Hur ser tofsalger ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lina87
    • March 2002
    • 21

    Hur ser tofsalger ut?

    Jag har fått lite gröna alger på mina växter, karet är kanske en månad gammalt... även lite grönt på rutorna några dagar efter vattenbyte. Har nyss börjat med koldioxid och växterna verkar gilla det för dom bubblar på kvällen. Men det är ju inte snyggt med små gröna skogar på min gröna skog! Om jag skaffar siamensis, käkar dom då upp detta oskick? Läste nånstans här att gröna alger tyder på bra vattenvärden, så då blev jag lite mer förlåtande mot algerna... men ändå! Har rotala spec. green som är väldigt snabbväxande, tänkte att den skulle fixa alla alger... och det växer inget på den men på dom andra som växer långsammare!

    Har just nu 6st platys (60liter med asiatiska växter och bambu)... tänkte ge tillbaka dom till lillbrorsan och köpa gurami, siamensis och kopparbarb när pengarna kommer =). En liten liten biotop alltså.


    Så... fixar siamensis algerna?
    Linapina.
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Antagligen så gör dom det , de är ena duktiga små gynnare...

    Se bara till att inte mata dem med flingfoder för de gillar dom åxå.

    Och tyvärr så växer de ganska snabbt. Undrar om du inte skulle ha Oto's istället ! De är åxå duktiga men blir inte lika stora.

    Har du någon Ancistrus ?? De är åxå kanon på alger !

    Köp en liten rackare. De är mycket hungrigare än stora.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kolla igenom bilderna här:
      http://www.aquaticscape.com/articles/algae.htm

      Där finns bra bilder på de flesta algtyper. "Tofsalger" är detsamma som "black brush algae" på engelska, och det enda djur som äter dem är siamesiska algätare.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Lina87
        • March 2002
        • 21

        #4
        Nja det är nog "skäggalger" beard algea alltså. Bra länk! men jag har skaffat mig två amanoräkor nu, hoppas att dom tar hand om det =). Honan fick för övrigt yngel alldelens nyss, har satt dom i en -hrrm- vas är det nog egentligen... har haft i salt och så, men jag undrar hur jag ska kunna hålla vattnet rent? det står överallt att dom vill ha varmt, rent och salthaltigt vatten. svårt... jaa det är en cylinderformad vas, rymmer kanske en 5 liter. sandbotten och magdalensis i den, fast magdalensis överlever nog inte saltet...
        Linapina.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Lina87: jovars, det är inte helt enkelt att odla kräken. Det _är_ svårt att hålla vattenkvaliteten & att ge dem foder.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Lina87
            • March 2002
            • 21

            #6
            Har du några tips då =P? Har salt, har gett dom lite jäst som mat... vi får väl se om det går bra =). Hade tänkt ha ljuset på 24/7 också... Odlade artemia i skolan en gång, har för mig att dom gillade salthalter runt 25-30ppm bäst... vi får väl se hur det går, annars är dom ju smaskens mat för resten av fiskarna =).
            Linapina.

            Kommentar

            Arbetssätt...