Vad för alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    Vad för alg?

    Har problem med att jag fått en massa alger över stenar och på rutan. Första alg invasionen jag fick var som bruna fläckar över allt men det tog mina ancistrusar hand om på en natt. Nu nån vecka senare har jag fått en grön alg istället. Det är en blandning mellan mörk o ljus grön och har trådar som sträcker sig uppåt. Ancistrus verkar helt ointresserad av att äta det.

    Hur kan jag bli av med det?
    Vad kan det va för alg?

  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    #2
    Ursprungligen skickat av Spijer
    Har problem med att jag fått en massa alger över stenar och på rutan. Första alg invasionen jag fick var som bruna fläckar över allt men det tog mina ancistrusar hand om på en natt. Nu nån vecka senare har jag fått en grön alg istället. Det är en blandning mellan mörk o ljus grön och har trådar som sträcker sig uppåt. Ancistrus verkar helt ointresserad av att äta det.

    Hur kan jag bli av med det?
    Vad kan det va för alg?

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Luktar vattnet illa sedan den dök upp?
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • Spijer
        • February 2004
        • 226

        #4
        Ne det tycker jag inte.
        Men jag tycker det är konstigt att inte ancistrus äter det och att det verkar sprida sig mest på en vit hålsten i mitten av karet. Jag har en anubias plant som växer igenom ett hål på sten och dom blad som ligger imot stenen har oxå fått alger på sig medans dom som inte är i kontakt med stenen har knappt ingeting. Men det kanske är normalt..

        Bäst vore att hitta en algätare som gillar sånt så man slipper tänka på det i framtiden.

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Du har inga bilder på algen?
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • Spijer
            • February 2004
            • 226

            #6
            Nope inte för tillfället ska se om jag kanske kan låna en kamera.

            Ska försöka fixa till ikväll isf.

            Kommentar

            • Zapman
              • May 2004
              • 10

              #7
              <font color="blue"><font face="Verdana">Låter som BlåGröna/Cyano-alger, vilket egentligen är bakterier och inte alger. Läs mer här på Zoopet, tror även det finns bilder så kan du ju jämföra med det du har.
              För att få bort dessa rekommenderas total mörkläggning i 3 dagar, efter borttagning av det du kan få bort.
              Detta funkade delvis för mig men dom återkom efter ett tag, och då använde jag mig av Tetra Medica med enormt bra resultat. Nackdelen med TM är att det är ett bakteriedödande medel och m a o så tog den alla andra bakterier med. Bra som dåliga, men stod man på randen till sinnesförvirring, vilket jag gjorde, hade bråkat med Mr. Cyano i över ett år och var på väg att stjälpa allt i toalettstolen, så var det sista utvägen till ett för mig lyckligt akvarieliv... </font id="Verdana"></font id="blue">
              220 =&gt;
              2 Pterophyllum scalare
              8 Kongotetror
              2 Ancistrusar
              160 =&gt;
              2 kära Pterophyllum scalare
              2 Ancistrusar
              25 =&gt;
              10-tal Guppy
              2 Amonoräkor + 30 bebisar
              3 Bebis Ancistrusar

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Här får du en bra länk till olika sorters alger och tips om hur man blir av med dem. När du skriver att de är trådlika så känner jag spontant att det inte är cyano, är de inte mer slemliknande?

                Om de är trådliknande kan ett par utsvultna siamesiska algätare kanske ta hand om dem.

                Lycka till och här kommer länken:
                http://www.aquaticscape.com/articles/algae.htm#thread
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                Arbetssätt...