Blågröna alger...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Blågröna alger...

    Har suttit och letat på forumet och försökt hitta svar... Cyano... Ett av mina akvarier har betett sig skumt och fiskarna har dött lite senaste veckan. Tycker jag har haft minutiös kontroll på alla värden. Nitrit har legat på noll, pH strax under 7 och nitrat något högt. Har mycket växter i karet och slängde för några veckor sedan ned ett gäng pistia stratiotes som fått växa till sig i en hink med akvarievatten på balkongen. Fick för mig att dessa skulle hjälpa till att sänka det höga nitratvärdet. Har samtidigt bytt vatten lite oftare för att få ner nitratvärdet.

    Tyckte vid vattenbytet förra söndagen att vattnet börjat lukta jord och fick för mig att det var musselblomman som stått på balkongen som bidragit till detta. Slängde dem eftersom jag tyckte det var dessa som luktade. Efter vatten bytet verkade fiskarna må sämre. Vips så dog de en efter en, fyra dvärggurami totalt. Igår fick jag spatt när jag upptäckte att min vackraste hane inte simmade omkring som vanligt. Lyfte på locket och upptäckte att det efter baksidan bildats ett tjockt lager med svart slem, mycket växter som flyter på ytan där. Rafsade lite och visst, där låg han, död i vallisnerian... Släckte ljuset och såg då att det i sanden bildats svart beläggning (såg inte detta när ljuset var tänt). Måste nästan vara blågrönt eller?

    Har aldrig varit med om detta och känner lite panik! Min echinodorus cordifolius har inte mått så bra sista tiden, bladen har gulnat som vid järnbristsymtom efter vad jag har läst. Lösningen för mitt akvarium? Gödning för växterna? TMG? Ansade limnophilan, hygrophilan, vattenpesten och ceratopteris ganska hårt strax innan jag satte ned musselblomman och de har inte blivit sig lika efter det. Kan mörkläggning hjälpa, aquarellerören lyser ca 10,5 timmar om dagen, göder sällan. SÅÅ tacksam för råd och hjälp!
    Mvh /Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Mycket växter brukar göra att man inte har problem med höga nitratvärden, snarare tvärtom.

    Cyanos kryper gärna fram när nitrathalterna börjar bli väldigt låga, och om du slänger på Pistia ovanpå ett hungrigt gäng akvatiska växter är vattnet snart fullkomligt strippat från den mesta näringen, däribland kvävet (nitratet).



    Efter vatten bytet verkade fiskarna må sämre. Vips så dog de en efter en, fyra dvärggurami totalt. Igår fick jag spatt när jag upptäckte att min vackraste hane inte simmade omkring som vanligt. Lyfte på locket och upptäckte att det efter baksidan bildats ett tjockt lager med svart slem, mycket växter som flyter på ytan där. Rafsade lite och visst, där låg han, död i vallisnerian... Släckte ljuset och såg då att det i sanden bildats svart beläggning (såg inte detta när ljuset var tänt). Måste nästan vara blågrönt eller?
    Jag har haft många typer av Blågröna/Cyanobakterier och mina firrar aldrig mått dåligt av det, snarare tvärtom eftersom vattnet ofta är extremt näringsfritt när man har Cyano. Jag tror firrarnas reaktion på nytt vatten är frånkopplat Cyanobakterierna.

    Har aldrig varit med om detta och känner lite panik! Min echinodorus cordifolius har inte mått så bra sista tiden, bladen har gulnat som vid järnbristsymtom efter vad jag har läst.
    Nej oftast inte järnbrist i våra burkar. Oftast är det kaliumbrist och i ditt fall förmodligen kvävebrist. Det visar sig i de äldre bladen först. I fallet Echinodorus "bladen längst ut" från bladrosettens innersta. Är det dom absolut nyaste bladen som är gula så kan det dock vara järn, men det är som sagt väldigt ovanligt.

