Vill lära mig mer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Vill lära mig mer!

    Hej alla! Lika bra att erkänna sin okunnighet direkt!

    Växte upp i ett hem med akvarium och har haft egna de senaste 10 åren, ett tag 5st på en gång numer "bara" tre. Har haft flera olika fiskar och lyckats få yngel av Palettciklider, scalarer och Malawi. Ser mig själv som någon med kunskaper över medel var gäller akvarium....Så vad är då problemet? Jo, är ingen hejare vad gäller växter!

    Vissa växter trivs, andra dör, vissa trivs jätte bra för att sedan dö! Och jag har ingen aning om vad jag gör för fel. Just nu har jag allvarliga problem i mitt 400L. Har planterat in rikligt med växter från början, cabomba, amazon-svärdsplanat, någon cabomba likn. växt, Vallisneria spiralis + ngt. lågt växande gräs. Cambomban växte som 17 i början men sedan ruttnade stammarna hela tiden och jag kastade dem! Det låga gräset blev bara värd åt bruna alger. Svärdsplantorna växte och skickade skott men sedan blev de bruna och bladen fulla med hål.

    Hjälp! Behöver mer kunskap om näring, CO2, ljus mm.
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Du verkar ju ha bra koll på vad du behöver läsa på om, och på dessa områden är Zoopet en bra källa att gräva i.

    Börja med denna tråd:
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311

    Den behandlar allt från gödningstyper till utrustning. Denna tråd ger dig säkert uppslag till nya sökningar i forumet.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Eftersom växter består till över 40% av kol så gör CO2 susen. Anledningen att man ofta måste trixa med CO2 i just akvarier jämfört med vanlig växtodling ovan jord är att växter har svårare att ta upp CO2 under vatten.

      I akvarier med grus och vatten kan inget växa utom alger. Alger klarar extremt låga näringsnivåer tillskillnad från växterna, så det paradoxala blir att växterna blir algfriare när man får ner med gödning.

      Vad gäller gödning kan man numera bara köpa akvariegödningar utan nitrat och fosfat, eftersom dessa två ämnen anses orsaka algproblem - vilket dom också gör i akvarier med glest med växter.

      I akvarier med *mycket* växter och CO2 blir dessa två råvaror snabbt begränsande för växterna, men naturligtvis inte för algerna, varpå algerna börjar klänga sig fast på växternas blad som ju är fenomenala solfångare.

      Kör man inte CO2 och begränsat med ljus och mycket fisk kan man ändå supporta en stor växtmängd, men det kommer inte växa snabbt, och då räcker det med en bra akvarieväxtgödning typ Tropica Mastergrow.

      Sist kan man börja laborera med ljuset. Tre rör är exceptionellt bra på Svenska marknaden: Interpret Triton, Sylvania Aquastar och Philips Aquarelle. GroLux fungerar också bra, men ger fruktansvärt fult ljus.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • S_sund
        • July 2004
        • 1904

        #4
        Hmm ok... 400L karet är ett Juwel Rio400 med två lysrör. Har i rören jag fick med när jag köpte karet. Är osäker på märkena på dem. Ett med blåare ljus och ett med varmare ljus. Har aldrig använt CO2 eller satt mig in i den problematiken, använder växtgödning vid vattendelbyten men är väl lite snål *skrattar* gödningen är ju så rackarns dyr! Har dessutom minskat gödningen ännu mer när algerna ökat i antal då jag antagit att det är dem jag göder?

        Delar gärna med mig av mina erfarenheter och kunskaper men är den första att erkänna att jag själv har mycket att lära! *ler*
        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
        Min Blogg
        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Har i rören jag fick med när jag köpte karet. Är osäker på märkena på dem. Ett med blåare ljus och ett med varmare ljus.
          Två rör över 400 liter låter lite snålt, speciellt om rören i sig inte är speciellt bra och framförallt om du inte kör feta reflektorer.

