Inga gröna fingrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blurr
    • August 2004
    • 47

    Inga gröna fingrar?

    Jag skaffade ett antal växter vid uppstarten av mitt akvarium och planterade dessa direkt i kallt vatten utan någon gödning. De flesta har tagit sig men nu efter en månad ser mina Cryptocoryne beckettii helt vissna ut.

    Kan jag ha chockat växterna genom att stoppa ner dem i kran-kallt vatten eller borde jag ha tillfört gödning vid uppstarten? Ska jag tillföra gödning nu i efterhand? Jag plockade i 4 fiskar efter 1 vecka och 12 till efter 2 veckor. Mina Paniculatus-svärdplanta ser ganska ljusgrön och skör ut mot vad som är brukligt men är förövrigt helt OK.

    Fiskarna lever och frodas.

    Funderar på att kasta ut Cryptocoryne beckettii och plantera in hornsärv istället.



    180 liter:
    3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Trimma bara bort de dåliga bladen på Crypten. Dom har en tendens att smälta bort nästan helt vid ändrade förhållanden. Men dom kommer igen om du behåller rotstocken.

    Kranvatten innehåller inte speciellt mycket av värde för växterna så någon form av gödning är bra.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • AndreasBK
      • December 2003
      • 374

      #3
      Det kan vara konkurrensen mellan växterna kanske, i de flesta av mina fyra akvarier har en sorts växt tagit över allt.
      Växter (i varje fall landväxter) sänder ut ämnen som ska hämma tillväxten hos andra växter, kanske är det likadant med vattenväxter?
      Andreas
      Andreas akvariesida

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Nej jag tror inte att det beror på någon konkurrens. Det är nog som Defdac säger, cryptocorynesjukan, Det är ingen sjukdom utan helt enkelt en övervintringsfunktion hos cryptocorynner som man brukar råka ut för när man ändrar förhållandena för plantan.

        Lite näring skadar nog inte heller.. Det kostar en slant med gödning men oj vad fint det blir..
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Blurr
          • August 2004
          • 47

          #5
          Finns det någon bra gödning som ni rekomenderar? Ge gärna produktnamn då jag är nybörjare. Berätta gärna om doseringen på paketet är lämplig att följa eller om det leder till överdosering (som doseringsförslagen på en hel del foder verkar göra).
          180 liter:
          3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja Tropica Mastergrow är bra. Dess förslag är att man börjar med halva dosen i början i ett par veckor vilket jag absolut tycker är ett bra tips.

            Dom med "gröna" fingrar gör ofta fel och tror att ju mer gödning desto bättre tillväxt. Det är vanskligt i nya burkar eftersom gödningen inte innehåller exakt allt växterna behöver så växterna ändå inte utnyttja all gödning i början, vilket dock alger kan.

            Det är upp till var och en om man vill låta ogräs ta över helt och konkurrera ut andra växter. Just nu testar jag en brottningsmatch mellan Hygrophila polysperma rosanervig och Myriophyllum mattogrossense. Jag tycker nog Myriophyllumen verkar ett strå vassare 8)

            Sådana ogräs planterar man förslagvis *inte* bredvid fragilare/skirare växter som t ex Ludwigior (inclinata, arcuata, glandulosa osv).

            Crypts överlag är ju dock fenomenala på att klara av att bli skuggade (som är den enda egentliga konkurrensen som sker i växtakvarier). Crypts, Anubias och Javaormbunke är fenomenala på att klara av skuggning. Något man med föredel kan utnyttja när man ska designa.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Blurr
              • August 2004
              • 47

              #7
              Var kan man hitta Tropica Mastergrow i GBG trakten?
              180 liter:
              3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

              Kommentar

              • cotterpin
                • June 2004
                • 193

                #8
                Vet att han har den på zoomässan i kungsbacka
                //Jenny
                "I'm going the way i have to go" - cotterpin

                Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  #9
                  finns på herkules och på tropisk akvariefiskimport.
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...