Växtfrågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Växtfrågor...

    Hej!
    Har just gjort om i ett 54 liters kar med några afrikanska ciklider. Innan var karet fullt med limnophila sessiliflora, javaormbunke och hygrophila polysperma. Problemet var att med mina 4*25 W glödlampor blev växterna fula efter att man hade klippt ner dem, vilket inte var så kul. Javaormbunken var dessutom algtäckt.
    Nu har jag satt in ett 15 W Powerglo-lysrör, samt enbart behållit de vackra topparna på sessiliflora och polysperma. Javaormbunkarna fick vara kvar, till siamesernas stora glädje!
    Nu undrar jag: Vilka andra växter kan jag ha? Jag kan nämna att jag göder ca 1 ml varje dag, av tmg, KNO3 (1-1.5 ml) och KH2PO4. Är det för mycket?
    Jag såg ngn fin växt som var kanske 5 cm hög, och bestod av en mängde gräsliknande blad. Går den att ha?
    Hur skulle jag kunna göra för att få bort algerna från javaormbunken?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nu undrar jag: Vilka andra växter kan jag ha?
    Med 0.27 watt/liter ska du helst välja lite enklare och skuggvänligare växter.

    Jag kan nämna att jag göder ca 1 ml varje dag, av tmg, KNO3 (1-1.5 ml) och KH2PO4. Är det för mycket?
    Det blir totalt ca 1.4 fulldospuls på en vecka. Ja det är mycket för en lågljusburk utan CO2.

    Jag såg ngn fin växt som var kanske 5 cm hög, och bestod av en mängde gräsliknande blad. Går den att ha?
    Nålgräs eller Liaeopsis? Tveksamt utan CO2.

    Hur skulle jag kunna göra för att få bort algerna från javaormbunken?
    CO2.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Med 0.27 watt/liter ska du helst välja lite enklare och skuggvänligare växter
      Några exempel på sådana växter? KLarar sig de växter som jag har nu på den ljusmängden?
      Det blir totalt ca 1.4 fulldospuls på en vecka. Ja det är mycket för en lågljusburk utan CO2.
      Hur många ml skulle du rekommendera? ½ ml per dag/varannan dag?

      Finns det ngt annat sätt att få bort algerna utan co2? Ex. att göra så att det inte kommer ngt ljus på just den växten genom att täcka över täckglaset där...?

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Några exempel på sådana växter?
        Ja dom med låga ljuskrav.

        KLarar sig de växter som jag har nu på den ljusmängden?
        Japp. Eventuellt släpper vissa av växterna bladen längst ner pga för lite ljus, men det märker du.

        Hur många ml skulle du rekommendera? ½ ml per dag/varannan dag?
        Eftersom du inte kör någon CO2-gödning: Några droppar varje dag kanske.

        Finns det ngt annat sätt att få bort algerna utan co2? Ex. att göra så att det inte kommer ngt ljus på just den växten genom att täcka över täckglaset där...?
        Alger behöver mindre ljus än växter. Ledsna växter sätter sig gärna alger på. Växter blir ledsna utan ljus.

        Bättre att köra stenhårt fokus på att få växterna att trivas ordentligt istället, dvs se till att dom får allt dom vill ha.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Skulle jag kunna kombinera lysröret som jag nu har med 2*25 W glödlampor, så att jag får mer ljus men samtidigt har kvar lysrörets fördelar? (till dess att jag skaffar ett till lysrör)
          Fungerar det, eler bidrar det bara till alger pga, jag inte kör med co2?

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det skulle förmodligen bara bidra med algproblemet och dessutom göra akvariet varmare, vilket i dagsläget inte känns så nödvändigt.

            Se bara till att utnyttja ditt rör så bra som möjligt med reflektor, extremt rena täckglas (eller inga alls - nu när det är så varmt så är avdunstningen en bra kylare) så ska dina växter inte ha några problem med ljusmängden.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Får nog rengöra täckglasen då, de behövs pga mina hopande fiskar

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              Arbetssätt...