Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    Tofsalger

    Hej !

    En liten fråga, hur tusan blir man av med svarta tofsalger?????

    Mvh
    Katti
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Mina försvann med CO2, mycket växter o TMG. Tådalgerna är lite värre.

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      tofsalger älskas av siamesisk algätare!
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • nikki
        • May 2004
        • 224

        #4
        Jo, jag har tre stycken små siameser och hyfsat med växter och
        lite tmg, inget co2. Jag har dock inga tofsalger på växterna utan endast på gruset och rötterna och jag vill ha bort dom.
        Katti

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Det värsta är att även om man lyckas få till förhållandena så att de dör, så sitter de kvar. Siamesiska algätare rensar inte bort dom om man redan fått tex. stenar helt täckta.
          Det jag provade var väteperoxid 3% som jag sprutade direkt på algerna i akvriet mha en 5ml spruta. Dom dör men sitter som sagt kvar. Men går "lite" lättare att få bort mekaniskt efter att de dött.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • nikki
            • May 2004
            • 224

            #6
            Det lät ju väldigt uppmuntrande Än har jag dock inte fått stenarna täckta, det är först om man går jättenära akvariet och tittar noggrant som man kan se små toffsar på stenarna, på rötterna är det dock lite större tofsar och det gör mig galen. Akvariet är relativt nystartat och jag har varit så nöjd med det och tyckt att det har sett så snyggt ut fram tills jag upptäckte dessa fula alger.

            Det är nästan så att man får lust att sluta med akvarium och bara lägga ner det för alltid är det ju något som inte är bra
            Katti

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Det går att punktbehandla dom med 3% väteperoxid men det är lite riskabelt och det är lätt att pytsa i för mycket. En sak är säker, dom små tofsarna dör.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • nikki
                • May 2004
                • 224

                #8
                Var får man tag på 3% väteperoxid ? Man borde väl iallafall
                kunna ta ut rötterna och behandla dom och sedan skölja av dom ordentligt i vatten innan man sätter i dom igen, eller är det också riskabelt?
                Katti

                Kommentar

                • Ann-Kristin
                  • September 2004
                  • 22

                  #9
                  Väteperoxid är en kraftig oxidant som inte är farlig i små mängder så om det bara är ett litet område som ska behandlas så kan det göras med en medecineringsspruta direkt i akvariet. Jag skulle inte rekomendera att använda mer än 3-5 cl per dag om du är rädd för att växterna ska ta skada.

                  Det finns att köpa på apotek och är inte dyrt alls.
                  300L Växtkar

                  Kommentar

                  • nikki
                    • May 2004
                    • 224

                    #10
                    Ok, men kan man inte göra som jag föreslog tidigare, ta ut rötterna och behandla dom med detta ämne för att inte riskera något och sedan skölja av dom ordentligt, eller blir man inte av med ämnet från rötterna fast man sköljer av dom?
                    Katti

                    Kommentar

                    • Ann-Kristin
                      • September 2004
                      • 22

                      #11
                      Prova, det är ju värt ett försök. Jag vet faktiskt inte hur det skulle funka, jag använde mig av "sprutmetoden" om man kan kalla det så..
                      300L Växtkar

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #12
                        klart du kan ta ut rötterna och behandla dom utanför akvariet men tanken med att använda väteperoxid är att man slipper riva akvariet.

                        Om du tar ut rötterna så kan du koka dom eller skrubba dom istället.

                        Observera att ingen av dessa metoder tar bort orsaken till att algerna finns där och dom kommer säkerligen igen om inte problemet korrigeras.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Även om du tar ut dom och behandlar med väteperoxid så kommer dom inte lossna, bara byta färg till först röda och sedan vita. Men kvar sitter dom.

                          Så det blir lugnt till att skrubba.


                          Jo, jag har tre stycken små siameser och hyfsat med växter och
                          lite tmg, inget co2. Jag har dock inga tofsalger på växterna utan endast på gruset och rötterna och jag vill ha bort dom.
                          Toffsalger och Cyanobakterier är tecken på kväveobalans, vilket det gärna blir med mycket växter och TMG eftersom växterna strippar makroämnena, däribland kvävet (att inte växterna är drabbade är ett tydligt tecken på att växterna trivs).

                          Många som börjar dosera KNO3 och KH2PO4 (nitrat och fosfat) i rätt förhållande märker ofta en markant nedgång på toffsalger och Cyanobakterier tillförmån för lite snyggare grönalger som är betydligt lättare att leva med.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Kan tofsalgerna växa sig starka i för mycket nitrat/fosfat?
                            Jag verkar inte kunna bli av med mina hur jag än gör, och jag ligger högt i nitrat/fosfat.
                            Det är bara rötter och kala fläckar på bottnen som är drabbad. Växterna växer och har inga angrepp.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • nikki
                              • May 2004
                              • 224

                              #15
                              Toffsalger och Cyanobakterier är tecken på kväveobalans, vilket det gärna blir med mycket växter och TMG eftersom växterna strippar makroämnena, däribland kvävet (att inte växterna är drabbade är ett tydligt tecken på att växterna trivs).
                              Ok, så då behöver jag alltså kväve,en dum fråga kanske men hur får jag tag på det, kan man köpa någonting som innehåller kväve i akvarieaffären?? Eller är det KNO3 och KH2PO4 som jag behöver , och isåfall var får jag tag på det?
                              Katti

                              Kommentar

                              Arbetssätt...