Blåst på auktion..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #16
    Väldigt tråkigt Plizken. Samtidigt måste jag hålla med erikthur i detta...man har själv ett ansvar på de produkter man ropar in på en auktion. Du väljer ju att ropa på produkten pga att du anser den vara värd det. Man ropar då in den i "befintligt skick"...

    De som förlorar på detta är auktionens arrangörer då de indirekt anklagas för att ta ut undermåliga produkter för inrop.

    Sådana här saker tycker jag bäst löses mellan köparen och säljaren. Kanske har det skett något med växterna från det att de lämnade säljaren tills dess att du fick dom hem...

    Givetvis förstår jag din besvikenhet Plizken.

    Kommentar

    • schizo
      • August 2003
      • 259

      #17
      Var själv på bollmora och där fanns det ingen möjlighet att kunna granska påsarna ingående p.g.a. extrem trängsel.

      De påsar jag köpte (enbart på namnet) innehöll stora friska exemplar av växter.

      Tycker att det till viss del även är upp till auktionsförättaren att se till att det som säljs håller hög kvalitet.
      - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #18
        Jag håller INTE med erikthur (som vanligt

        Står det tio påsar (ifrån samma säljare) med växter och den man tittar på ser OK ut så litar man naturligtvis på att alla är iallafall ganska OK !

        Har säljaren sedan fyllt upp någon påse med skräp så är det helt och hållet sitt egen rykte han sätter på spel !

        Om sedan summan är 100 kronor eller 1 krona har inget med det hela att göra. Tror man som säljare att någon köper skräp för 1 spänn så är man ganska så bäng och bör "hängas ut" !

        Annars så kommer framtida kvalitén på auktioner att sjunka och alla mista intresset för dessa ! Ingen vinner m.a.o !

        Att ge säljaren en chans att försvara sig "anonymt" ser jag som helt förkastligt i detta läget. Han vet självklart vad han stoppade i påsen !

        /Ove
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #19
          Kan inte spekulanter ta sig fram till det som skall auktioneras ut så är det ju en helt annan sak...

          Men man kan ändå inte skylla på arrangören eller säljaren om man gått fram och tittat på en av tio påsar och sedan förutsätter att alla påsarna innehåller samma kvalitet. Tyvärr är det så att man själv besiktigar det som skall upp till inrop och sedan avgör man själv vad man tycker är intressant.

          Ropar man in en påse skit för 10kr så får man en påse skit även om man trodde att man skulle få en påse frodiga växter.
          Det är skitdåligt av säljaren (om det är han/hon som medvetet bifogat skit) att ens lägga sin påse till försäljning om det inte är annat än skit i påsen...det är ju solklart. Men man kommer ändå inte ifrån köparens ansvar när det gäller auktion.

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #20
            Tricella. Du är helt ute och cyklar.

            Befintligt skick. Det stod inte döda växtdelar från diverse odefinierade växter på påsen och det var heller inte det som ropades ut under aktionen.

            Om jag ropar in ett par guppy spontant utan att kollat dom före så kan jag förvänta mig att det kan vara lite varierande kvalité, inte delar av tre döda guppy.

            Edit.

            ---------
            Enligt rådande konsumentskyddslagar är alltid säljaren ansvarig för produktens kvalité eller skick. Begagnade bilar har t,om ett halvårs obligatorisk garanti lagstadgat vid privathandel.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #21
              Det där är regler vid vanligt köp Plizken. Vad gäller vid auktioner?

              Låt vara då att jag eventuellt är ute och cyklar...jag tycker ändå att man själv får kolla upp vad man ropar in.

              Såg du inte att växterna var dåliga när du fick dom i handen? Och varför protesterade du inte då?

              Kommentar

              • SussieGross
                • May 2004
                • 197

                #22
                Precis som vissa av er säger så är det ibland svårt att se vad man får om det inte är trängsel så är påsarna så immiga att man knappt kan se nåt...och jag åkte själv på en nit idag med en stor påse spikblad..., missade de andra utropen och passade på att köpa en annan...Spikbladen var bleka, klena och kanske går de inte att rädda..
                det är ju trots allt ganska stressigt när folk slänger sig över allt...
                Det var även någon annan växt som var full med alger..jaja...

                Plizken; det var väldigt synd, men man får tyvärr räkna med vissa nitar.
                Jag skulle ta kontakt med "odlaren" om det är så illa, och jag vet vilken "växtmix" du köpte, De såg väldigt fina ut...synd att de inte var det...
                Blubb!

                Kommentar

                • jolon
                  • December 2002
                  • 1075

                  #23
                  Men titar du inte ens på det du köper? (Det gör inte jag heller) men det känns som att du har fått det du betalt för,,men å andra sidan drar du upp dom trådar som du köpt så kan dom bli riktigt fina bara en fråga om inresse
                  My internet should be readonly.

