Algproblem.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    Algproblem.

    Hejsan allihopa

    Har fått problem med alger i mitt kar.

    Har fått en alginvadering i mitt kar efter jag kopplat in min CO2 anläggning för ca en månad sedan.

    Använder TMG samt NO3 och KH2PO4 i karet.
    Har ca 29 grader i karet samt har bottengödning oxo med värmeslingor.
    NO3 i karet ligger på ganska ok men PO4 ligger aningen för högt.
    Kan bero på att jag har 15st 14cm diskus i karet kanske.


    Har fått en massa svarta prickar på dom flesta av bladen i karet samt en hel massa på min BN bakgrund.
    Även en del röda alger som breder ut sig ganska bra på mina svärdsplante blad.

    Har nästan bara långsamt växande växter men har försökt kompletera med en del snabbväxande men har sån sabla platsbrist

    Jag undrar oxo om jag inte borde plocka ut min Back to nature bakgrund då det är den största av dom alla ( amazonas )för att den tar upp en hel massa plats.

    Har nog inte mer än Max 30 CM djup i karet ( karet är ca 75 djupt utan BN ) för att plantera växter på
    och vad jag har förstått så behövs det betydligt mer än det för att ha ett algfritt kar.

    Suger en hel del då den var dyr som sjutton men sent skall syndaren vakna hehe

    Om jag plockar ut bakgrunden och planterar in en massa nya och snabbväxande växter kanske jag kan få bukt med en del alger då ytan för växter mer än fördubblas.

    Om jag gör detta ingrepp i karet kan jag då slå på CO2 anläggningen direkt eller bör jag vänta med det tills dom nya växterna kommit igång och fått fäste i karet?
    Discusarna i karet är vana vid 6,7 i PH och utan CO2 kommer värdet vara runt 7,5

    Håller på att bli komplett idiot här då jag tycket att allt bara rasar hehe

    Alla råd välkommnas då jag är på gränsen till nervsammanbrott

    MVH Jimmy Mega nybörjaren
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Använder TMG samt NO3 och KH2PO4 i karet.
    Hur mycket doserar du och hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?

    bottengödning oxo med värmeslingor.
    Urk. "Skyll dig själv" typ Skojjar mest.

    NO3 i karet ligger på ganska ok men PO4 ligger aningen för högt.
    Vilka värden då?

    Kan bero på att jag har 15st 14cm diskus i karet kanske.
    Ja med så många skitnissar kommer det fosfat du mäter upp inte vara tillgängligt för växterna. Det fixar stora regelbundna vattenbyten, men någonting säger mig (Discus) att du inte göra stora vattenbyten.

    Har fått en massa svarta prickar på dom flesta av bladen i karet samt en hel massa på min BN bakgrund.
    För lite fosfat (som är tillgängligt för växterna).

    Även en del röda alger som breder ut sig ganska bra på mina svärdsplante blad.
    CO2, bottengödning, TMG, KNO3 och KH2PO4 och Svärdsplantorna fungerar ändå inte? Du har något fel med CO2-halten helt klart.

    Har nog inte mer än Max 30 CM djup i karet ( karet är ca 75 djupt utan BN ) för att plantera växter på
    och vad jag har förstått så behövs det betydligt mer än det för att ha ett algfritt kar.
    Hur kopplar du ihop "mer djup = mindre alger"?

    Om jag plockar ut bakgrunden och planterar in en massa nya och snabbväxande växter kanske jag kan få bukt med en del alger då ytan för växter mer än fördubblas.
    Varför skulle snabbväxare med större näringsintag fungera bättre än slöväxarna med lägre näringsupptag och inte lika stora krav på ljuset?

    Om jag gör detta ingrepp i karet kan jag då slå på CO2 anläggningen direkt eller bör jag vänta med det tills dom nya växterna kommit igång och fått fäste i karet?
    Jag hoppas du inte kör bottengödning, värmeslingor, TMG, KNO3 och KH2PO4 utan CO2?
    Ingen CO2 ingen gödning (eftersom näringsupptaget blockeras helt av kolbristen).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Kharn
      • May 2004
      • 256

      #3
      <b>Hejsan tack för svaret ursäkta att jag varit luddig i min förklaring skall försöka att göra bättre ifrån mig denna gg heheh</b>
      Ursprungligen skickat av defdac
      Använder TMG samt NO3 och KH2PO4 i karet.
      Hur mycket doserar du och hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?

      <b>Jag doserar 10 ml/100L ca 1 gg i veckan. samt ca 20 ml när jag gjort ett 200L vattenbyte av alla gödningarna
      Byter ca 200 L var 3 dag </b>
      bottengödning oxo med värmeslingor.
      Urk. "Skyll dig själv" typ Skojjar mest.

      <b>Jo jag vet hehe men gick helt efter Dennerle boken. slår mig själva dagligen för detta. Det åker ut om jag bestämmer mig för att dra bakgrunden</b>

      NO3 i karet ligger på ganska ok men PO4 ligger aningen för högt.
      Vilka värden då?

