vilken växt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pollan
    • November 2002
    • 9

    vilken växt??

    Haj haj !! Jag har två Pacusar som ägnar sig åt skövling av mina fina växter... måste nu byta ut växterna då de inte har några blad kvar... jag undrar om det är någon som har erfarenhet eller bara vet endå om det finns någon växt som de inte gillar att ha sönder.. Plastväxter är inte ett alternativ
    mvh Pollan
    Pollan
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Prova med anubias eller javaormbunke.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag märkte häromdagen att man kan sorteras Tropicas växtlista över växter som inte äts av växtätare:
      http://www.tropica.com/specieslist_bottom.asp?filter=2
      (snyggare om ni väljer det själva på Tropicas sajt www.tropica.dk)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Pacus? Jag tror du kan glömma växter, trist nog. En del firrar är bara för mycket. En kille i föreningen hade en Distichodus-art som faktiskt (!) också gjorde hål i plastväxterna. Ok, den ÅT dem inte, men hål blev det. Pacun käkar både frukt och växter, så jag tvivlar att ens Anubias och Javaormbunke funkar. Om något skulle ha en chans så är det dem i vart fall. Prova och se.

        Hilsen!

        Kommentar

        • Pollan
          • November 2002
          • 9

          #5
          Aj da .. det var den växten (anubias) du rekomenderade som jag har haft.. jag var så stolt över dem för de har vuxit fast på mina magrowerötter i olika plan i akvariet... nu har dessa två kamrater knipsat av bladen... Kan det bero på att de får för lite mat? Jag matar dem varje dag med gröva ärtor som de äter med glupande aptit.
          Pollan

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Så om de äter av dina växter - mata ännu mer...

            Jag blir ibland överraskad när jag bjuder mina fiskar på mat som de får äta en längre stund på - de slutar inte att äta efter ett par minuter (något som "experterna" rekommenderar - de kan glupa i sej ohejdat). Jag matar numera ofta med musslor till icke-vegetarianer såsom palettciklider, platys, Endlers guppies, blå gurami o Cyp variegatus. Och de ev resterna suger jag upp efter 1-2 dygn.

            Så mitt basala råd blir som alltid - mata rejält - men sug upp resterna innan de förstör vattnet i akvariet och byt vatten ofta.

            Mata mycket borde vara ännu mer relevant när man har fisk som redan har alternativ föda i form av växtligheten i akvariet.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • nilssonnet
              • January 2004
              • 603

              #7
              Jag hade två anubias som hade växt finfint, och sen skaffade jag en liten gibbiceps. *Poff*, så var alla bladen borta. :o/ Men bladtuggningen upphörde under tiden som jag hade slängt i en squash, men så fort den var uppkäkad försvann restrerande blad. Så, mitt tips är mera mat.
              Na klar!

              Kommentar

              Arbetssätt...