Dålig tillväxt +algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    1: Det bubblar under hela veckan, tar max fem minuter efter att lampan tänds så börjar det. Min det bubblar mer strax efter ett vattenbyte än vad det gör innan (ser ut som ramlösa de 2-3 första dagarna efter vattenbyte). Små fins "moln" av bubblor som stiger mot ytan.
    Det är fotosyntesen, och om det inte är algerna som bubblar innebär det isåfall att växterna fotosyntetiserar och isåfall växer dom.

    När det inte växer är det alltid CO2-problem i nybörjar- och expertburkar, så även i din. Speciellt med så mycket ljus.

    Iofs skulle jag kunna gissa på att du lyckats med en riktigt svår Calciumbegränsning tack vare att du skjuter ner 20 ppm K. Alkalielementen påverkar varandra:
    K >> Na >> Mg >> Ca
    Där ämnena till vänster påverkar dom till höger mer.

    Dvs Calcium kan hämmas av både Mg och K. Mitt förslag på att räta upp burken om du verkligen har bra CO2-halt (dubbel- och trippelkolla det, för det är ALLTID där man gör fel) blir därför att skippa K2SO4 och MgSO4 och bara köra NutriSI, KNO3 och KH2PO4.

    Vilka mängder doserar du nu (antal teskedar, typer av stamlösningar, frekvens osv)?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • AzA
      • April 2004
      • 21

      #17
      defdac:

      Efter att ett algangripet blad blivit avknipsat så bubblar det iofs från brottytan i 2-3 timmar efteråt.

      Prövade att öka på gasmängden igår kväll, det slutade med ett pH under 6 (JBL testet blev pissgult) utan någon större effektpå fotosyntesen.. den största skillnaden blev att fiskarna föredrog att vara uppe vid ytan.

      Blir till att göra ett vattenbyte idag för att få ner K halten, kanske lagom att halvera den till att börja med? Kanske kan vara ide att byta till en mer exakt Ca dosering, lite svårt att avgöra hur mycket kalk som fälls ut från marmorn i ytterfiltret. Var fins CaCl2 att tillgå? granngården?

      Doserar torrt, väger på en labbvåg med noggranheten 0.01g. Önskat och verkligt värde stämmer bra överens en timma efter tillsats.

      Finns det några bra Ca och Mg tester för sötvatten (var för sig alltså)?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Prövade att öka på gasmängden igår kväll, det slutade med ett pH under 6 (JBL testet blev pissgult) utan någon större effektpå fotosyntesen.. den största skillnaden blev att fiskarna föredrog att vara uppe vid ytan.
        Låter som ett permanenttest. Dom är opålitliga speciellt med så lågt KH. Att snabbjustera CO2-insprutning brukar ge effekt på fiskarna eftersom pH:t förändras för snabbt.

        Du är inte ensam om att tycka det är skitsvårt att justera CO2-halten speciellt inte om man har dyr fisk i burken som man är rädd om - då kör man i princip alltid för lite CO2.

        Blir till att göra ett vattenbyte idag för att få ner K halten, kanske lagom att halvera den till att börja med? Kanske kan vara ide att byta till en mer exakt Ca dosering, lite svårt att avgöra hur mycket kalk som fälls ut från marmorn i ytterfiltret. Var fins CaCl2 att tillgå? granngården?
        Japp jag köpte från Granngården en 25 kgs säck. Om du befinner dig i Linköpingstrakten så får du gärna köpa av mig. Jag köpte vanligt vägsalt.

        Finns det några bra Ca och Mg tester för sötvatten (var för sig alltså)?
        Jag har ett Hagen Ca-test (upplösning på 20 ppm(!)) som tillsammans med ett GH-test mäter Mg-halten. Enligt vattenverket ska jag ha ca 20 ppm Ca, men med ett modifierat förfarande med Hagens Ca-test där jag får ner nogrannheten till 5 ppm så verkar det mer i linje med 15 ppm ur kranen.

        Att gruset läcker näring gör alltid näringsdoseringar omöjliga. Det är därför det numera rekommenderas att köra inert botten med ett högporöst grus med god CEC.

        Skrynkligheten hos Cabomba tyder absolut på någon form av Calciumbegränsning, och det är konstigt att du inte sett något sånt på Papegojbladet. Dom brukar skrumpna ihop snabbt vid Calciumbegränsning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • AzA
          • April 2004
          • 21

          #19
          Nej, det är inget permanenttest.. 6,0-7,4 eller vad det nu är.. dropptest.

          Låter elakt, men jag bryr mig inte om de fiskar som finns där nu dör.. är bara några algätare och tetror.

          Blir till att köpa en säck vägsalt idag och öka på Ca halten ordentligt (+40pm??), torka det först så det blir lättare att dosera då det är hygroskopiskt.

          Ca test är inget att tänka på, verkar som de är altför dåliga..



          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Spännande. Skulle vara otroligt kul om du rapporterar att det funkade. Calcium tillhör ju faktiskt ett av makroämnena så det borde kunna ställa till ganska stora trubbel.

