Vad händer om man häller i kolsyrat vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SaraP
    • August 2004
    • 140

    Vad händer om man häller i kolsyrat vatten?

    Vad händer om man häller i kolsyrat vatten i akvariet? Om man skulle göra det ofta alltså... Det innehåller ju både kol och syre, precis som koldioxiden, fast i en annan formation....?

    Inte för att jag har tänkt göra det såklart!!! kom bara på den dumma tanken Är lite nyfiken av mig.
    *Min Zoon*
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Det var inte ovanligt att man hälde i kolsyrat mineralvatten som näring förut.. vissa gör det nog ännu.

    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Man tillför då just kolsyra, koldioxid och de mineraler som finns i vattnet. Finns en rätt rolig story kring detta i Amanos första bok, Nature Aquarium 1. Ska man göra det med någon verklig effekt så landar man nog där han gjorde - i stora högar med Perrier runt om i bostaden...

      Kanske vore möjligt att skapa någon form av "droppflaska" som kör i både CO2 och gödning i karet, och där man använder mineralvatten eller egenkolsyrat vatten. Personligen är jag dock rätt övertygad om att det blir en otrolig massa jobb att sköta en sådan anläggning, så det är inget jag hade satsat på.

      Hilsen!!

      Kommentar

      • Millie
        • August 2003
        • 293

        #4
        Jag har en akvariebok som är översatt från franska, och i den finns en tabell över olika mineralvatten och deras egenskaper. Inte för kolsyrans skull dock, utan som ett alternativ till kranvatten. T.ex. framgår att Evian är väldigt hårt vatten. Där står också att det är "välkänt bland akvarieägare" att mineralvatten av märket Volvic är bra om man vill ha mjukt vatten. De rekommenderar dock inte att man fyller akvariet med mineralvatten, men säger att det är ett bra alternativ till destilerat vatten om man vill späda ut sitt kranvatten. Har aldrig hört talas om detta någonannastans, men det kanske fungerar...?

        Kommentar

        Arbetssätt...