Uppbyggnad av växtakvarium suuuuuck!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bus
    • July 2004
    • 37

    Uppbyggnad av växtakvarium suuuuuck!

    Nu har jag åkt runt i 3 städer och vartit in på alla zooaffärer och inhandlat ALLA växter jag tyckt varit snygga, helt hjärndött men jäkligt kul. Så nu har jag växter att fylla ett 1000l kar fast jag bara har ett på 400l-någon borde slå mig hårt i huvudet!!
    Hur som helst så har jag fått stora problem.
    Hur gör jag nu ?-Det blir inte som jag tänkt och växterna passar inte ens ihop med varann-suuck !!!!
    Jag har köpt 3 st stora svärdplantor som jag tror kallas ozelot-skitsnygga men helt omöjliga att passa ihop med mina andra växter.Det enda som ser bra ut är att plantera dom ihop med vallisneria. Och helst i mitten av karet så dom står fria-men det innebär att alla andra med småblad hamnar på sidorna, och dom plantor som blir snyggast hamnar i skymmundan.
    Vad gör jag?
    Och allt annat förutom växterna då? Botten, alla rötter jag köpt?
    Det blir inte som jag tänkt !!
    Måste nog köpa några till kar, eller sälja några växterFast då blir det ju problem igen-vilka ska jag ha kvar


    Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

    #2
    Det bästa är att göra en skiss på akvarium innan man köper växterna. Jag köpte själv tre Echinodorus arter, två vanliga svärdsplantor (blehri) och en rundad variant (macrophyllus). Efter två månader var de båda "vanliga" svärdsplantorna för stora (i 375L akvariumet), de täckte andra växter osv. Jag sålda båda. Nu har jag bara den rundade varianten kvar och jag är mycket nöjd med den.

    Ett annat bra sätt att få idéer är att få inspiration från andras växtakvarium. Ta en koll på Tropica för en del växter! (När du hittat en växt du tycker verkar häftig så tar du och kopierar det latinska namnen och klistrar in i Googles bildsökning så får du upp massa bilder på hur växter ser ut i verkligheten).

    Du får räkna med att du kommer få sälja en del, eller rent utav kasta andra som du tycker inte hör in i ditt akvarium. Detta får de flesta växtakvarister uppleva.

    Som sagt... "Det blir aldrig som man tänkt sig" ... Det är du inte ensam om
    /Mathias
    The Corydoras freak

    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

    Kommentar

    • bus
      • July 2004
      • 37

      #3
      "Det bästa är att göra en skiss på akvarium innan man köper växterna"-INNAN är det magiska ordet! Tyvär så är man ju för impulsiv för sitt eget bästa.
      Jag har nog kollat in det mesta som finns på nätet när det gäller andras akvarium-man blir ju helt galen-hur bär dom sig åt? Botten är rak men ändå så ser "minilandskapen" helt bulliga ut, dessutom med "världens" djup. För mig blir allt platt.
      Nej nu ska jag gå och lägga mig och fundera ut vilka växter som ska vara kvar och inte.
      Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Det gör ju inget att du råkar ha lite för mycket just nu.

        Massor av växter hindrar ju alger !

        Gallra ur det som inte passar först när du hittar någon ersättare.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        Arbetssätt...