            Ang. doseringen av CaCl2 är det enkelt att mäta med ett GH-test. Jag gick efter Fertilator på APC och det stämmde ganska bra när jag mätte GH-förändringen (Ingen idé att krångla till något som inte behöver vara krångligt, även om frågan om vilken av de tre sorts CaCl2 Fertilator använder redan kommit upp på APC)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #21
              Prövade att öka på gasmängden igår kväll, det slutade med ett pH under 6 (JBL testet blev pissgult) utan någon större effektpå fotosyntesen.. den största skillnaden blev att fiskarna föredrog att vara uppe vid ytan.
              Andemeningen med min rekommendation med ökad CO2 var att långsiktigt öka den nominella nivån lite grann. Att kräma på rejält under kort tid för att se snabba reaktioner på växter tror jag inte ger så mycket. Äventyrar mer än det gör nytta - speciellt med lågt kH.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Andemeningen med min rekommendation med ökad CO2 var att långsiktigt öka den nominella nivån lite grann. Att kräma på rejält under kort tid för att se snabba reaktioner på växter tror jag inte ger så mycket. Äventyrar mer än det gör nytta - speciellt med lågt kH.
                Mycket bra beskrivet. Håller med.

                En annan omskrivning av det du skrev är typ: Starta insprutningen längre innan ljuset går på och öka bubbeltakten bara pyttelite. Andra saker som kan vara bra för CO2-nivån är att se till att cirkulationen verkligen når alla växter ganska snabbt från det att vattnet lämnar pumpen (om det är från pumpen du sprutar ut det CO2-berikade vattnet).

                Detta kan man kontrollera med CaCO3 och se hur snabbt dimman sprider sig. De områden där dimman blir tätast snabbast har du bästt tillväxt på och de områden som förblir ganska klara är problemområden.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • AzA
                  • April 2004
                  • 21

                  #23
                  Ökade bubbeltakten lite igårkväll, så det blir till att mäta pH när man kommer hem och kolla vad det hamnat på (mäter nog iofs allt för att se hur mycket gödning karet förbrukat, ska bli mycket intressant). Tiden får ändras till imorgon. Använder en ganska grov slang för koldioxidtillsats, antar att det medför svårigheter för att jämföra bubbelhastigheter melan olika installationer.

                  Insuget till ytterfiltret sitter nära reaktorns utblås, så den bör hjälpa till en hel del med spridningen av koldioxidrikt vatten.

                  Vart kan man få tag på Kalciumkarbonat? Letat men inte hittat något ställe ännu.

                  Kommentar

                  • jorgen41
                    • December 2002
                    • 2087

                    #24
                    Vet inte var du kan köpa Kalciumkarbonat men skulle det vara panik kan du nog använda Dolomit CaMg(CO3)2 det innehåller 30,41% Kalcium, 21,86% Magnecium och 47,73% Co2
                    http://www.aquascapes.webhop.net
                    http://jorgensblog.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • jorgen41
                      • December 2002
                      • 2087

                      #25
                      Lite mer detaljerat vad det innehåller:
                      CaCO3 52,5%
                      MgCO3 43,9%
                      SiO2 2,9%
                      Fe2O3 0,4%
                      Al2O3 0,3%
                      MnO2 0,1%
                      P<0,01%
                      http://www.aquascapes.webhop.net
                      http://jorgensblog.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • AzA
                        • April 2004
                        • 21

                        #26
                        Korrigerade upp Fe halten lite igår, så den blev 0,3 ppm.
                        Skillnaden i värden från gårdagen är:
                        Fe: knappt -0.1 ppm
                        PO4: -0,5 ppm
                        NO3: knappt 10 ppm

                        pH under 6 (testet blev knallgult)
                        Kh närmare 4 än 3

                        Iofs så var koldioxidhalten så hög i akvariet så det blev akuträddning av fiskarna (alla klarade sig med det var nära ögat)

                        Verkar som kalciumbristen löst sig själv, gissar att det är kalkvatten jag har i akvariet nu. Dvs kalk från marmorkross har fällts ut i akvariet då det blivit vitgrumligt (kan inte se någon annan förklaring)

                        Det var inget bubbel alls från växterna, efter lite genomluftning så har det kommit igång så smått igen. Hade 4-5 bubblor/s (koldioxid alltså) så det blir till att sänka till ung. 3 igen.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Verkar som kalciumbristen löst sig själv, gissar att det är kalkvatten jag har i akvariet nu. Dvs kalk från marmorkross har fällts ut i akvariet då det blivit vitgrumligt (kan inte se någon annan förklaring)
                          Om den fäller ut gör den väl ingen nytta?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • AzA
                            • April 2004
                            • 21

                            #28
                            defdac:
                            Det som fällts ut gör ingen nytta, men det är ju en jämviktsreaktion.
                            Ca? (s) <-> Ca(2+) aq + ?(2-) (aq) (?= okänd jon)
                            troligtvis så förskjuts jämvikten åt höger i innerfilten mha den ökade koldioxidkoncentrationen för att senareställa sig i jämvikt när det kommit ut i akvariet.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Ok, jag kör med Faxekalk i filtret (som även används som CO2-reaktor) och märker inte av någon dimmighet. Säker på att det är ditt grus?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • AzA
                                • April 2004
                                • 21

                                #30
                                Mycket svårt att se att det skulle kunna vara något annat.

                                Svagt vitfärgad grumlighet så det kan ju knappast vara alger, inga andra konstiga tillsatser den senaste tiden så det finns inget annat att misstänka.

                                Vad består faxekalk av? Kan vara skillnader i vad som löses ut från faxekalk och marmor.
                                pH värdet i akvariet kan göra skillnad, likaså att koldioxiden är fullständigt löst i vattnet innan det når ytterfiltret.

                                Funderar på att tidigarelägga vattenbytet två dagar så det skar idag istället.

                                Iofs så har fotosyntesen kommit igång igen efter att gastillsatsen varit avstängd i 90 minuter. Lite bätte bubbel än vad det varit den sista tiden men ändå inte så att jag blir nöjd.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...