är den en bra växt eller är den svår?
          30liters med kampfiskar, platy, guppy och pansarmalar.
          200-330liters kommer snart

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Spikbladen är ett problem, i synnerhet om man använder CO2. Den växer nämligen så man blir tossig!!! Jag klipper o klipper o den sprider sig o växer. Men den är väldigt vacker. Jag har en lång ranka som jag lindat runt utströmmarröret för att dölja det lite och den har stora (6 cm i diameter) blad som ligger på ytan.

            Så köp EN kruka, det räcker. Du kan snart ge bort nya skott. Allting du klipper av kan du bara peta ner i gruset.

            Kommentar

            • Akva_myran
              • October 2004
              • 21

              #7
              Okej, men jag kommer inte använda CO2. Utan kommer inte ha nått gödning alls till att börja med men om jag ser att växterna blir dåliga fort kommer jag köpa gödning till växterna. Vilken gödning är bra tycker ni?
              Okej men då har jag nog dem växter jag ska köpa då, tänkte köpa 1 javaormbunke att sätta fast på en rot, Javamossa att ha på en sten, sen Spikplad och Vallisneria americana var. och lite dvärgsvärdplantor att ha längst fram, finns det nån mer liten växt man kan ha längst fram med dvärgsvärdplantan?
              30liters med kampfiskar, platy, guppy och pansarmalar.
              200-330liters kommer snart

              Kommentar

              • jorgen41
                • December 2002
                • 2087

                #8
                TMG
                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Om du nu ska ha växter så tycker jag att du ska investera i TMG, som är en flytande gödning (Tropica Master Grow). Det finns inte särskilt mycker näringsämnen i kranvatten, så dina växter kommer ha svårt att klara sig i längden. Det är bättre att tillsätta gödning innan dina växter håller på att dö för dig.

                  Javamossan hade jag skippat, det är svårt att få den snygg tycker jag.

                  Kommentar

                  • jorgen41
                    • December 2002
                    • 2087

                    #10
                    Vill man få javamossan snygg så måste du klippa den var och varannan dag :-) annars blir den bara spretig och ser allmänt tråkig ut. Jag ansar min javamossa 1ggr/veckan
                    http://www.aquascapes.webhop.net
                    http://jorgensblog.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Akva_myran
                      • October 2004
                      • 21

                      #11
                      Okej, då ska jag nog köra med TMG från första början. Hur mycket kostar det? Finns det att köpa på dem flästa djur/akvarieaffärerna?
                      Står det på flaskan hur många ml eller så man ska ha i akvariet? Ska man ha i den varje dag eller varje vecka eller så?
                      30liters med kampfiskar, platy, guppy och pansarmalar.
                      200-330liters kommer snart

                      Kommentar

                      Arbetssätt...