CO2 reaktor av innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingela L
    • January 2004
    • 89

    CO2 reaktor av innerfilter

    Jag plannerar göra en CO2-reaktor av ett innerfilter som ligger och skräpar (alltså in med CO2 nere i filtret och låt pumpen göra massor av småbubblor och spruta ut dom). Men hur gör jag hål i plasten på filtret utan att hela filtret går i bitar? Plasten känns väldigt spröd.

    Mvh
    /ingela
    180l Juwel Rio
    Barber
    Regnbågsfiskar
    Killis
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    En Dremel med slipstift fungerar säkert.

    Alternativt att värma något med rätt dimension och trycka igenom.

    Jag blev lite besviken när jag testade det du tänker göra. Bubblorna blev inte tillräckligt sönderslagna tyckte jag.

    De som skickar in bubblorna i ett ytterfilter verkar lyckas men då färdas ju de sönderslagna bubblorna nån meter slang efter...
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Jag tror att det är viktigt att göra så små bubblor man kan redan från början. Alltså tror jag att man skall operera in en utströmmarsten av alträ i sitt ytterfilter.

      Kör man in slangen direkt utan någon utströmmare så blir bubblorna för stora och man får bara en massa oljud från pumpen.

      Sedan har jag läst en teori här på Zoopet att det är effektivare att blanda CO2 i ytterfilter eftersom man får en högre vattenpelare (tryck) i ett ytterfilter som står på golvet. Resonemanget var då att CO2 lättare löstes i vattnet vid högre tryck.

      Reaktorn byggd av ett innerfilter bör alltså för att vara så effektivt som möjligt sitta så nära bottnen i akvariet som möjligt. Olösta bubblor av co2 får också längre väg till ytan än om "reaktorn" sitter placerad som ett vanligt innerfilter.

      Kommentar

      • Ingela L
        • January 2004
        • 89

        #4
        Hmmmm.... Men det kanske är värt ett försök i alla fall....
        Det jag har idag är en glasburk som jag har laggt upp-och-ner över utströmmningsstenen på botten i akvariet. CO2 sammlas i botten på burken och löses långsammt upp. I alla fall försvinner gasen allteftersom tiden går..... Finns det någon risk att det blir någon CO2 alls i akvariet med denna metod eller lurar jag mig själv? Stannar all CO2 i vattnet som är inne i burken?

        Mvh
        /ingela
        180l Juwel Rio
        Barber
        Regnbågsfiskar
        Killis

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Men ursprungsfrågan då.... Hmm...

          Kan man komma någon vart med en cigarettändare och en kniv? Kanske kan man hetta upp kniven tillräckligt för att smälta plast.

          Annars borde man kunna köra med lågan direkt mot plasten. Antingen blir det ett hål automatiskt, eller så kan man ordna till ett hål när plasten mjuknar.

          Se till att ha vatten i närheten om det tar eld.

          Kommentar

          • Ingela L
            • January 2004
            • 89

            #6
            Hej!

            Jag ska prova att värma upp en gammal kniv i kväll och se om det går. Om bubblorna går ut hela igen bör jag ju kunna silikona över hålet och jag har ett helt filter igen. Kanske beror det väldigt på vad man har för filter? Jag har ett Eheim tillverkat strax efter Hedenhös...

            Men jag är lite nyfiken på fråga 2. Får jag någon CO2 i karet med min epa-variant? Jag har ännu inte alla vattentester hemma så jag kan inte mäta. Lösningen är ju väldigt enkel....

            Mvh
            /ingela
            180l Juwel Rio
            Barber
            Regnbågsfiskar
            Killis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Problemet med att bara släppa in CO2-bubblorna i ett innerfilter är att dom kommer åka rakt ut, slås sönder under högt tryck av impellern i pumphuvudet och ut som ganska fina bubblor - som når ytan och försvinner.

              Den uppochnervända burk du använder du tillsammans med trädiffusor får mindre bubblor och mycket längre exponeringstid mot vattnet.

              En reaktor kombinerar båda dessa då den kapslar in all gas i ett slutet rum med hög igenomströmningshastighet tills gasen är upplöst (motsvarande din burk fast med genomströmning) och dessutom sönderslagning av CO2 under högt tryck.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #8
                En reaktor är väldigt enkel att bygga dessutom.

                Den utan tvekan tuffaste reaktor jag har sett är hos Schizo som är en regelbunden besökare här på zoopet. Hans reaktor bestod av ett innerfilter och en nappflaska i ett sinnrikt samspel.
                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9

                  Jag byggde en som jag anslutit till mitt innerfilter. Den kostade sisådär 70 spänn + en rörkoppling som jag hade låg och skräpade.

                  Inte speciellt snygg men ganska effektiv...

                  Det finns en liten film i mitt galleri om någon orkar ladda hem några meg.
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • S_sund
                    • July 2004
                    • 1904

                    #10
                    Oj, oj..Håll i er för nu skall jag kasta mig in i en diskussion om CO2 *skrattar* Har ingen anläggning ännu även om jag försöker lära mig teorin redan nu.

                    Vad jag däremot behärskar kan jag ju nämna, plasten till filtret är med största sannolikhet en härdplast och inte en termoplast. Dvs den går inte att smälta utan kommer att börja brinna om den utsätts för tillräcklig värme. Med en varm kniv eller likn. kommer du att göra plasten hård och spröd av värmen och du får säkert hål. Personligen skulle jag nog se till att ha ett stabilt mothåll, tejpa ytan och sedan borra med ett litet borr. hög hastighet. Sedan borra upp hålet till lagom diameter efterhand.

                    Tänk på att gasbubblor i pumphuset ger kavitation, något som man arbetar dagligen med att försöka undvika inom industrin. Pumpen kommer att väsnas och skadas. Pumphjulet eller axeln kommer på sikt att förstöras. Ju mindre gasbubblor du har dessto mindre problem.
                    :-)
                    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                    Min Blogg
                    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...