Näringsbrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    Näringsbrist

    Ok. En del av er som följt mina bravader vet att jag har fett ljus (150 W MH) och troligen lite underdoserad CO2 till ett kar med ca 100 liters vattenvolym.

    Efter att ha lurat en hel del kring olika brister, tror jag mig dessutom ha identifierat både järn- och kaliumbrist i mitt kar.

    Jag kör EI-metoden med 50-60 procent vattenbyte 1 gång/vecka. Tillsätter efter vattenbytet 10 ppm NO3, 1 ppm fosfat, 10 ml TMG och 30 ppm kalium (varav 7 från KNO3). Tilläggsgöder dessutom varannan dag med lika mycket av allt, utom kalium.

    Ändå har jag brist på något. Topparna på mayacan, Heternantheran, Hygrophila och de nya bladen på E. magdalensis/S. subulata är bleka, dock inte blekvita. Hydrocotylen blir ljusare grön mellan nerverna på nya blad, men nerverna har annars "rätt" grön färg. Detta kopplar jag till järnbrist. E. magdalensis drar dessutom kvickt in de gamla bladen (blir hål i de gamla), vilket jag kopplar till kaliumbrist.

    Flytväxterna (rätt få numera), Hydrilla, Elodea gracilis, Riccia, javamossa, javaormbunke, Cryptosar, Ludwigia och Vallisneria har dock rätt färger. _Allt_ växer ok, men inte i någon supertakt. Bubblar från alla växter.

    Vad göra? Jag har kört med detta i två veckor nu och lurar på hur länge växterna behöver för att "lagra" näringsämnena och börja växa? Har blivit en utmaning med mitt starka ljus, så det vill jag inte byta. Har provat högre doser innan, men det gav trådalger. Har en del blågrönt, men det växer betydligt sämre än växterna och jag ser att det är på tillbakagång. Något lite grönalger på rutorna.

    CO2-brist har jag faktiskt uteslutit, då detta inte ger bleka växter om det inte är extrem brist då biogenisk decalcifikation inträder (har haft det i tidigare kar, så det känner jag igen).
    Eller tänker jag fel här? Kan CO2-begränsning ge bleka växter? CO2 har jag uppfattat som en "gaspedal". CO2-begränsning kommer att ge växter med rätt färger, men det växer bara långsammare (vilket då kan gynna algerna).

    Synpunkter och förslag? Jag har tänkt köra vidare på den modell jag har och se vad som händer, men det frestar på tålamodet...

    Hilsen!!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    10 ml TMG som fulldospuls i 100 liter ger bara 0.07 ppm järn vilket är i klenaste laget med så fruktansvärt mycket ljus (som dessutom driver fotosyntesen oerhört bra - se http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28801&whichpage=2)

    Jag skulle absolut köra 20 ml TMG eller mer som fulldospuls med så mycket ljus.

    Blir det mer trådalger av mer TMG är växterna helt klart CO2-begränsade, vilket är fullt möjligt även om dom bubblar.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Hmm.

      Brandsläckare, brandsläckare, brandsläckare. Nästa månad blir inte nådig för plånboken. Läste lite mer på Hjortgatans, och det kan vara lite väl lite kväve också. Ska gå upp lite på det.

      Hilsen!!

      Kommentar

      Arbetssätt...