Salpeter och cyanon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    Salpeter och cyanon

    Så har man börjat få cyanon bakterier igen och växterna visar tecken på kväve brist. Har sökt lite på forumet och tänkte prova att hälla i lite santa maria salpeter för att få upp kvävehalten. Nu undrar jag hur mycekt jag ska hälla i till ett kar på 180 liter med få växter.

    Behöver jag tillsätta nått mer förutom salpeter samtidigt?
    Hur går man tillväga när man häller i det, lösa det i vatten eller?
    Och ska man hoppa över vattenbyten i några veckor?

    Tack
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Räcker det inte att bara vända ner cyanon i bottenmaterialet för att få upp kvävehalten???
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Spijer
      • February 2004
      • 226

      #3
      blir väldigt svårt med tanke på hur mycket sten jag har i nu.

      Kommentar

      • Spijer
        • February 2004
        • 226

        #4
        Upptäckte igår att mina växter helt plötsligt blivit gröna igen och börjat växa. Har inte tillsatt salpeter ännu, ända ändringen är att jag tog bort utblåset på pumpen så nu blåser det rakt fram under ytan mot innan då det blåste mot ytan. Kan det vara så att när ytan rörde sig mycket så försvann kväve i vattnet? Och att det nu finns mer kväve så växterna växer igen, för det har dom inte gjort sen jag köpte dom och det är typ 8 veckor sen. Och jag har haft utblåset riktat mot ytan hela tiden. Cyanon finns fortfarande kvar men nu kanske den kommer försvinna då? Jag har gödigt med TMG i nån vecka men det är först nu som det har börjat växa.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Kan det vara så att när ytan rörde sig mycket så försvann kväve i vattnet?
          Skilj mellan kväve och kväve. I luften finns kvävgas N2 som bara kan tas upp av Cyanobakterier. Väldigt bra cirkulation (utblåset riktat mot vattenytan) innebär mer N2 i vattnet, vilket gynnar Cyanobakterier.

          Växterna måste ha kväveföreningar t ex NH4 (ammonium) eller NO3 (nitrat). Dessa påverkas inte av att du riktar om utblåset.

          Det som förmodligen hänt är att Cyanobakterierna tack vare sämre cirkulation inte fått lika mycket kväve och därmed dött och sedimenterats och släppt ut sin bundna kvävgas iform av kväveföreningar som växterna kunnat ta upp.

          (Därav tricket Nancy nämner)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...