Växtidentifiering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Växtidentifiering

    Hej!
    Jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera några av mina akvarieväxter. Jag vet bara namnet på 3 st (Min lotus, vattenpest och vallisneria) och hoppas få hjälp med namnen på resten.
    Jag kan inte ladda upp några bilder till forumet eftersom mitt internet hakar sig då, men jag har bilder på växterna på min zoon i bildmappen "okända växter".
    Du som känner att du kan mycket om akvarieväxter kan väl ta dig en titt och säga vad du tror?
    Jag hoppas att någon orkar ta sig en titt, för jag vill väldigt gärna veta namnen på mina växter så att jag kan ta reda på lite mer om dem, tack på förhand.
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    hej den 3:e och 4:e bilden i ditt album är iaf en svärdplanta den 5:e bilden så kommer jag inte ihåg vad den heter. Den 1:a och 2:a bilden kan vara nån sorts svärdplanta det med men jag är inte 100% på dem

    /Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      den 5:e ser ut som en glasormbunke



      /Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Ursprungligen skickat av Glenn
        hej den 3:e och 4:e bilden i ditt album är iaf en svärdplanta den 5:e bilden så kommer jag inte ihåg vad den heter. Den 1:a och 2:a bilden kan vara nån sorts svärdplanta det med men jag är inte 100% på dem

        /Glenn
        Okej, tack! Ja, jag misstänkte att de var någon sorts svärdsplantor efter att ha sett bilder på olika sorter, men jag var inte säker. Är det någon som vet det exakta namnet växterna? Det vore roligt att få veta!
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          det latinska namnet på svärdplantan är echinodorus bleheri och på glasormbunken är det Bolbitis heudelotii

          /Glenn
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Jag tror växt ett är en Cryptocoryne, men artnamnet vågar jag inte ge mig på. De kan se otroligt olika ut beroende på miljön. Säker identifiering kräver i många fall att man kikar på blommorna. Svärdsplantan instämmer jag i E. bleheri. Glasormbunken ser dock inte ut som de Bolbitis heudelotii jag har/har sett, men en Bolbitis kan det mycket väl vara ändå. Har inget annat alternativ att ge heller.

            Hilsen!!

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Instämmer delvis med ovanstående. Tror dock att planta ett är en echinodorusvariant i alla fall. Jag har en sådan hemma. Köpte den som cryptocoryne till mina slöjstjärtar. När jag skulle plantera den satt det med en lapp där det stod att den hette Echinodorus x barthii. Den tror jag på. Cryptocoryner är visserligen snarlika men jag tror på svärdsplanta av nåt slag.

              Tvåan glasklar bleheri, trean förmodligen bolbitis!

              Här är lite länkar till olika växthemsidor:
              http://www.tropica.com/default.asp
              http://www.nygaards.se/aquaplant/plants/plants.html

              Mvh / Maria
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                bolbitisen ruttnar för att du har den nedgrävd i sanden, sätt fast den på en sten/rot så skall du se att den trivs bättre...
                jag tror på cryptororyn, hur man ser skullnaden.. har den rotstock eller ej?.. (kommer rötterna direkt från plantan eller från en underjordisk stam?) och en bleheri är den sista..
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • kenneth.n
                  • April 2002
                  • 105

                  #9
                  Håller med Patrik, växt ett är en Cryptocoryne (troligtvis ponterderifolia men som sagt den är variabel så den är svår att "arta" utan blomma). Trean är nog inte bolbitis utan en växt i släktet Trichomanes som ofta säljs som akvarieväxt. Svårt att säga säkert men de är min gissning att de inte är bolbitis.
                  /kenneth

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Välkommen tillbaks Kenneth! Vi har saknat dig =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • kenneth.n
                      • April 2002
                      • 105

                      #11
                      desamma ..

                      Kommentar

                      • Lubbe
                        • February 2004
                        • 677

                        #12
                        Ursprungligen skickat av kenneth.n
                        Håller med Patrik, växt ett är en Cryptocoryne (troligtvis ponterderifolia men som sagt den är variabel så den är svår att "arta" utan blomma). Trean är nog inte bolbitis utan en växt i släktet Trichomanes som ofta säljs som akvarieväxt. Svårt att säga säkert men de är min gissning att de inte är bolbitis.
                        /kenneth
                        Jag tror inte heller att det är någon bolbitis, min växt ser inte ut så! Kan du berätta lite om vad en Trichomanes är, Kenneth? Från vilken värdsdel den kommer och så?
                        310 l - Sydamerika
                        200 l - Asien
                        104 l - Asien
                        70 l - Sydamerika

                        Kommentar

                        • kenneth.n
                          • April 2002
                          • 105

                          #13
                          De är ett enormt stort släkte av "ormbunkar", tittar du på http://homepages.caverock.net.nz/~bj/fern/trichomanes.htm så hittar du en lista över alla. Den som säljs i akvariehandeln är oftast en import från Singapore, vilken art de är vet jag ej tyvärr.
                          Tyvärr är överlevnadschanserna i akvarie små utan man få se den som en "tuplan". Bättre att satsa på en Bolbitis tycker jag alltså.

                          /Kenneth

                          Kommentar

                          Arbetssätt...