Lerkulor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Benjo
    • October 2002
    • 29

    Lerkulor?

    Det står på vissa växt-artbeskrivningar att man kan använda lerkulor som gödning... Är det sådana man köper i blomster-affärer, Leca-kulor?
    /Johan
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Nej inte leca-kulor - utan näringskulor du köper i akvarieaffären i så fall
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Sven W
      • October 2003
      • 107

      #3
      Jag använder en produkt som kallas "7 kulor" från JBL. Den har fungerat mycket bra för mig.
      /Sven
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

      Kommentar

      • Benjo
        • October 2002
        • 29

        #4
        OK, men går det att använda Leca-kulor?
        /Johan

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Leca-kulor är i princip bara porös sten, alltså värdelös som näring...

          Kommentar

          • Benjo
            • October 2002
            • 29

            #6
            Tack, jag misstänkte det...
            /Johan

            Kommentar

            • Ulf P
              • March 2002
              • 1615

              #7
              Alternativet till att köpa dyra kulor i akvariebutiken är att själv plocka tex blålera från havet och rulla små kulor som sedan får torka och sedan användas.


              //Uffe

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Heller att skippa dessa och köra med CO2, PMDD och ljus. Fungerar bättre hoss mig i vart fall.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • Ulla
                  • April 2002
                  • 1163

                  #9
                  Fick vanlig grå keramiker-lera av en kompis. Det blev en väldig massa lerkulor, 2 cm i diameter av det. Torkade dem på en bricka i några veckor och göder cryptocoryne, svärdsplantor och tigerlotusar med dem.
                  Jag såg på en amerikansk växt-akvariesida att man kunde blanda i diverse gödningsmedel i leran för att få dem näringsrikare, ska kolla om jag hittar receptet någonstans. AGA-s årliga konferens hade en workshop om just att göra lerkulor för bottengödning.
                  Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Skippa lerkulorna och koncentrera er på vattengödning. Lerkulorna har fel näringsproportioner och skitar ner något otroligt vid omplantering.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • pupfish
                      • December 2003
                      • 248

                      #11
                      Jag har svårt att förstå varför de som väljer att tillföra näring i jonform INTE accepterar att andra väljer en annan metod.
                      500+

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Ni får göra som ni vill, Jag har inget som helst emot att ni använder feta bottnar. Däremot så ger jag min syn på fenomenet.

                        Efter 3 år på detta forumet så har jag sett massor av ivriga lerkule/torvbottenförespråkare som har gått över till vattengödning. Jag vet ingen av dom som för 3 år sedan förespråkade feta bottnar som fortfarande gör det, gör ni? När jag själv började här på zoopet Hade jag fet botten och massor av algproblem, tack vare tips härifrån kunde jag få ordning på bekymmret.

                        Jag är med på detta forumet för att lära och för att läras. Om jag har gjort misstag innan så vill jag varna andra för att göra samma misstag, det är så man lär. Det finns ingen anledning att göra samma misstag om och om igen.

                        Feta bottnar har väl ett visst existensberättigande i väldigt sparsamt belysta akvarium med enbart sakta växande växter, sparsamma gallringar och sparsamma vattenbyten. Då har du ett kar med så pass långsam ämnesomsättning att bottnen kan hålla ett par år (de enorma överskott på järn i bottnen efter detta kommer man inte ifrån). Men för att det skall fungera krävs lite mer genomtänkt blandning än bara en kula lera under varje planta. I ett högljusakvarium med co2 tillsats är näringsomsättningen så hög att man snabbt strippar bottnen för att efter bara ett kort tag ha ett överskott av järn som bara göder trådalger.

                        Att det finns företag som tart 50 kr för 7 små lerkulor tycker jag är skam, om ni tvunget vill ha lera i bottnen så snälla gör era egna, lera kostar ca 10-20 kr/kg i en vanlig hobbyaffär.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Hej!

                          Panduro hobby tar 88 kr för 10 kg blålera.
                          http://www.panduro.se/menu/MenuServlet
                          Använd vad ni behöver till ert akvarium och ge resten till ett barn.

                          Urban

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Jag har köpt sådanna kulor märke laterit "natural pellet fertilizer for aguariums" 200g ca 25 st för 91 kr. Ni menar att dessa är exakt samma som vanlig "blålera" man kan köpa på panduro? Är detta sant? Finns det inte speciella näringsämnen i dessa man köper i akvarie affär? Är jag lurad eller?
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #15
                              Lurad är du inte men det är bara lera. Näringsrik lera i hanterbar form.

                              I naturen så fungerar botten som en bra näringskälla i samspel med lösa näringsämnen i vattnet men att kopiera naturen på något annat sätt än utseende är i princip omöjligt.

                              För att göra det så skulle vi behöva en gigantisk anläggning med sandfilter, en biomassa för filtrering med minst lika stor yta som vattenmängden, ett hav av MH-lampor och en sagolik osmosanläggning mm så det ligger nog något i vad tropfrog säger. Det bästa är nog att se till så att vattnet har ett näringsvärde som motsvarar växtmassa och ljus. Någon naturlig bottengödning är nog bara förkastligt i en så liten vattenmängd som i ett akvarium. Bättre att kunna kontrolera näringsnivåerna.
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...