      <b>NO3 Lite beroende på vilket fabrikat det är JBL= mellan 5 - 10 på färgskalan.
      Tetra = mellan 12 - 25.

      NO4 = mellan 0.5 - 1,0ppm på färgskalan (JBL)

      CO2 halten ligger på runt 25 mg/l (KH 4 och PH 6,7)</b>
      Kan bero på att jag har 15st 14cm diskus i karet kanske.
      Ja med så många skitnissar kommer det fosfat du mäter upp inte vara tillgängligt för växterna. Det fixar stora regelbundna vattenbyten, men någonting säger mig (Discus) att du inte göra stora vattenbyten.

      <b>Har ca 750 L vatten i karet och byter 200 L var 3 dag.
      Spär då 50% osmose med 50% kranvatten mest för att få ner KH till omkring 4</b>
      Har fått en massa svarta prickar på dom flesta av bladen i karet samt en hel massa på min BN bakgrund.
      För lite fosfat (som är tillgängligt för växterna).

      <b>Okej... </b>
      Även en del röda alger som breder ut sig ganska bra på mina svärdsplante blad.
      CO2, bottengödning, TMG, KNO3 och KH2PO4 och Svärdsplantorna fungerar ändå inte? Du har något fel med CO2-halten helt klart.

      <b>Använder PH controller och har satt PH på runt 6,7 vilket den håller
      väldans bra.
      Det bubblar och står i i hela karet (bladen på en hel del växter svetas som jag läst att du skrivit att dom skall).

      PS glömde skriva att jag har 6 st 58w ljusrör med reflektorer.</b>
      Har nog inte mer än Max 30 CM djup i karet ( karet är ca 75 djupt utan BN ) för att plantera växter på
      och vad jag har förstått så behövs det betydligt mer än det för att ha ett algfritt kar.
      Hur kopplar du ihop "mer djup = mindre alger"?

      <b>Ahh fel av mig med djup menar jag från Akvarieglasets framkant till Bakgrunden börjar i karet. Menar att eftersom bakgrunden tar upp så mycket av bottenarealen så hadde det fått plats med fler växter och hoppades därav att få mindre alger</b>

      Om jag plockar ut bakgrunden och planterar in en massa nya och snabbväxande växter kanske jag kan få bukt med en del alger då ytan för växter mer än fördubblas.
      Varför skulle snabbväxare med större näringsintag fungera bättre än slöväxarna med lägre näringsupptag och inte lika stora krav på ljuset?

      <b>Hehehe det vet jag inte måste jag ärligt svara på.
      har fått för mig att om man har snabbväxare i karet så skulle dom ta åt sig en hel del av näringen från algerna och därav låta mina slöväxande plantor vara ifred ifrån algangrepp<font size="1"></font id="size1"> </b>
      Om jag gör detta ingrepp i karet kan jag då slå på CO2 anläggningen direkt eller bör jag vänta med det tills dom nya växterna kommit igång och fått fäste i karet?
      Jag hoppas du inte kör bottengödning, värmeslingor, TMG, KNO3 och KH2PO4 utan CO2?
      Ingen CO2 ingen gödning (eftersom näringsupptaget blockeras helt av kolbristen).
      <font size="1"><b>Nej för fanken kör CO2 för fullt alltid.
      Vad jag menade var att om jag rycker ut bakgrunden ( måste nämligen töma karet på allt för att få ut den ) och planterar in flera nya växter samt avlägsnar all bottengödning, skall jag då vänta med att sätta igång CO2 anläggningen samt vänta med att göda ett tag för att ex svärdsplantorna samt cryptosarna skall få rotfäste igen.

      MVH jimmy </b></font id="size1">
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

      Kommentar

      • stefangustaf
        • April 2004
        • 44

        #4
        Hur har du med ljuset?
        Om du trycker i en massa koldioxid + annan form av näring (TMG + botten) utan ha ordentligt ljus så får inte fotsyntesen riktig fart och näringsupptaget från växterna blir inte tillräckligt stort, dvs det finns en massa näring över till algerna.

        //Stefan
        Stefan

        Kommentar

        • stefangustaf
          • April 2004
          • 44

          #5
          Sorry såg i ett senare inlägg att du hade 6x58 W vilket innebär nästan 0,5W per liter vatten, vilket nog är rätt OK.
          Vad är det för lysrör du har i burken?

          //Stefan
          Stefan

          Kommentar

          • Kharn
            • May 2004
            • 256

            #6
            Ursprungligen skickat av stefangustaf
            Sorry såg i ett senare inlägg att du hade 6x58 W vilket innebär nästan 0,5W per liter vatten, vilket nog är rätt OK.
            Vad är det för lysrör du har i burken?

