alger/slajm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niina
    • April 2003
    • 229

    alger/slajm?

    Jag såg alger/slajm eller vad det nu är i en zoo-butik, i de akvarierna som de bara har växter i.
    De lägger sig ovanpå gruset, gräsgrönt om inte mörkare grön. Vad är det för alg? Ser inte trevligt ut iaf. Köpte ju växter och så såg jag nu att det råkat komma med sånt till mitt som jag ska plocka bort när lite av matrestenra försvunnit (matade precis).

    Mvh Nina
  • Centurion
    • October 2003
    • 241

    #2
    cyano, blågrönalger
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • Niina
      • April 2003
      • 229

      #3
      aha, okej, om man nu skulle få det, vad är det som hjälper då?
      och varför kommer den?

      Kommentar

      • Centurion
        • October 2003
        • 241

        #4
        http://www.zoopet.com/akvarium/images/algbekampningsschema.pdf
        http://www.adelgren.se/akvarium/

        Kommentar

        • Niina
          • April 2003
          • 229

          #5
          tack så mycket

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            Du kan läsa lite här också:
            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28567

            Det finns andra metoder att bekämpa cyanobakterier än de som beskrivs i algbekämpningsschemat.

            Men läser du tråden ovan så får du nog uppslag till att bekämpa eller kanske leta mer information.

            Kommentar

            • Niina
              • April 2003
              • 229

              #7
              Hur stor är risken att det kommer sånt i mitt akvarium nu?
              Jag tog bort de 2 bitarna jag såg... Hur snabbt växer det, för det har inte stått någonstans (har läst runt)

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Om du plockat bort det du såg så kan du mycket väl klara dig.
                Dessa Cyano tycks ju växa under speciella omständigheter, och förhoppningsvis har du inte "rätt" förutsättningar för Cyano i ditt akvarium.

                Kommentar

                • Niina
                  • April 2003
                  • 229

                  #9
                  Jag hoppar verkligen att den inte gillar mitt akvarium.
                  Fick en fin ny lysramp förra helgen i födelsedagspresent med 4 dyra lysrör för att växterna skulle börja växa igen och så köper man nytt för att få lite mer "liv" i akvariet och så händer detta, jag hoppas att det försvann så det inte gillar det nya ljuset.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Fick en fin ny lysramp förra helgen i födelsedagspresent med 4 dyra lysrör för att växterna skulle börja växa igen och så köper man nytt för att få lite mer "liv" i akvariet och så händer detta, jag hoppas att det försvann så det inte gillar det nya ljuset.
                    Helt logiskt. Växterna började käka mycket mer näring, bla kväve. När kvävet var slut stannade växterna och Cyanobakterierna var dom enda epifyter som klarade av att fortsätta växa.

                    Har du växter kan du skaffa KNO3 för att räta upp balansen igen. Bra belysning kräver lite kraftigare gödning eftersom växterna återexponeras för samma vatten hela tiden och strippar vattnet ganska snabbt på näring. Cyanobakterier kan inte bara dra kväve ur luften vilket inga andra växter/alger kan, dom är överlag ganska bra överlevnadsexperter och behöver inte speciellt höga näringsnivåer. En bråkdel av det växter behöver för att växa bra och kunna konkurrera.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Niina
                      • April 2003
                      • 229

                      #11
                      men jag köpte växterna idag som fick med den algen. så det är bara idag det kan ha kommit. men om det kommer så ska hela akvariet rensas och kokas och växterna ska behandlas med något så det försvinner. <-- lite drastiskt kanske, men jag orkar inte med problem om skitalger jag kanske råkade få idag av en slump. akvariet är på 450 liter och i mitt andra 315 liters invaderar toffsalgen och det är inte snyggt och så långt ska och får det inte gå i detta akvarium.

                      Kommentar

                      • Holmby
                        • February 2004
                        • 1118

                        #12
                        Jag tror faktiskt att Defdac missuppfattade dig lite här Niina.

                        Det du säger är väl att då fått med lite grönt slem hem från Zoobutiken när du köpte växter? När du nu plockat bort detta från akvariet så bör faran vara över för denna gången.

                        Att du ovanpå allt detta fyllt år och fått en fin lysrörsramp har ju inte med ursprungsfrågan att göra. Trots detta bör du ändå ta till dig det Defdac säger - Det finns sidoeffekter av stark belysning.

                        Kommentar

                        • Karon
                          • January 2002
                          • 3170

                          #13
                          Niina, prova Redoxin, mycket effektivt mot blå-grönalger och har för mig att det skall vara effektivt även mot toffsalger.
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                          Kommentar

                          • Niina
                            • April 2003
                            • 229

                            #14
                            jo, jag fick med det från zoo butiken och jag vet att för mycket ljus kan leda till alger. Under ett år jag haft detta akvarium så har jag inte haft några alger pga att jag haft så dålig belysning, men inte ens växterna trivdes. Det braiga med denna ljusrampen är att det finns på/av knapp för varje lysrör och kan stänga av några om det blir för mycket.

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #15
                              Cyano finns i vattnet och kommer oftast vid kvävebrist som Defdac sa.

                              Alger är ingen smitta utan det finns sporer i allt kranvatten, Om en knippe cyanobakterier kommer till ett akvarium med en någolunda bra balans mellan fosfat och nitrat så kommer dom med största sannolikhet att dö väldigt snart.
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...