    Lösningen för mitt akvarium? Gödning för växterna? TMG? Ansade limnophilan, hygrophilan, vattenpesten och ceratopteris ganska hårt strax innan jag satte ned musselblomman och de har inte blivit sig lika efter det. Kan mörkläggning hjälpa, aquarellerören lyser ca 10,5 timmar om dagen, göder sällan. SÅÅ tacksam för råd och hjälp!
    TMG och KNO3 om du vill fortsätta ha mycket växter. Med dessa två kommer akvariet övergå i fosfatbegränsning som Cyanos inte gillar något vidare.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Mycket växter brukar göra att man inte har problem med höga nitratvärden, snarare tvärtom.
      Fast jag har mycket, mycket växter. Toppklippte sessifloran, vattenpesten, hygrophilan och ceratopteris ganska hårt. Hade bytt till aquarellerör och satt i reflektorer så sessifloran och hygrophilan sköt iväg nåt hejdlöst på höjden = långt mellan bladen menar jag. För att hejda ljuset att komma så nära och för att suga väck eventuell nitrat så slängde jag i pistian som växt till sig ordentligt i sin hink över de varma, fina sommardagarna.

      Jag har haft många typer av Blågröna/Cyanobakterier och mina firrar aldrig mått dåligt av det, snarare tvärtom eftersom vattnet ofta är extremt näringsfritt när man har Cyano. Jag tror firrarnas reaktion på nytt vatten är frånkopplat Cyanobakterierna.
      Som du säger så kan det ju vara de tätare vattenbytena som gjort att fiskarna mått sämre. Har haft andra problem med vita pricken i början av juli då jag medicinerade med punktol... Kan det vara en efterverkan av medicineringen? Efter medicineringen filtrerade jag över aktivt kol i ett dygn och tillsatte nitrivec som vid nystart.

      Vad gäller fula blad på svärdsplantan så är det de gamla blade som gulnat utifrån och in. Även limnophilan verkar vantrivas... släpper lite blad och har sig... Var iväg idag och fick tag i nåt annat gödningsmedel som tydligen skulle motverka blåalger, aquatic super-gro från Oranda AB i Gbg. Var och frågade i tyre olika affärer men det fanns inte någonstans. Hoppas detta funkar, i brist på annat. (Innehåll: kväve, fosfor, kalium, järn, koppar, zink, mangan, magnesium)

      Nitrattesterna har visat på nivåer över 50 mg/l, vilket skall vara skadligt efter vad jag har läst. Eventuellt kan det vara så att testet helt enkelt är kass. Tetras test är det jag använt. Om du skriver KNO3 till mig så är det faktiskt lite grekiska. Sånt är överkurs för mig, kan du förklara tror du? Har visserligen läst kemi och biokemi på universitetet men det man praktiserar kommer man ihåg...

      Annars, tack för ett jättebra svar och för att du tar dig tid!!
      De allra bästa hälsningar, Maria
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Mycket växter brukar göra att man inte har problem med höga nitratvärden, snarare tvärtom.
        Fast jag har mycket, mycket växter. Toppklippte sessifloran, vattenpesten, hygrophilan och ceratopteris ganska hårt. Hade bytt till aquarellerör och satt i reflektorer så sessifloran och hygrophilan sköt iväg nåt hejdlöst på höjden = långt mellan bladen menar jag. För att hejda ljuset att komma så nära och för att suga väck eventuell nitrat så slängde jag i pistian som växt till sig ordentligt i sin hink över de varma, fina sommardagarna.
        Mycket mycket växter = Låga näringsnivåer, även nitrat - eftersom nitrat är ett av de viktigaste näringsämnena för växter. Ingen nitrat ingen tillväxt.

        Jämför med att ställa en krukväxt i grus och fyll bara på med kranvatten då och då och se hur länge den klarar sig.

        Mycket växter strippar näringen väldigt hårt i vattnet eftersom vattnet exponeras gång på gång för växterna.