          Normalt sett klarar växterna förvånansvärt låga ljusnivåer förutsatt att CO2 och övrig gödning är bra.

          Har aldrig använt CO2 eller satt mig in i den problematiken, använder växtgödning vid vattendelbyten men är väl lite snål *skrattar* gödningen är ju så rackarns dyr! Har dessutom minskat gödningen ännu mer när algerna ökat i antal då jag antagit att det är dem jag göder?
          Ja använder du bara vanlig akvarieväxtgödning och kör begränsat med fisk och mycket växter så kommer växterna bli begränsade av främst kol, nitrat och fosfat. När växter är begränsade av något enstaka ämne så blir upptaget av alla andra ämnen oerhört lågt - Liebigs lag - Växterna växer bara så mycket som det ämne som är mest begränsande.

          Eftersom alger aldrig är begränsade av fosfat vilket däremot växterna blir ganska omgående så kommer vanlig akvarieväxtgödning oftast bara algerna till nytta i ett kar med lite fisk med försiktig matning och mycket växter.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • S_sund
            • July 2004
            • 1904

            #6
            hmmm ok...Har reflektorer till rören och i juwels 400L kar finns ju inte plats för fler än två rör?! Har ca 50 fiskar i olika storlekar (allt från Scalarer till Kardinaltetror)
            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
            Min Blogg
            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Har reflektorer till rören och i juwels 400L kar finns ju inte plats för fler än två rör?!
              Erkänt problem. Färdiga akvarier är inte gjorda för att köras som växtakvarier.

              Jag själv fick med en heltäckande ramp med 2 lysrör till min 310-litrare - som tur var kunde jag klämma in 4 lysrör till.

              Är det totalt omöjligt för dig att göra det ens med våld tycker jag du ska ta dig en titt på följande lysrör: Interpret Triton, Sylvania Aquastar och Philips Aquarelle. Där får du mest krut (PUR-effektivitet) för pengarna.

              Har ca 50 fiskar i olika storlekar (allt från Scalarer till Kardinaltetror)
              Scalarer är iofs rätt skitiga, speciellt om du matar upp dom för lek. Så du har förmodligen redan nog med nitrat och fosfat som det är.

              Vill du att jag ska bli lite mer avancerad så kan dock fosfatet vara uppbundet i organisk form som växterna inte kan ta tillvara på. Det blir gärna så med fosfatet i skitiga burkar. En viss återhållsam och blygsam renlighet med regelbundna vattenbyten där man istället använder KH2PO4 och KNO3 istället för fiskarnas fosfat och nitrat kan därför göra underverk.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • stefangustaf
                • April 2004
                • 44

                #8
                Defdac:
                Ja använder du bara vanlig akvarieväxtgödning och kör begränsat med fisk och mycket växter så kommer växterna bli begränsade av främst kol, nitrat och fosfat. När växter är begränsade av något enstaka ämne så blir upptaget av alla andra ämnen oerhört lågt - Liebigs lag - Växterna växer bara så mycket som det ämne som är mest begränsande.

                Eftersom alger aldrig är begränsade av fosfat vilket däremot växterna blir ganska omgående så kommer vanlig akvarieväxtgödning oftast bara algerna till nytta i ett kar med lite fisk med försiktig matning och mycket växter.
                Har jag förstått rätt att om man tillför CO2, har mycket växter så ska man ha mycket fisk och mata dem rätt så rikligt. Då kommer växterna växa men inte algerna. Ska man tillsätta Tropica Master Grove?

                //Stefan
                Stefan

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9

                  Visst får det plats ytterligare rör !!

                  Du borde kunna hänga ett i bakre luckan och ett i den främre utan alltför stora problem.

