Gödning & Belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rb101
    • May 2004
    • 28

    Gödning & Belysning

    Hejsan
    jag har ett par frågor ang mitt 250l kar.

    För ca en månad sedan gjorde jag om i akv. planterade om växterna m.m
    började då också med Co2 & TMG i väntan på PMDD.
    och tände upp full belysning i akv.(4*36w) = 0,57w/l.

    Av detta fick jag inte det resultatet jag ville ha.
    Jag fick en massa alger, vanliga gröna men framför allt trådalger
    Mina gamla växter tapade färg, bladen blev ljusgröna och tynade bort.
    För att mot verka detta tog jag bort ett lysrör = 0,43w/l

    Har nu fått hem PMDD och börjt på med att göda ordetligt för ca 2 vecka sedan (med PMDD & TMG) och nu börjarde hända saker i burken. jag ser en hel del nya gröna blad komma över allt.
    jag gödar 2 ggr i veckan med detta "resept"
    ½ teseked K2SO4
    ½ teseked MgSO4
    5ml bladning av en ½ litersfaska med 7 teskedar KNO3 och 1,5 teskedar KH2PO4 (kan man ha dem tillsammans i en flaska eller skalll man dela dem i var sin flaska ? )
    5ml TMG / 100liter vatten, skall öka dosen sen.

    Just nu verkar allt bra, om jag bara kunde bli av med trådalgerna
    men de käns som de inte ha samma växt kraft som innan så även dessa alger kanske är på ner gång.

    Frågor:
    1. skall jag tände mitt 4 lysrör nu också eller skall jag vänta med det ?
    kanske inte anväda det alls ?
    2. kan gördnings resept fungera eller är jag helt ute och cycklar ?

    MVH Robban

  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    5ml bladning av en ½ litersfaska med 7 teskedar KNO3 och 1,5 teskedar KH2PO4 (kan man ha dem tillsammans i en flaska eller skalll man dela dem i var sin flaska ?

    Jag har för mig att man inte ska blanda dom olika ämnena.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      (kan man ha dem tillsammans i en flaska eller skalll man dela dem i var sin flaska ? )
      Jag tycker det är smidigt att ha dom i varsin flaska. Det är väl framförallt nitratet man vill testa att ändra nivåer på för att locka fram rödare färger hos växterna när man fått upp allt på banan.

      1. skall jag tände mitt 4 lysrör nu också eller skall jag vänta med det ?
      Det beror på CO2-nivån och hur den ser ut över dygnet. Får du idagsläget 0 ppm någon gång under dygnet och du inte kan öka CO2-halten enkelt så tycker jag du ska ligga kvar på den ljusnivån du har nu.

      2. kan gördnings resept fungera eller är jag helt ute och cycklar ?
      Fosfatmängden verkar aningens hög, men å andra sidan brukar det hända mycket läckra saker med växterna när man ökar fosfathalten med sånt fosfat dom kan ta upp, t ex KH2PO4.

      Med det menar jag att det fosfat man får via fiskskit inte alltid finns tillgängligt för växterna, så mäter man en hög fosfathalt utan att ha doserat KH2PO4 så är det inte säkert att det fosfatet är tillgängligt för växterna. Algerna klarar extremt mycket lägre fosfatnivåer än växter, så dom är aldrig fosfatbegränsade.

      Börjar man i det läget göra stora vattenbyten så att den enda fosfatkällan är från KH2PO4 brukar det som sagt hända roliga saker.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • rb101
        • May 2004
        • 28

        #4
        Tack så mycket för svaren.

        Jag försöker hålla mig tropicas Co2 tabel.
        men jag kör på mesk så det är ju inte helt stabilt.

        Men det var helt klar intressat det här med att höja No3 för att få mer röd färg på växterna.