        Kan det vara en efterverkan av medicineringen?
        Nej men följande:
        Var iväg idag och fick tag i nåt annat gödningsmedel som tydligen skulle motverka blåalger, aquatic super-gro från Oranda AB i Gbg.
        Aquatic super-gro från Oranda innehåller Ammonium som dels alger (inklusive Cyanobaktier) älskar och ofta börjar blomma av och dels skapar det nitritspikar som fiskar mår mycket dåligt av.

        Det är hedersvärt av Oranda att dom tillverkar en helhetsgödning som innehåller både fosfat och nitrat som man annars får köpa separat, men det dom missat är att man inte får använda Ammonium i akvarier av ovan nämda anledningar. Det är förmodligen bara utspädd krukväxtgödning.

        AndreasN har undersökt Oranda Aquatic Super-Gro lite nogrannare och varnat för det i denna tråd:
        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16386

        Nitrattesterna har visat på nivåer över 50 mg/l, vilket skall vara skadligt efter vad jag har läst. Eventuellt kan det vara så att testet helt enkelt är kass. Tetras test är det jag använt.
        Ja Tetras NO3-tester är kassa. Min burk visade alltid 12,5 ppm NO3 och tillskillnad från t ex JBL:s nitrattest.

        Om du skriver KNO3 till mig så är det faktiskt lite grekiska. Sånt är överkurs för mig, kan du förklara tror du?
        Vanlig akvariegödning innehåller inte kväve och fosfor. Det får växter från nitrat och fosfat. Vill man tillsätta nitrat så finns "kaliumnitrat" som har den kemiska beteckningen KNO3. Vill man tillsätta fosfat så kan man använda kaliumdivätefosfat med den kemiska beteckning KH2PO4. Två krångliga beteckningar på något så oskyldigt som två vita pulver.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5


          Det är ju inte sant bara!!!! Med super-gro menar jag... Jaha, ytterligare pengar i sjön. Har dock inte pyttsat i den än eftersom jag köpte den idag. Hoppas man kan lämna tillbaka den. Tack för länken. Känns som det inte är nån större hit för mina fiskar eller för akvarievattnet.

          Har aldrig använt mig av näring eftersom jag aldrig vetat vilken sort jag skall ta. Jo förresten, nån enstaka gång har jag knökat ner en lerkula till svärdsplantorna. Var finns dessa kemikalier att få tag i för oss vanliga dödliga?

          Tror jag skall fimpa Tetras test... Det har aldrig visat under 12,5 och när jag mätte kranvattnet så var det samma där. Så... då känns det som om jag själv skapat kaoset genom täta vattenbyten för att sänka den förmodade nitrathalten. Tror jag kör på känn hädanefter å struntar i alla tester!! (Nä, tror nog inte jag kan sluta med det nu.)

          Återigen, Tack Daniel för din expertis!
          Mvh/Maria
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Har dock inte pyttsat i den än eftersom jag köpte den idag.
            Aha! Då var det som du själv kände på dig dina lite för frekventa vattenbyten pga förmodad hög nitrathalt.

            Jo förresten, nån enstaka gång har jag knökat ner en lerkula till svärdsplantorna.
            Det är bra. Svärdsplantor gillar lerkulor skarpt. Lite jobbigt när det börjar bli en lite för massiv gyttjegegga när man tryckt ner för många bara.

            Var finns dessa kemikalier att få tag i för oss vanliga dödliga?
            Med mer normal vattenbytesregim kan nog dina firrar kunna ge växterna tillräckligt med nitrat och fosfat. Och då räcker det med om du kör Tropica Mastergrow som borde finnas i de flesta akvarieaffärer.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Ursprungligen skickat av Lenmar

              Återigen, Tack Daniel för din expertis!
              Mvh/Maria
              Upprepar ovanstående...
              Har lyft locket för att checka återkomsten av dessa alger... än så länge verkar de hålla sig undan å vattnet luktar inte lka mycket jord/salmiak som innan. Det var just TMG jag var ute efter och den fanns inte när/där jag shoppade runt igår.

              Håll tummarna för mig att den stannar VÄCK!!
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              Arbetssätt...