hur gör man ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Heiniken
    • August 2004
    • 36

    hur gör man ?

    Jag har aldrig haft levande växter förut...men nu när jag köpt ett större akvarium tänkte jag att det kunde vara kul att prova...såg jättefint ut i början...har haft i växtnäring osv...men en del av dem slokar lite och har blivit brunaktiga...mest de som astår närmast värmaren...beror det på värmen ?

    Sedan undrar jag hur man får växterna att sitta fast på botten...har vattenpest och något annat liknande...men de flyter upp helatiden...jag undrar vad det är för metall som de sitter med i affären...någon mjuk böjlig...vart får man tag på det...och måste man ha den där typ skumgummibiten mellan skaften och metallen ?

    Hoppas att någon kan svara...
    *just wanna be loved*
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

    #2

    Hej!. "metallen", lr plastkrukan som jag antar att du menar ska tas bort, desamma gäller skumgummibiten vid rötterna.

    "mest de som astår närmast värmaren...beror det på värmen "
    Vissa växter e känsliga för höga temperaturer. E det stor skillnad på temperaturen i karet?. Va har du för gödning? växter? ljus?
    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

    Kommentar

    • Heiniken
      • August 2004
      • 36

      #3
      Ne asså det är en metall...har köpt lösa växter...5 st för 25 kr eller nåt sådant...å de sitter buntade med metall...

      Nej jag tror inte att de e någon spec skillnad...har haft i någon sera...för växter...

      Hu får man växterna att sitta fast på botten...???
      *just wanna be loved*

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        jag vet vad du menar för en metallsak. Dem ska du inte ha i akvariet så då behöver du int leta efter dem=P Växterna kommer rota sig efter ett tag och då sitter dem. Om du har grov sand så kan du ju strö lite finare sand runt växterna som flyter upp så borde dem hålla sig kvar...

        /Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Heiniken
          • August 2004
          • 36

          #5
          Oki..tack för hjälpen...får väl se om det bli bättre...men fiskarna rycker ju upp dem helatiden...men men...får väl se hur det blir...
          *just wanna be loved*

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Ursprungligen skickat av Glenn
            Om du har grov sand så kan du ju strö lite finare sand runt växterna som flyter upp så borde dem hålla sig kvar...

            /Glenn
            Vad menar du?? Jag gör tvärtom.... Om du har fin sand så lägg lite större sten runtom så de inte flyter upp utan stannar kvar där du parkerat dem... Större stenar kan man plocka bort när växterna rotat sig.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Heiniken, vad har du för växter? Vad har du för fiskar? Vad göder du fiskarna med? Hur ofta gör du vattenbyten, och hur mycket?
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Heiniken
                • August 2004
                • 36

                #8
                Akvariet är nystartat...ska göra första vatten bytet nu i veckan...har blå och zebraciklider...har Vattenpest och en annan liknande växt...men de har ju inga rötter...därför går de ju inte att sätta fast...som att försöka plantera ett spagetti...fiskarna får väl vanlig mat...lite av varje...
                *just wanna be loved*

                Kommentar

                • Pelle__k
                  • March 2003
                  • 646

                  #9
                  Metallen du menar är Bly!!
                  www.discusklubben.se
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

                  Kommentar

                  Arbetssätt...