N00b med Alg o Växt probl.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    N00b med Alg o Växt probl.

    Hejsan.

    För ca 1 månad sedan tömde jag mitt akvarium och lade in värmeslingor samt botten gödning. Sen va det i med plantor samt fisk igen.

    Efter ca en vecka kopplade jag in mitt CO2 system.
    Jag la PH på ca 6,7 med ett KH på 4 och allt var frid o fröjd.
    Började då oxo göda med halv dos TMG.
    (Jag spär ut mitt kranvattnet med 50% osmose vatten för att få ner KH till 4)

    Satte i en extra Ljus armatur för ca 2 veckor sedan så nu har jag 6x 58W + reflektorer.

    Mitt problem är att mina anubis har en hel del blad som först ljusnade kraftigt och sedan sakta löses up.

    Nästan alla växter visar på någon sorts skador (cryptocoryne / anubis samt svärdsplantor).Förhoppningsvis kanske det kan bero på att jag planterat om allihopa efter jag lade i värmeslingorna.

    Har även fått en hel massa svarta alg prickar på merdelen av alla mina växters blad samt på min bakgrund.
    Börjar bli aningen förtvivlad hehe

    Har ca 28 - 30 Grader i karet då där nu går ett helt stimm discus i det sen en vecka tillbaka. Men tempen har legat runt 27 - 29 Grader hela tiden pga sommarvärmen.

    Har ca 750 L vatten i karet och byter ca 200 L 2 gg i veckan.

    Någon som kan råda mig om vad mina problem kan bero på samt om hur jag kan åtgärda dom ?

    Tack på förhand

    MVH Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kvävebrist utan tvekan. Det bästa sättet att åtgärda är att tillsätta kno3, eventuellt i kombination med k2po4. Näst bästa sättet är att mata mer och byta mindre vatten.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kharn
      • May 2004
      • 256

      #3
      Ursprungligen skickat av Tropfrog
      Kvävebrist utan tvekan. Det bästa sättet att åtgärda är att tillsätta kno3, eventuellt i kombination med k2po4. Näst bästa sättet är att mata mer och byta mindre vatten.
      MVH
      Magnus
      Vilka värden för Kväve bör jag sikta på i karet.
      Har 15 st Discus i 12/13 cm storlek och dom föroenar säkert en del.
      ( har bara haft dom en Vecka )

      MVH Jimmy
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det finns en del steg i kväveprocessen. Amonium/amoniak skall vara omätbara, likaså nitrit, men Nitrat bör ligga mellan 5-10 mg/l annars förtvinar växterna.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...