            //Stefan
            Hejsan

            Har Dennerlenes trocal special plant rör

            MVH Jimmy
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Dina värden och gödning ser väldigt bra ut och du verkar ha full koll. Med så pass pigga vattenbyten borde din uppmätta fosfathalt vara tillgänglig för växterna. Risken är med mycket skit i systemet att fosfatet binder med ruttnande organiskt material.

              CO2 halten ligger på runt 25 mg/l (KH 4 och PH 6,7)[/b]
              Och du sänker inte pH:t med något annat än CO2, typ torv?


              Även en del röda alger som breder ut sig ganska bra på mina svärdsplante blad.
              Om växten har allt och trivs så blir det aldrig alger på bladen. Något begränsar därför Svärdsplantan.

              Det bubblar och står i i hela karet (bladen på en hel del växter svetas som jag läst att du skrivit att dom skall).
              Svettas även Svärdsplantorna syre under sina blad?

              Menar att eftersom bakgrunden tar upp så mycket av bottenarealen så hadde det fått plats med fler växter och hoppades därav att få mindre alger
              Aha okej. Ja det har du helt rätt i.

              har fått för mig att om man har snabbväxare i karet så skulle dom ta åt sig en hel del av näringen från algerna och därav låta mina slöväxande plantor vara ifred ifrån algangrepp
              Alger klarar ca 100 ggr lägre näringsnivåer än växter (vissa alger klarar typ 2-3 ppb(!!) fosfat vilket knappt går att mäta i de vassaste labben i världen).

              Därför kan växter aldrig näringskonkurrera ut alger.

              Konkurrensen består främst i ljuskonkurrens och det faktum att alger av någon anledning inte kan sätta sig ovanpå på friska blad. Kan ha att göra med att väldigt få alger har peroxisom som starkt förenklat skyddar dom mot för höga syrehalter. Funderar över om det även kan ha att göra med skillnader i peroxidase och superoxide dismutase som gör alger betydligt mer sårbara för t ex peroxid och andra syreradikaler, och växters förmåga att skydda RUBISCO i väl valda delar av kloroplasten. Läste en massa om det imorse när jag försökte ta reda på hur växter påverkas av H2O2, men det var en djungel. Inte lätt att dra några slutsater. Allt detta skulle kunna översättas med att "växter klarar syrerik miljö bättre med allt vad det innebär - stor fotosyntes/tillväxt och respiration + att ta hand om fria syreradikaler". Dvs en välväxande champangeburk är algers mardröm, och det vet ju vi som har det.

              skall jag då vänta med att sätta igång CO2 anläggningen ett tag för att ex svärdsplantorna samt cryptosarna skall få rotfäste igen.
              Kol är alltid det viktigaste, och enda anledningen dom skulle försöka få större rotsystem vore typ att jaga reda på mer kol. Det är onödigt arbete om du kan ge dom CO2 direkt i vattnet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Kharn
                • May 2004
                • 256

                #8
                <b>Hejsan och tack för svaren</b>

                CO2 halten ligger på runt 25 mg/l (KH 4 och PH 6,7)</b>
                Och du sänker inte pH:t med något annat än CO2, typ torv?

                <b>Nej endast CO2</b>
                Även en del röda alger som breder ut sig ganska bra på mina svärdsplante blad.
                Om växten har allt och trivs så blir det aldrig alger på bladen. Något begränsar därför Svärdsplantan.

                <b>Kanske ljus då dom som är värst drabbade står lite mörkt till?</b>
                Det bubblar och står i i hela karet (bladen på en hel del växter svetas som jag läst att du skrivit att dom skall).
                Svettas även Svärdsplantorna syre under sina blad?
                <b>Va precis inne och kollade och den som står ljusast till svettas dom andra gör det inte[/b]


                Satte iofs igång CO2 annläggningen för ca en månad sedan men började inte göda med TMG NO3och KH2PO4 förrän efter ett ca 2 veckor sorry skulle ha nämnt det kanske..

                MVH jimmy
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Kanske ljus då dom som är värst drabbade står lite mörkt till?
                  Japp! Så kan det vara. När jag själv hade Svärdsplantor så brukade rycka gamla skuggade blad ganska friskt, eftersom dom gärna blir lite av dammsamlare (well algsamlare).

                  Va precis inne och kollade och den som står ljusast till svettas dom andra gör det inte
                  Det låter helt normalt.

                  Satte iofs igång CO2 annläggningen för ca en månad sedan men började inte göda med TMG NO3och KH2PO4 förrän efter ett ca 2 veckor sorry skulle ha nämnt det kanske..
                  Prickalger är tecken på bra förhållanden i en växtburk så jag tror inte du ska vara orolig. Nu vet jag iofs inte hur allvarligt det är annat än att "invasion" låter som det är det.

                  Börja gå upp lite i KH2PO4-dos och se om du märker någon skillnad.

                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Kharn
                    • May 2004
                    • 256

                    #10
                    Tack så hjärtligt för hjälpen
                    Skall genast göra som som du sagt
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                    Kommentar

                    Arbetssätt...