hål i växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stari
    • September 2003
    • 13

    hål i växter

    Införskaffade för några dagar sedan 2 ex av aponogeton ulvaeus till mitt 325 l kar där det nu har blivit hål i bladen. Växten är för övrigt fräsch. Har sedan tidigare bla echinodorus bleheri med liknande skador. Jag misstänker att någon av mina algätande fiskar har varit på växten. Har segelfenspleco och siamesisk algätare som går tillsammans med 5 altumskalarer, 3 praktbotior och 5 pansarmalar.

    Någon som har erfarenhet av detta. Kan plecon vara undermatad? Den har vuxit bra sedan i våras och kan nu vara upp emot 15 cm.
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    kan vara sniglar... sånna små där skalen liknar kanelbullar :P
    kan vara ett helvete att bli av med.

    Kommentar

    • bottes
      • March 2004
      • 232

      #3
      Har samma problem och det är inte sniglar.
      Daniel
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

      Kommentar

      • stari
        • September 2003
        • 13

        #4
        Nej, inte en synlig snäcka i karet sedan praktbotiorna kom i. Fenomenala snäckätare.

        Någon som har någon annan idé?

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          Det är nog segelfensplecon, släng i med grönfode tex. ärtor, gurka mm....

          Kommentar

          • stari
            • September 2003
            • 13

            #6
            Ja, det blir nog till att pröva det. Har nog varit för snål med grönfodret.
            Tack för synpunkterna.

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Jag håller på Segelfensplecon om det är stora hål, och botiorna om det är mindre hål. Botior gör små hål i växterna "av misstag" när de letar mat. Rätt kraftiga käkar och "insug" i munnen, och det ger det resultatet.

              De andra fiskarna borde inte göra några hål i bladen, möjligen kan den siamesiske algätaren ha gjort dem om den inte är äkta. Enkelt att prova, bara att flytta fisk!!

              Hilsen!!

              Kommentar

              Arbetssätt...