        Tackar Robban

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Men det var helt klar intressat det här med att höja No3 för att få mer röd färg på växterna.
          Nej tvärtom. Rödhet tvingar du fram med kvävebrist. Ser du illröda växter så vet du att den som har akvariet inte riktigt kan göda ordentligt 8) Iofs är det ju snyggt med kväveplågade växter, men ändå. Det växer inte speciellt bra, så det är lite att leka med algdöden.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Är det på så vis? Då är det dags att kolla över vattenvärdena igen då.=(

            Jag begriber inte hur jag kan ha sådan kvävebrist så mycket som jag pytsar i . Cyano och glödröda rotaler.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Lina87
              • March 2002
              • 21

              #7
              Jag blir galen av alla förkortningar! TMG vet man ju, tropica. Men resten? PPnånting? Jag går natur så dom kemiska förkortningarna är inga problem. Men jag undrar, var köper ni dom här föreningarna? Lär ju inte finnas på Arken direkt...
              Linapina.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag begriber inte hur jag kan ha sådan kvävebrist så mycket som jag pytsar i . Cyano och glödröda rotaler.
                Enligt historyn på Miranda kör du med teststickor, men du kanske skaffat bättre test nu? Man brukar märka markant mindre rödhet såfort man doserat KNO3, ofta inom någon dag - hur mycket doserar du och hur ofta?

                Jag blir galen av alla förkortningar! TMG vet man ju, tropica. Men resten? PPnånting?
                Ja dom är tråkiga =(( ppm är inget ämne, det är parts per million - t ex milligram per liter (mg/l). Du kanske menade KH2PO4? Tricket är att känna igen ämnena dom består av. PO4 är fosfat, näringämne för växter. KNO3 innehåller NO3, dvs nitrat, också näringsämne för växerna.
                Jag ser dom såhär när jag läser dom KH2<font color="red">PO4</font id="red"> och K<font color="green">NO3</font id="green">.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  citat
                  <hr noshade size="1">
                  Enligt historyn på Miranda kör du med teststickor, men du kanske skaffat bättre test nu? Man brukar märka markant mindre rödhet såfort man doserat KNO3, ofta inom någon dag - hur mycket doserar du och hur ofta?
                  <hr noshade size="1">


                  Miranda?

                  Jag provade dom men insåg hur totalt oanvändbara dom är när jag köpte lite vettigare prylar.. Nu är det bara att vänta på lönen så kommer den stora, fina väskan från JBL att bli min.. =)

                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Miranda?
                    Ja en sån där som fungerar som flera olika Instant Messaging-klienter. Mest så jag kan ha både MSN:are och ICQ:are.

                    Jag provade dom men insåg hur totalt oanvändbara dom är när jag köpte lite vettigare prylar.. Nu är det bara att vänta på lönen så kommer den stora, fina väskan från JBL att bli min.. =)
                    En sån vill jag också ha 8) Just nu ligger alla JBL-kartonger i en skolåda.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Lina87
                      Jag blir galen av alla förkortningar! TMG vet man ju, tropica. Men resten? PPnånting? Jag går natur så dom kemiska förkortningarna är inga problem. Men jag undrar, var köper ni dom här föreningarna? Lär ju inte finnas på Arken direkt...
                      Kan det vara ppm eller pmdd du ville veta om? pmdd är ett sätt att göda med "vanliga" jordbrukskemikalier, mycket billigare, mycket bättre. Kemikalierna som pmdd inehåller kan du antingen köpa på lantmännen i 25 kilos säckar eller beställa mindre via en medlemm här på zoopet. Efterssom jag inte har beställt själv så får någon annan fylla i med adress.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • jorgen41
                        • December 2002
                        • 2087

                        #12
                        TMG =TropicaMasterGrow
                        ppm = parts/million
                        PMDD = PoorMansDuplaDrops

                        Om jag inte minns helt fel så hadde Dupla någon näring för länge sedan men den var så dyr att man knappt hadde råd att köpa den så en smart killa tog reda på vad det innehöll och satte ihop ett eget recept.
                        http://www.aquascapes.webhop.net
                        http://jorgensblog.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...