Torra Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    Torra Alger

    Finns det kvar sporer eller liknande om en tidigare algbevuxen rot får ligga torr i några månader?
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen
  • PatrikMalmo

    #2
    Kan det mycket väl finnas. Även om roten mot all förmodan skulle vara kliniskt ren kan flera sorters alger komma genom luften, med annat du har ner i akvariet, från dina händer (om du t ex har pysslat med dina krukväxter precis innan du pysslar med akvariet) och tom via vattenledningsvattnet. Förenklat funkar det så att om rätt förutsättningar finns i akvariet för att en alg ska växa så kommer man att att få tillväxt på den. Att hålla på och tvätta allt man ska ha ned i akvariet för att undvika alger är som jag ser det dödfött (däremot kan en del andra saker undvikas genom tvätt).

    På aquatic-plants mailinglista har det diskuterats att vissa arter alger skulle kunna hindras komma in i akvariet, men inga verkliga fakta i målet har kommit fram. Efter att till och från haft akvarier i över 15 år tillåter jag mig att tvivla. Har nog haft de flesta alger som förekommer någorlunda frekvent i akvarierna (fast det har dykt upp en del exempel här på Forumet som jag faktiskt aldrig sett i mina kar!!

    Hilsen!!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag betvivlar mycket starkt att några i akvarier vanligt förekommande alger överlever total uttorkning, eller sprids genom luften. Däremot finns det algsporer i kranvattnet, på akvarieväxterna, samt i vattnet akvariefisk kommer med, så det är alldeles sant att det är i praktiken omöjligt att helt eliminera alla alger med mindre än att man håller akvariet kolmörkt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • davide
        • February 2003
        • 1093

        #4
        OK, Tack för svaren.
        Att eliminera algerna varinte min tanke, utan det är så att jag har en supersnygg rot som tyvärr har ruskigt mycket alger på sig. Den har dock torkat några månader nu.

        Så om jag tolkade era svar rätt så borde det inte bli mer alger än vanligt om jag stoppar i roten...
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          davide,
          instämmer att roten troligen inte kommer att påverka algfloran i karet (om den inte är mycket näringsrik i sig självt). Jag hade utan tvekan använt den om du kört den i akvarium innan.

          Azur,
          kommentarerna om hur alger sprids har jag hämtat från "Alger, växtbetingelser och bekämpningsmetoder" av Claus Christensen på Tropica.

          Citat ur skriften:
          "De flesta alger kan också spridas och förökas med hjälp av ganska små sporer (könlig förökning) eller andra former för "vilostadier", som bildas i tusental. Dessa förökningsformer är ofta väldigt seglivade, de kan tåla uttorkning, lång tids mörker och några kan direkt spridas via luften."

          Nåja. Du har alltid varit otroligt påläst i dina svar, så säger du definitivt nej här, så backar jag. Jag har ingen som helst möjlighet att bevisa något här, annat än genom en massiv litteraturgenomgång vilket jag inte pallar med just nu.

          Vi är i vart fall eniga om att det knappast går att begränsa algförekomst i akvarierna på något sätt. Trevligast att hålla de flesta algerna i viloperioder dock, så växterna ser snyggare ut... ...fast ett av de snyggaste kar jag sett var medvetet inrett med stora partier tofsalger. Jag gillar sådant som bryter av mot det "normala"!!

          Hilsen!!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Citat ur skriften:
            "De flesta alger kan också spridas och förökas med hjälp av ganska små sporer (könlig förökning) eller andra former för "vilostadier", som bildas i tusental. Dessa förökningsformer är ofta väldigt seglivade, de kan tåla uttorkning, lång tids mörker och några kan direkt spridas via luften."

            Nåja. Du har alltid varit otroligt påläst i dina svar, så säger du definitivt nej här, så backar jag. Jag har ingen som helst möjlighet att bevisa något här, annat än genom en massiv litteraturgenomgång vilket jag inte pallar med just nu.
            Åh, det finns alger som tål uttorkning - den encelliga algen trädgröna t.ex. - och antagligen alger som kan spridas som damm genom luften också, men jag tror inte arterna i nåt av de vanliga akvarie-släktena (kiselalger, Cladophora, Audouinella, Spirogyra, Oedogonium...) grejar det.
            Kanske vissa cyanobakterier.

            Fast om nån vet jag har fel, får den personen gärna påpeka det.

            I alla fall, Cladophora, Audouinella, Spirogyra och "svävalger" (kan ha varit Chlorella) har jag haft i ett akvarium men inte i andra akvarier i samma rum, förrän jag flyttat över "smittade" föremål (eller i svävalgens fall med flit hällde över en hink vatten).

            Hmmm... Kunde vara kul att göra ett experiment - ta en liter sterilt vatten, tillsätta steril näring, hälla det i en flaska, och ställa flaskan, öppen, i ett fönster. Min gissning är att inga alger kommer att dyka upp.

            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Experiment är nästan alltid roligt!! Sterilt vatten har jag dock svårt att få fram, men jag har lurat på att ta ett gäng "prover" från rent kranvatten och köra dem under "normala" betingelser. Enbart det experimentet är lite roligt att se hur det utvecklas.

              Annars lurar jag mycket på vad fodret innehåller. Jag och en polare är på gång med lokal och kommer bland annat att köra vildguppy som foderdjur. Rätt enkelt att köra experiment med vad olika foder ger för resultat i form av alger. Tetra plockade bort min fråga om det, skickade mail i stället. Har dock en del arbete kvar innan lokalen blir av, men det ger sig. Återkommer om det!!

              Hilsen!!

              Kommentar

              Arbetssätt...