co2 mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bus
    • July 2004
    • 37

    co2 mäsk

    Nu har jag en ny fråga: Jag tänkte att jag ska börja med att pröva mäsktekniken innan jag köper en co2"anläggning", och då började jag fundera, eftersom man inte kan justera den eller sätta den på timer på natten tex. Kan man inte koppla på en syrepump på natten ? Då borde ju inte firrarna "kollavippa" av syrebrist-bara för säkerhets skull !
    Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Det är ingen dum idé. På så sätt "vädrar" du kolsyran ganska effektivt men det finns bättre metoder.

    Om man råkar ha en magnetventil liggande så kan man sätta en t-koppling på slangen och koppla in magnetventilen på så att den öppnar nattetid och vädrar ut CO2:n i luften istället för i vattnet. Om det låter dyrt så kan man alltid bara sätta en plug i t-kopplingen som man tar bort nattetid.

    Det handlar inte om syrebrist utam om CO2-förgiftning då växter inte förbrukar någon CO2 då det inte finns något ljus.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Jag kör min PET-variant in i mitt luftintag till mitt innerfilter så bubblorna delar sig och blir super små så att dem ska lösa sig i hela karet. Min CO2 står och går dygnet runt men i början så var jag väldigt noga med att kolla ph:t flera gånger per dag så att det inte skulle bli några ras. För säkerhetsskull så kollar jag mitt ph nu en gång per dag. Angånde det där med syrebrist så har jag inte haft några problem alls med det utan fiskarna är lika glada och lugna som dem var innan jag började med CO2:n och dem andas normalt också.

      /Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...