Snabbkurs i PMDD-kalkylatorn (hjärnblödning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    Snabbkurs i PMDD-kalkylatorn (hjärnblödning)

    Jag håller på att pula lite med PMDD-kalkylatorn..(Thomas Elfström)
    Helt ärligt så fattar jag inte ett smack...

    skulle göra vilja ha en snabbkurs.. om det e möjligt..
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Fyll i önskade värden under "Fertilizer Level" först

    Exempelvis (inte nödvändigtvis vad du vill ha):
    FE 0,1
    Mg 5,0
    No3 5,0
    Po4 0,5
    Ca 20

    Skriv in volymen du önskar göra blandning av i fälten "Solution Volume", jag kör med halvliter ramlösa flaskor så jag skriver 0,5 där.

    Om du skrivit V för volume i fältet "Measure Weight or Volume" så ser du nu i fälten "Fertilizer Quantity" hur mycket av respektive pulver du skall slå i dina halvliterflaskor.

    Tada!!! Nu kan du tillföra så mycket gödning som det står i fältet "Wet dose".

    Fältet "Dry dose" avser hur mycket torrt pulver du skall ha i för att nå din avsedda nivå.

    FE är lite klurigare , någon annan kan förklara den... Jag måste äta nu och tråden blir ju iallafall upp-bumpad

    Annars återkommer jag när magen på mig och diskusarna är fulla !



    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      jag bara undra beror det inte på mängden växtar?
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Angående FE-fältet. Låt muspekaren vila över fältet "Micro Fertilizer" så får du veta vad du skall skriva i fältet "Fe:"

        Man inser då lätt att Micro+ är ungefär 27ggr starkare än TMG... Till ungefär samma pris... För att inte tala om NutriSI... Misstänker att en hel säck kostar max ett par hundra

        Skriver du sedan TMG i fältet "TMG or Other..." så lägger kalkylatorn till det det Kalium som ingår i TMG i fältet "Potassium (K)".

        Förresten, försök sedan att verifiera att allt hamnar ungefär rätt med bra tester (typ JBL). Jag har Micro+ ifrån hjortgatans men har upptäckt att iallafall min Micro+ är svagare än vad kalkylbladet föreslår. Fortfarande dock 15ggr "starkare" än TMG.

        Jag skulle behöva 40ml/dag av TMG. Det skulle bli på tok för dyrt att köra det i längden...

        Klarnade det ? Har hjärnblödningen läkt ut en smula
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • ivanelvis
          • February 2004
          • 408

          #5
          Ursprungligen skickat av oveb

          Fyll i önskade värden under "Fertilizer Level" först

          Exempelvis (inte nödvändigtvis vad du vill ha):
          FE 0,1
          Mg 5,0
          No3 5,0
          Po4 0,5
          Ca 20

          Skriv in volymen du önskar göra blandning av i fälten "Solution Volume", jag kör med halvliter ramlösa flaskor så jag skriver 0,5 där.

          Om du skrivit V för volume i fältet "Measure Weight or Volume" så ser du nu i fälten "Fertilizer Quantity" hur mycket av respektive pulver du skall slå i dina halvliterflaskor.

          Tada!!! Nu kan du tillföra så mycket gödning som det står i fältet "Wet dose".

          Fältet "Dry dose" avser hur mycket torrt pulver du skall ha i för att nå din avsedda nivå.

          FE är lite klurigare , någon annan kan förklara den... Jag måste äta nu och tråden blir ju iallafall upp-bumpad

          Annars återkommer jag när magen på mig och diskusarna är fulla !



          TADA!!!!! det händer inte ett skit i fälten Fertilizer quantity och Wet dose.
          Jag har gjort precis som du har sagt, vad gör jag för fel??
          det e ju inte konstigt att man får hjärnblödning när det inte händer nåt.

          "dry or Wet dose" är det så mycket som man ska hälla i akvariet??

          hemsida
          http://hem.bredband.net/b734176/

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            (Jag använder OpenOffice.Org ist MS Word)
            I den senaste kalkylatorn (v 1.1) så finns det en kalender som man kan fylla i för att hålla reda på gödning och vattenbyten etc.

            Har du fyllt i vattenmängden som du skall göda i fältet C9 (kan antingen vara hela akvariumvolymen, sk "fulldos", eller den mängd vatten som du tillsätter vid vattenbyten)? För isf händer det ju inget. Och om du håller markören över C24 ett tag, så kommer det upp en ruta med information (i vart fall i OpenOffice.org).

            Kontrollera detta:
            1) C9 den vattenvolym man vill beräkna koncentrationerna på
            2) C10 mäter kemikalierna i volym eller vikt (V eller W)
            3) C11 är mikrogödningen torr eller flytande (D eller L)
            4) C12 är mikrogödningen TMG eller annat (T eller O)
            5) F9-F16 (i rutorna) fyll i önskade värden på gödningsämnen. Håll markören över F8, så kommer rekomendationer upp i ett litet fönster. Notera förhållandena mellan N/P och Ca/Mg (F19 och F20).
            6) Fyll i önskad baslösnings totalvolym (dvs flaskan man blandar gödningen i) i fälten "Solution volume" I17, C26, F26, I26, C34, F34. Vanlig petflaska håller 1,5 liter.
            7) Fyll sedan i lämplig mängd i fälten "Fertilizer quantity" I16, C25, F25, I25, C33, F33. Sedan läser man hur mycket som man har i av gödningen (som utspädd form i "Solution volume" eller direkt som torr gödning). Det får inte blir för stark koncentration, för då löser det inte upp. Men det bör bli så man har i lämplig mängd blandning varje gång man göder.
            7) Järn är speciellt (dvs mikrogödningen). I cell C24 fyller man i hur stark den är. Det varierar beroende på vad man använder. Håll markören över C24, så ser ni vad ni skall fylla i där.

            Nu kan ni läsa av hur mycket man skall använda av var och ett av ämnena. Antingen häller man i ämnet direkt (enligt "Dry dose") ELLER så gör man en basblandning och häller i lagom mycket av den (enligt "Wet dose").
            Kalcium (Ca) och Magnesium (Mg) beror på hur hårt vatten man har från början. Det är heller inte säkert att man behöver tillsätta något K2SO4 eftersom man kan eventuellt få tillräckligt med Kalium (K) via KNO3. Fler funderingar om detta, fråga...

            Ni kan ladda hem OpenOffice.org fritt från http://www.openoffice.org/ om ni vill ha ett fullständigt Officepaket. Finns till de flesta operativsystem och kostar inget, annat än nedladdningstiden.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            Arbetssätt...