Växt-Akv.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rb101
    • May 2004
    • 28

    Växt-Akv.

    Hejsan jag har haft igång mitt kar (250l) nu sedan i början av juni.
    Jag har lite ungfödare, Platy & Blackmolly + en massa yngel.
    3st ancistrus & 5 st Zebrabotia,

    Jag skall nu göra en ordentlig rensning i karet och har sedan tänkt starta upp i växt-akv. är det någon jag skall tänka på innan jag startar upp ett växt-akv.

    Skall jag tömma akv. helt och tvätta ur gruset eller kan de vara kvar som det är ?
    Skall jag lägga i växtgördnings tabletter där jag har tänkt att plantera mina växter ?

    Till akv. fick jag med en lysrörs ram med 2rör. håller nu på med att bygga en ny, den nya har plats med 4st rör är det för mycket ?

    MVH Robban

    ...Jag vet att det är många, kanske knäppa frågor, men frågar man inte får man heller inget veta ...

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Kul med fler växtakvarier 8)

    Nej jag tycker inte du ska röra bottnen alls faktiskt.

    Tvättar du rent gruset måste du ändå fixa en "jordslurry". Låt några liter näringsfattig jord stå med stark genomluftning i en hink med vatten. Så fort jorden sedimenterat trots genomluftning kan du börja byta vatten. Jag bytte vatten i ca 1,5 vecka innan vattnet slutade färgas och jorden sedimenterade inom någon timme. Sila denna slurry med ris-sil så att bara de finaste partiklarna hamnar längst ner på bottnen och fyll upp med grus.

    Skall jag lägga i växtgördnings tabletter där jag har tänkt att plantera mina växter ?
    Nej. Det är enklare att garantera näringsnivåer i vattnet. Skaffa Tropica Mastergrow, och gärna KNO3 och KH2PO4 från t ex Jocke i Motala:
    http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread =578

    Anledningen att jag inte tipsar om Hjortis längre är att en kompis beställde PMDD-prylar därifrån för ca 3 veckor sedan och dom har inte ens skickat ett konfirmationsmail till honom. Så Jocke lär vara betydligt snabbare i svängarna.

    Till akv. fick jag med en lysrörs ram med 2rör. håller nu på med att bygga en ny, den nya har plats med 4st rör är det för mycket ?
    Med 4 rör och reflektorer kommer du upp i fullfjädrat växtakvarium, men då blir det plötsligt krav på att du även börjar med CO2.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...