Co2 i 720, hur mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    Co2 i 720, hur mycket?

    Hej!
    Tänkte pröva på co2 i ett 720 akvarium.
    Jag ska göra ett hemmagjord anläggning, och jag undrar hur mycket "smet" jag ska göra till ett så stort kar?
    Räcker 1 petflaska med mäsk?
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • PatrikMalmo

    #2
    Allt är relativt, så det beror på vad du vill uppnå. 20-30 mg/l kommer du inte upp i med enbart en pet-flaska med mäsk i ett 720-liters kar. Men visst, det ger CO2 - jag har dock ingen aning om hur mycket, eftersom ph/kh, mäskblandning, temperatur unt so weiter ger lite olika resultat. Har aldrig provat mäskvarianten i ett så stort kar, och min fundering är att det är svårt att få tillräckligt med CO2 för ett så stort kar om du kör mäsk.

    Tara Nyberg har dock experimenterat lite mer, även i så stora kar. Hennes recept är:

    2 l vatten (oklorerat - ta från ett akvarium är enklast).
    1 kaffekopp socker
    1 tesked bikarbonat
    1-2 teskedar proteinmixpulver
    1 tesked jäst
    Optimalt tillsätter du 1 tesked ammoniumsulfat också.

    Jag provar detta just nu, och hittills ger det bra jäsning. Prova med en pet-flaska till att börja med, mät och kolla hur mycket det ger. Kör på en/två till om det inte räcker. Jag vet inte heller om du tänker stänga av CO2 under natten eller köra dygnet runt (plizken gav ett tips på att en magnetventil funkar ypperligt att stänga av CO2 under natten även med mäskmetoden).

    Hilsen!

    Hilsen!!

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

      #3
      Jag hade tänkt att stänga av co2:n under natten för att vara på säkra sidan.
      Med vänlig hälsning
      Alexander

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag tror inte att du kommer att behöva stängta av co2n under natten. Den lilla akumulering av co2 som kan tänkas komma till under natten i ett så stort kar är förmodligen inte för mycket för fiskarna, men ett bra tillskott till växterna på morgonen.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...