                  Kolla i denna länk:

                  http://berthling.com/gallery/Extra-ljus
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Har jag förstått rätt att om man tillför CO2, har mycket växter så ska man ha mycket fisk och mata dem rätt så rikligt. Då kommer växterna växa men inte algerna.
                    Nej, det är det som är problemet om du vill använda fiskskit som kväve och fosforkälla, dels pga kvävet först kommer i form av Ammonium som i högre grad gynnar alger än växter och dels för att speciellt fosfatet gärna binder med organiskt nedbrutet material (DOC) som inte blir tillgängligt för växterna.

                    Det går naturligtvis, men du får i större utsträckning problem med alger.

                    Att köra ett stort vattenbyte i veckan (>50%) garanterar låga DOC-nivåer och låga näringsnivåer överlag och det betyder att det du doserar är de facto det som finns tillgängligt för växterna - du garanterar gödningsnivåerna och hela akvariet blir en stamlösning. Bättre förhållanden än så kan växterna inte få. Jämför med hydrokultur.

                    Ska man tillsätta Tropica Mastergrow?
                    Ja. Det viktigaste ämnet i TMG är Kalium som inte kommer ner i tillräcklig grad från mat+skit.

                    Tyvärr innehåller inte TMG två av de viktigaste makroämnena: kväve och fosfor så det får man tillsätta via två pulver (kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • mavve
                      • August 2003
                      • 283

                      #11
                      Ursprungligen skickat av S_sund
                      hmmm ok...Har reflektorer till rören och i juwels 400L kar finns ju inte plats för fler än två rör?! Har ca 50 fiskar i olika storlekar (allt från Scalarer till Kardinaltetror)
                      Du kan har 4 rör i karet. Antingen på hemmavis som tidigare sagts i tråden, alternativt att beställa en ramp till från JUWEL. Det medföljer då ny täckplattor som är anpassade för två armaturer

                      Mvh Martin

                      Kommentar

                      • stefangustaf
                        • April 2004
                        • 44

                        #12
                        Tyvärr innehåller inte TMG två av de viktigaste makroämnena: kväve och fosfor så det får man tillsätta via två pulver (kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat).
                        Tack för svaret. Var kan man köpa kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat?
                        Stefan

                        Kommentar

                        • AndreasBK
                          • December 2003
                          • 374

                          #13
                          Hur mår fiskarna av att man kör ner en massa växtnäring i karet?
                          Kan känsliga arter stryka med?
                          MVH Andreas
                          Andreas akvariesida

                          Kommentar

                          • Spijer
                            • February 2004
                            • 226

                            #14
                            Vad jag har hört så är det bättre att köra med kulor i sanden än flytande näring till växter som anubias för dom tar upp mer näring med rötterna, stämmer det?

                            Kör med kulor nu nämligen.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Var kan man köpa kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat?
                              Från Jocke i Motala:
                              http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread =578

                              Hur mår fiskarna av att man kör ner en massa växtnäring i karet?
                              Prima. Näringsnivåerna kan stundvis vara *betydligt* högre än dom rekommenderade nivåerna man kör till växtakvarier. Både i naturen och i akvarier. Regnoväder som sliter med sig stuff osv.

                              Kan känsliga arter stryka med?
                              Jag sticker ut hakan och säger nej - inte med de gödningsämnen vi använder och i <b>rimliga</b> doseringsmängder.
                              Ofta simmar t ex fiskar omkring i 50-100 ppm nitrat i misskötta burkar utan att man märker något på dom. Vi doserar upp till 10 ppm nitrat.
                              Du har förmodligen många resor högre kopparhalter i kranvattnet än du får med en normal mikrodosering.

                              Vad jag har hört så är det bättre att köra med kulor i sanden än flytande näring till växter som anubias för dom tar upp mer näring med rötterna, stämmer det?
                              Nej det är generellt sett fel eftersom alla akvatiska växter gärna tar upp näring med bladen eftersom det är en förnyelsebarnäringskälla som hela tiden cirkulerar i mycket större omfattning än det som finns i bottnen.

                              Just Anubias tycker jag speciellt reagerar mycket fint på t ex höga doser fosfat och nitrat. Färre prickalger osv.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...