Dvärgspjutblad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Dvärgspjutblad

    Jag har två dvärgspjutblad i mitt 60 liters. Nu har dom börjat tappa bladen med sthälken. Sen blir delar av dem trådiga. Har den fått en sjukdom? Jag hade en crispatula innan som blev trådig och upplöstes men jag lät roten sitta kvar så den kunde ta sig igen.
    Jag har planterat växterna med plastbehållaren på eftersom jag haft otur innan med att fiskarna bökat upp växterna så dom bara flutit omkring.
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Hej

    När det gäller cryptocoryner så kan de drabbas av cryptocoryne-sjukan då alla bladen blir vita och slemmiga. Då är det bara att klippa bort alla bladen och låta roten sitta kvar. Den återhämtar sig efter en tid och snart kommer det nya blad. I mitt fall tog det mindre än en vecka.

    Vad gäller dvärgspikbladen: Man skall aldrig plantera växter med vare sig krukan eller stenullen. Ta upp växten och ta bort krukan och ullen. Plantera dem igen. Att de lossnar. Det är bara att ge det en tid då man får plantera om alla växter som åker upp. Och efter ett tag blir det färre och färre allt eftersom att de sätter rötter. Men plantera aldrig växter med varse kruka eller stenullen.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Mollymamman
      • July 2004
      • 198

      #3
      Ok, ska följa ditt råd. Hade läst nånstans att man kunde göra det etersom växten redan var "planterad" i bra gödning. Kanske har missförstått det.
      Tack för svaret!
      250L
      Mollyyngel Svärdbäraryngel
      2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Nej vad jag vet så innehåller de inte gödning, men det låter jag vara osagt eftersom jag inte har hört det tidigare. Fast jag tror i vilket fall inte att de gör det.

        Men det är inte så bra för växten i längden att ha kruka och stenull kvar. Så den skall du ta bort.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • Mollymamman
          • July 2004
          • 198

          #5
          Gör det något om jag inte får bort precis all stenull? Där är väldigt mycket rötter och jag är rädd för att skada dem.
          250L
          Mollyyngel Svärdbäraryngel
          2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Nej lite kan alltid sitta kvar eftersom det kan vara väldigt svårt att få bort det, men ta bort så mycket som det går.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • mavve
              • August 2003
              • 283

              #7
              Så vitt jag har fått förklarat så är krukorna väl preparerade med gödning/näringsämnen för att se till att odla upp dem effektivt. Det bör alltså inte vara något hinder att behålla dem. Däremot, genom att avlägnsa krukan och ullen så ges växten bättre/snabbare möjlighet att sprida sina rötter i bottensedimentet och ta upp de näringsämnen där finns. På så sätt får du också en bättre tillväxt.

              Mitt råd är helt klart att avlägsna krukan och ullen, men det är inget "problem" om den sitter kvar ett tag. Nån växtsnubbe kan säkert ge ett utförligare svar.

              // Martin

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Första gången jag hört "Spjutblad" som benämning på Anubias.

                Blir bladen "trådiga" är det en fisk som käkar på dom. Det finns ingen brist som ger dom symptomen.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Dvärgspikblad=Anubias? hur fick du redan på det defdac?

                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #10
                    Min fråga var hur vet du att det är anubias som åsyftas?
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • Mollymamman
                      • July 2004
                      • 198

                      #11
                      Dvärgspjutblad=Anubais barter var.nana
                      Så står det i min Sera rådgivare
                      250L
                      Mollyyngel Svärdbäraryngel
                      2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #12
                        Anubias ska helst inte planteras i gruset utan sättas fast på en rot, skifferstensbit, sten eller liknande. Om du planterar dem i gruset bör du se till att bara rötterna grävs ner, inte rhizomet som bladen växer ut från. Jag har aldrig lyckats få en anubias att stanna kvar i gruset så jag sätter fast dem på rötter etc med fiskelina.
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #13
                          Jag har inte heller hört namnet dvärgspjutblad för anubias tidigare. Men om det är en anubias gäller precis vad Klara har sagt.
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          Arbetssätt...