Nu bubblar Alternanthera reineckii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    Nu bubblar Alternanthera reineckii

    Tjohoo!

    Nu bubblar det från mina Alternanthera reineckii plantor. Tack Defdac och alla ni andra växtkunniga. Det var fosfatet som saknades samt doseringen av TMG.

    Jag bytte 1/3 av vattnet igår på morgonen och hällde i TMG, KNO3 och KH2PO4. Till min besvikelse blev det inget bubbel.

    När jag så igår kväll satt och testade Thomas Elfströms PMDD kalkylator v1.1 Beta, så gav mina beräkningar med den att jag skulle hälla i mer TMG för att nå rekommenderad Fe halt. Sagt och gjort, jag hällde i ytterligare TMG igenom ett minimalt vattenbyte (ett par liter), och nu ikväll så bubblar mina nyinköpta Alternanthera reineckii plantor.

    Varför bubblar egentligen de röda plantorna först? Mina Hydrocotyle leucocephala har bara lite bubblor på undersidan av bladen. Det syns ingenting tydligt på mina Hygrophila corymbosa
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Wohoo! =)

    Som jag skrev på Hjortgatanszoo för några år sedan: "Mera fosfat för tusan!" Inte för att jag fattade riktigt hur viktigt det var då, men nu är jag helsåld på fosfat. 8)

    Ang. bubbel - om du menar bubbelband så är det oftast skador. Svettningar är det jag oftsat kollar efter: Rejält med bubblor under växternas blad.

    Anledning till mer bubbel på vissa växter kan vara att dom står fördelaktigare än andra. Dom i absoluta mitten av akvariet brukar bubbla bäst eftersom dom får mest ljus. Cirkulationen brukar även sticka förbi mitten på ett eller annat sätt, så dom får första tjing på koldioxiden.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Kul !!

      Jag slaktade alldeles nyss mitt papegojblad och behöll bara en par småkvistar i ett försök att föryngra!

      Hoppas på att kunna plantera dem i de nya karet som kommer i morgon...
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Lycka till med nya akvariet!

        Är fiskbesättningen spikad?

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Nja nästan, jag kör med mina fjärilsciklder och clown-plecos i början tänkte jag.

          Siamensisarna får flytta till fisksoppekaret och så kommer jag nog inte att kunna låta bli att skaffa några skalarer...

          Det blir lite sydamerika mao !

          Tänkte länge ha diskus men jag tror inte de skulle uppskatta 300Watts MH belysning. Dessutom åker ju Ph't lite jojo när jag byter vatten så det får bli skalarer ... Tror jag...

          De blir dessutom billigare att ersätta om man skulle råka få för bra snurr på kolsyran åxå

          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          Arbetssätt...