ang torv ph kontroller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    ang torv ph kontroller

    om jag kör med co2 och ph kontroller i ett discus kar hur funkar det om jag läggar i torv för att få svartvatten "sparar man på co2 eller blivar det nogra negative konsekvensar
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Du lär nog spara lite på CO2 på så vis och jag tror inte det ska spela någon roll alls i övrigt.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Har för mig att då får felaktiga värden på din PH-controller. Torven påverkar oxå PH värdet.
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Du sparar på co2 vilket ger att dina växter får för lite co2. Är ditt första fokus dikusen så tycker jag att det är ok. Vill du främst köra co2 för växternas skull så tycker jag nog att du skall hoppa över torv, den har ingen funktion i karet när du har co2 tillsatt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Torv innehåller inget kol, så varför skulle man spara på CO2 om man kör torv? Nu tänker jag i termer av växtakvarier där man i princip struntar i pH:t och sänker så mycket att man får perfekt CO2-halt.

          Discus-burkar kan jag tänka mig tänker mer på pH:t och då kommer torven sänka och sedan behöver man inte sänka så mycket med CO2, å andra sidan får inte växterna lika mycket kol då heller.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Nu när jag läste en annan tråd så verkar du janne främst ute efter ett stabilt och lagom lågt pH till dina Diskus.

            En pH-controller skulle absolut hjälpa dig där. Först sänker du med torven och sedan kommer pH-controller+CO2 hela tiden se till att pH:t är lagom.

            Förden med CO2+pH-controller blir för din del främst en form av kontinuerlig pH-styrning som ger dig stabilt pH, och inte kol till växterna.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              meningen med torv är att få "svartvatten" och inget annat jag tänkar inte att i första hand sänka ph med torv eller finns der andre vägar att få thefärget vatten utan en massa kemikalier och att köra med co2 är ett sätt för mig att få ett lågt stabilt ph som passar för discus
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • mattias89
                • December 2003
                • 316

                #8
                du deftac.... torv inehåller vist kol... allt organiskt matrial inehåller kol...
                Mvh Mattias Nordfeldt

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  du defdac.... torv inehåller vist kol... allt organiskt matrial inehåller kol...
                  Stämmer men det är ett väldigt ansträngande sätt för växterna att skaffa kol:
                  http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200108/msg00548.html

                  Fungerar gör det dock. Se low-tech "Diana Walstad"-burkar som har en tjockt lager torv/jord toppat med lite grus. Tillväxten i dessa akvarier och det lilla urvalet växter som går bra i dessa skvallrar om hur svårt det är för växterna att fixa kolet på detta sätt.

                  Denna kommentar av mig själv..
                  Torv innehåller inget kol, så varför skulle man spara på CO2 om man kör torv?
                  ..var utifrån ett tankesätt en del felaktigt har att "om jag sänker pH:t innehåller vattnet mer CO2". CO2 sänker pH:t men vice versa är inte sant.

                  För att få mer CO2 i vattnet pumpar man ner mer CO2, man sänker inte pH:t med torv (.. för att få mer kol till växterna).

                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    meningen med torv är att få "svartvatten" och inget annat jag tänkar inte att i första hand sänka ph med torv eller finns der andre vägar att få thefärget vatten utan en massa kemikalier och att köra med co2 är ett sätt för mig att få ett lågt stabilt ph som passar för discus
                    Om du fokuserar på discusen hade jag skaffat ett osmosfilter och kört med 70-80 procent osmosvatten blandat med 20-30 procent kranvatten. Lägger du i torv i det vattnet får du lågt ph - behövs inte mycket. Théfärgat vatten utan större ph-sänkning kan du ordna med alkottar, de färgar otroligt.

                    Ska du använda torv ska du försöka kolla upp vilken reaktion den har i vattnet. En del torv är fullständigt värdelös, även de man köper på handelsträdgårdar. Gör inget annat med vattnet än färgar det. Rätt torv med en bra och sur reaktion behöver man inte ta mycket av däremot. Jag har haft en påse trädgårdstorv i snart sju år, och den räcker fortfarande (men den är på upphällningen). Naturligtvis ska den vara ogödslad.

                    Hilsen!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...