Dammlevermossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Jag (i alla fall) pratar ju inte om handelsnamn utom tidigare vedertagna svenska namn. Men det gör i alla fall detsamma eftersom det är bara de latinska namnen som verkligen gäller.
    Men jag blir bekymmrad när namnförvirringen blir för uttalad.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Perta
      • September 2004
      • 49

      #17
      Det verkar vara svårt att komma fram till vad som är vad.

      Har kollat runt lite nu och det verkar inte bättre än att jag har den europeiska varianten av Riccia fluitans som då inte ska lämpa sig för akvariebruk. Men det har jag svårt att tänka mig. Den växer som ogräs.
      all your base (^_^)

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #18

        Den jag har växer åxå som sjutton utan att vara speciellt snygg, min påminner dock mest om den thailänska !

        Man får nog gå på en mässa där Amano ställer ut och sno lite när han vänder ryggen till för att vara säker på att få "rätt" sort

        Det räcker ju med några få "flarn" för att odla upp hur mycket som helst, omossa är nog rätt ord

        Kanske någon zoopet'are som vet med sig att han/hon har rätt sort som kan dela med sig. Den går ju ganska så bra att skicka i påse/kuvert!
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Perta
          • September 2004
          • 49

          #19
          Min är inte speciellt snygg heller. Lite grov lixom. Vill ju ha den riktiga varan. Vore kul om nån visste var det fanns i uppsala.
          all your base (^_^)

          Kommentar

          • mange993
            • April 2004
            • 372

            #20
            Kolla min länk är det rätt kan jag skicka den
            ska lägga in en ny bild som visar den bättre
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=217114&gid=217117
            MVH Mange

            Kommentar

            • Perta
              • September 2004
              • 49

              #21
              jag vågar inte svara på om det är rätt mossa. jag har ju som bekant "fel" dvs den europeiska, och den är det inte du har ser det ut som. Svårt att se på bilder när de är så lika.
              all your base (^_^)

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #22
                Erikthur
                Här hittar du vattenstjärna. Bållevermossa, det var ett nytt namn för mig.

                http://www.sbf.c.se/MV/ostergotland.htm


                ---------
                Jag har skickat riccia runt hela sverige med post.. Det går utmärkt i en plastpåse i ett vanligt kuvert.
                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Yes - det är den levermossa som jag känner som dammlevermossa i just Uppland och nu när jag tänkt lite mer på saken så har jag för mej att jag någon gång stött på formuleringen såsom "tidigare även kallad" eller "även känd som" vattenstjärna någon gång.
                  Men Riccia fluitans är det ju inte...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #24
                    Man lär sig något nytt varje dag.

                    Om det nu är så som du säger så är det ett gyllene tillfälle för någon att tipsa zoopet om det felaktiga namnet och kanske vinna en bok eller något. =)
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #25
                      När jag googlade fick jag bara fram trådar från forumet så det vinner jag nog ingen bok på...
                      Kjell är just nu lite surare än normalt på mej så vi får se om jag får skriva något mer här...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #26
                        Där ser man.. Han brukar inte vara långsint så det reder sig nog.

                        Skulle vara kul att lösa den här diskutionen på ett riktigt sätt.

                        Kanske Naturhistoriska riksmuseet kan hjälpa till. Man kanske skulle maila dit med en fråga.

                        Jag är bra nyfiken på hur det ligger till.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #27
                          Nrm kan direkt hjälpa till lite. Man hittar man en del matnyttigt på denna sidan vad gäller namnen:
                          http://www.nrm.se/kbo/check/mosscheck.pdf

                          Enligt denna listan heter Riccia fluitans "vattengaffelmossa" och Ricciocarpus natans "vattenstjärna".

                          Man hittar också en "akvariegaffelmossa" men dess vetenskapliga namn betraktas som osäkert.

                          Någon dammlevermossa är inte listad alls så det är nog en ren zoopet-innovation.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Coolt!
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #29
                              Intressant och Bra att veta.

                              Tackar dgqlof.
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              • erikthur
                                • March 2004
                                • 9953

                                #30
                                Riccia är definitivt mest känt under namnet gaffelmossa. Ett bra namn av uppenbara skäl eftersom den väl beskriver växtens utseende.
                                Jag får kanske backa något vad gäller Ricciocarpus natans eftersom den i de böcker jag har kvar efter skiljsmässan ofta bara kallas vattenstjärna (t ex Ursing) men jag är nästan helt säker på att jag någonstans någongång läst den beskriven under det svenska namnet antingen som dammlevermossa eller möjligen vattenlevermossa. Om ni vill stifta bekantskap med denna växt så är det bäst att leta efter den i mälaren eller hjälmaren.
                                Killies is a lifetime passion

                                Kommentar

                                Arbetssätt...