Dålig vattenpest???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Dålig vattenpest???

    Hej!
    Jag planterade ett par vattenpest i lördags. Hittils har den inte växt någonting märkbart, och en av dem har blivit gulaktig i toppen. De står i ett hörn av akvariumet i en grupp på 4-5 stycken.
    Jag har 27 w/litern samt göder dagligen med tmg, kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat. Mina andra växter (sessiliflora, svärdplanta och cryptocoryne) verkar må bra, och alla utom cryptocorynen har fått flera nya blad sedan i lördags. Vad är felet?
    Jag har även en hygrophila på ett par cm, en avklippt topp, som jag tycker verkar växa dåligt...
    Förslag på förbättring?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    Skulle gissa på att det är för varmt i akvariumet.
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Håller nog med peyman att det kan bli ganska varmt i karet om du har 27 watt/liter

      Nya växter behöver acklimatisera till nya förhållanden. Växten kan i vissa fall tappa de gamla bladen. Ge dem lite tid så ska de nog hämta sig.

      Mvh
      Peter

      EDIT: Lägger till en för säkerhets skull...
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        27 watt / liter?! Que?! Felskrivning säger jag..

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Har märkt att när jag sätter mina i strömmen vid utblåset på pumpen så växer de bättre och trivs bättre. De som stått på lite "lugnare" ställen har bleknat och tynat bort.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            27W/liter måste vara fel. Jag har 1,5W/liter, och det är lurigt nog. Har du 27W/liter tvivlar jag på att de andra växterna växer alls.

            Växter tar annars lite tid på sig för att etablera sig. Kan vara det som felar.

            Att göda dagligen med de ämnena du tar upp i ett kar utan CO2 hade jag inte gjort. Kan vara överskott på vissa näringsämnen också, som hindrar upptaget av andra ämnen.

            Vattenpest trivs dessutom bäst i ett hårt, alkaliskt vatten och det kan också spela in (dvs om du inte har CO2-gödning).

            Göd enbart vid vattenbyte är min rekommendation (eftersom du saknar CO2). Ljuset vågar jag inte uttala mig om, eftersom det verkar vara en felskrivning. Vet dessutom inte vilka rör/lampor det är. Att Crypton inte fått nya blad är inget märkligt, de växer rätt långsamt i kar utan CO2. Tålamod!

            Hilsen!

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Jag hoppas alla förstod att 27 W/litern var en felskrivning;P
              Patrik: Jag tror jag fortsätter göda med en droppe av de tre gödningarna varje dag, eftersom det verkar, tillsammans med vattenpesten, verkar minska algtillväxten och istället göra så att mina andra växter växer lagom fort i det lilla och ganska låga karet. (jag slipper ansa dem varje vecka)
              Bör jag satsa på att köpa en ny hygrophila istället för att satsa på den gamla "toppen"?
              (äntligen ltie fin grönska i karet, allt som saknades var lysrör;P)

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              Arbetssätt...