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #24
                    Ursprungligen skickat av Tricella
                    Det där är regler vid vanligt köp Plizken.
                    Du har antagligen rätt där, men det tråkiga är att om sådana usla säljare tillåts göra affärer UTAN att hängas ut så kommer själva konceptet "auktioner" att sluta existera och det vill iallafall inte jag !

                    Jag personligen vill förvånas över hur hög kvalitét man får för pengarna och inte tvärtom !

                    Få tvekar att hänga ut affärer (inte jag heller) när de säljer skräp, samma sak gäller här !

                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • Tricella
                      • October 2002
                      • 1052

                      #25
                      I denna påse fanns ingenting som går att använda till något vettigt.
                      inte en enda polysperma fanns i påsen bara några tomma stammar och ett par ruttna blad.
                      Spikbladen var ett trassel av trådiga halvdöda stammar och en liten mängd gulbruna blad som inte har levt på ett par veckor.
                      Bacopan var otroligt skabbig men det kanske går att rädda en av dom tre späda stammarna som fanns i påsen.
                      Skrivet i början av Plizken.

                      och jag vet vilken "växtmix" du köpte, De såg väldigt fina ut...synd att de inte var det...
                      Skrivet av SussieGross.

                      Om det var skit i påsen...hur kunde de då se "väldigt fina ut"??

                      Tyvärr får jag det inte att gå ihop riktigt...men men. Hur som helst förstår jag att du känner dig besviken Plizken. Jag skulle ha kontaktat säljaren om jag själv råkat ut för något jag inte uppskattar...

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #26
                        Jolon
                        <hr noshade size="1">
                        Men titar du inte ens på det du köper? (Det gör inte jag heller) men det känns som att du har fått det du betalt för,,men å andra sidan drar du upp dom trådar som du köpt så kan dom bli riktigt fina bara en fråga om inresse
                        <hr noshade size="1">

                        Fått det jag betalat för. Vad menar du? Vill du köpa lite döda växtdelar för 40 spänn av mig nästa gång jag städar akvariet? om du pröjsar en femtilapp kan jag slänga med lite kaffesump som vi kan kalla Glossostigma eller nåt´annat det inte är.
                        Det kan gå att rädda lite av vad jag köpte men det som stör mig är faktumet att någon har mage att auktionera ut sådant skräp.

                        SussieGross
                        Jag kan bara beklaga om du också fick med dig spikbladsrens hem.
                        Dom såg faktiskt rätt ok ut när dom var paketerade.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • Ann-Kristin
                          • September 2004
                          • 22

                          #27
                          Men jösses, "..kollar inte vad man köper".. Hur ser vattenväxter ut när dom inte är i vatten? Hängiga, tråkiga och inte alls fina. Så ser de ut i påsen som dessutom är immig..Det märks inte om de är dåliga förrän de kommer ner i burken. Eller har jag fel?

                          Även om man kollar vad man köper så kan en sån här sak hända och det är definitivt inte köparens fel, inte heller de som håller i auktionen utan enbart säljarens. Han/Hon vet vad som stoppas i påsen.
                          300L Växtkar

                          Kommentar

                          • Tricella
                            • October 2002
                            • 1052

                            #28
                            Här kan man läsa om vilka villkor som finns vid köp av auktionerade produkter:

                            http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1729&lngCategoryID=724

                            Här påvisas säljarens-, auktionsförrättarens- och köparens ansvar. Om produkten inte uppfyller det som köparen förväntat sig så gör auktionsförättaren en bedömning om du som köpare borde sett detta under visningstiden. Man har också en möjlighet att reklamera direkt när man får produkten efter inropningen. Då bedöms produkten efter utgångspriset och inte efter det pris köparen ropat in den för. I de flesta fall bedöms produkten ha köpts i befintligt skick och jag är övertygad om att det är svårt att få auktioneraren eller säljaren ansvarig (hur mycket man än tycker det) i detta fallet som nu getts exempel på.

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #29
                              Där ser man.. jag hade rätt ändå..=)
                              ---------------------
                              Begagnade varor kan ofta ha vissa brister, det får man räkna med. På auktioner säljs allt begagnat i "befintligt skick". Men varan kan ändå anses felaktig om den inte kan användas på det sätt som du rimligtvis kunnat räkna med, till exempel om banden inte går runt i kassettbandspelaren eller om tvättmaskinen inte värmer vattnet. Fel eller skador som du själv enkelt borde ha sett under visningen är det däremot svårt att få ersättning för.
                              ---------------------

                              Eller om växten inte har några blad som kan fotosyntetisera..


                              Ska jag förklara mitt bryderi ännu en gång.

                              Hur kan en människa vara så dum att han utnyttjar en förenings goda förtroende och skämmer ut sig inför alla likasinnade bara för att tjäna ett par tjugor?

                              Jag skiter högakningsfullt i slantarna jag stoppade i denne idiots ficka. Hur många här skulle med gott samvete sälja tropheus som har fått diagnosen bukvattensot bara för att man kanske kan tjäna en slant på dom?
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              • Tricella
                                • October 2002
                                • 1052

                                #30
                                Och tydligen jag med då eller?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...