Dosering av TMG

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    Dosering av TMG

    Hejsan!

    Jag har nyligt börjat dosera TMG i mitt nya akvarium som är på 160 liter, full dosering ska vara ca 15 ml men jag doserar bara drygt 5 eftersom det är nystartat. Vatten byten gör jag 1 gång i veckan och byter då ca 40 liter. Nu till min fråga, jag har förstått att jag ska tillsätta TMG vid varje vatten byte men ska jag tillsätta TMG efter hela akvariets volym eller bara på den mängd vatten som jag byter??

    Maria; jo, jag har också den där lilla foldern på flaskan jag köpte och den hänger och fladdrar väldigt irriterande , men jag täntke att det är väl bättre att den får hänga där istället för att jag ska slarva bort den ,vilket jag annars garanterat hade gjort

    Mvh
    Katti
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    Tillsätt efter den mängd du byter vatten.
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Måste bara låna tråden lite eftersom rubriken stämmer så bra... Har slitit bort doseringsrådet från min TMG-behållare... Hur mycket TMG tillsätter man per 10 liter vatten??
      Snurriga hälsningar från Maria
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • nikki
        • May 2004
        • 224

        #4
        Tack Alexander för svaret.

        Maria; på flaskan så står det att man ska tillsätta 5ml TMG per 50 liter vatten så då kan du säkert räkna ut hur mycket du ska tillsätta per 10 liter vatten
        Katti

        Kommentar

        • forsström
          • July 2004
          • 31

          #5
          vad händer om man dubblar dosen tmg ,, massor med alger eller vad?
          450 liter

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            • May 2003
            • 1831

            #6
            Ursprungligen skickat av forsström
            vad händer om man dubblar dosen tmg ,, massor med alger eller vad?
            Varför dubbla dosen? Blir bara dyrare och ja, mer alger.
            Med vänlig hälsning
            Alexander

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              vad händer om man dubblar dosen tmg ,, massor med alger eller vad?
              jag kör ca 7ml tmg per dag i mitt 135L och jag har inte märkt att det blir mer alger...däremot så växer det så det knakar med tmg och co2:n...=P

              /Glenn
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Tack Nicki!

                Problemet är bara att jag köpte en sån stor flaska så doseringsanvisnigarna följde med en liten folder som man kunde ta bort. Det gjorde jag å så sa jag till mig själv: nu lägger jag den här så vet jag var jag har den... Just det... Var attan är den??

                Tack, tack...
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • stefangustaf
                  • April 2004
                  • 44

                  #9
                  Nu till min fråga, jag har förstått att jag ska tillsätta TMG vid varje vatten byte men ska jag tillsätta TMG efter hela akvariets volym eller bara på den mängd vatten som jag byter??
                  Du ska dosera efter totala mängden vatten i akvariet.
                  //Stefan
                  Stefan

                  Kommentar

                  • nikki
                    • May 2004
                    • 224

                    #10
                    Hmm, nu har jag fått två olika svar, det ena att jag ska tillsätta tmg efter den mängd vatten jag byter och det andra att jag ska tillsätta tmg efter den totala mängden vatten, vilket är det som gäller

                    Sen så undrar jag en annan sak också vad gäller gödning, jag har läst nu på flera sidor att det är många som tillsätter co2 och KNO3 och KH2PO4, jag tillsätter ju alltså bara TMG. Så jag undrar om jag riskerar att få en massa alger bara pga detta, jag har inte tänkt börja med CO2 utan vill bara att växterna ska få lite näring så att dom kanske växer lite bättre.

                    Mvh
                    Katti

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Jag förstår din frustruation nikki.
                      Doseringen på flaskan är en rekommenderad nivå för ett "normalt" sällskapskar med måttlig växtmassa och mängd fiskar som göder med sitt skit. Det är många parametrar som styr hur mycket näring som "verkligen" tas upp av växterna vilket gör att det är svårt att ge ett bombsäkert svar på din fråga.

                      Om man har mycket ljus och tillsätter koldioxid får man gå upp i dosering markant. Detta var ju inte aktuellt för din del så jag skulle nog valt att köra på halv dosering till att börja med. Alla växter behöver gödning för att växa. När man inte tillsätter kol(dioxid) blir växterna begränsade av kol och matvägrar lite i största allmänhet. När de matvägrar växer de inte så bra och algerna tar gärna fart dessvärre.
                      Vad jag vill säga är att du får balansera din gödning lite mot algernas ev. framfart.
                      Har du enkla växter som inte behöver så mycket kol från just koldioxid (de tar det från annan håll) kan det gå riktigt bra att gå upp mot full dosering med bra resultat.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • nikki
                        • May 2004
                        • 224

                        #12
                        Ok tack så mycket BluesBoy då kommer jag nog att köra på halv dosering och se hur det funkar, men jag har fortfarande inte fått något klart svar om jag ska tillsätta tmg efter mängden vatten jag byter eller efter hela mängden vatten i akvariet???
                        Katti

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Halv dosering för hela (eller hel för halva kanske )
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • jorgen41
                            • December 2002
                            • 2087

                            #14
                            Du ska dosera efter totala vatten volymen
                            http://www.aquascapes.webhop.net
                            http://jorgensblog.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              ...nej, jag ska inte jäklas med dig. Tänk så här:
                              När veckan är slut ska ju växterna ha käkat upp allting i hela vattenvolymen. Du måste då tillsätta så det räcker en hel vecka till (i hela vattenvolymen). Det är just mängden man tillsätter som är svår eftersom man inte vet hur mycket de käkar under veckan utan att mäta. Har du ett, eller tänker köpa ett Fe (järn) test kan du få en liten fingervisning hur mycket konsumtionen är under veckan. Järnet fungerar som en indikator för alla ämnen i TMG (grovt) och man kan därför dosera mer exakt efter förhållanden som gäller i karet.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...