blek vallisneria...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glittertind
    • April 2004
    • 41

    blek vallisneria...

    Jag har haft igång mitt 160 l nu ca 5 månadet och under den tiden har allt vuxit på som bara den. Det växer nu oxå men en del växter har börjat blekna, speciellt nya skott och blad som kommer verkar ha tappat sina gröna fina färg. Är det dåligt med ljus, näring, CO2 eller vad kan det va!?

    Alla växter är planterade i gödselsand.

    Jag vill ha mina gröna fina växter tillbaka...vad göra?!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det du beskriver låter som järnbrist, men det är väldigt ovanligt. Kan du ordna bilder?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • glittertind
      • April 2004
      • 41

      #3

      Här finns en bild nu.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=267867

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag skulle nog trots allt gissa på järnbrist. Vad använder du för gödning?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • glittertind
          • April 2004
          • 41

          #5
          Gödningssanden heter fertiplant men efter jag planterade dem har de inte fått någon mer gödning..

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Börja tillsätta tmg så skall du se att du snart har ordning på det.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Du har inte beskrivit speciellt bra vilka förutsättningar du har givit dina växter (ljus, gödning, CO2, storlek, vattenbyten etc).

              Det är troligen så att järnen i sanden börjar bli svårtillgänglig för växterna. Tidigare hade de mycket av dem.

              Gör som Tropfroq skriver, och göd med TMG (och eventuellt KNO3 och KH2PO4). Speciellt om du har CO2-tillsats.

              Notera att större delen av växterna består av kol, och detta fås genom CO2. Så därför är CO2 så viktigt för växternas välbefinnande och möjlighet att växa.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Valisneria är dock en av dom få undantagen som har bikarbonat som sin huvudsakliga kolkälla. Visst växer dom snabbare med co2 tillsats, men då pratar vi onaturligt fort efterssom dom inte har tillgång till så mycket löst co2 i naturen. De 2-4 ppm co2 som en vanlig luftpump ger är mer än tillräckligt.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...