decificera växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cattebus
    • June 2004
    • 61

    decificera växter?

    Nu har jag säkert stavat det fel, men ni vet vad jag menar...Om jag vill "rena" mina akvarieväxter läste jag nån gång att man kan göra det i alun. (från apotek) vet ni hur mycket och hur länge?
    har ektozon samma verkan vid en hög dos? Hur stor och hur länge?
    /C
    cattebus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Vad är det du ska rena dina växter ifrån???
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • cattebus
      • June 2004
      • 61

      #3
      tja just nu är det inte aktuellt, men häromsistens åkte vi på vita prick i ett kar. Det fick jag bort tämligen snabbt, och så skulle jag till att gallra lite där, och ville då flytta över lite växter till ett annat kar. Skulle kännas säkrare då liksom, att lägga dem i blöt i nåt en stund. Men det kanske t.o.m. är onödigt just vid vita prick? Man ser ju inte de där små sporerna, så det är svårt att helt vara på den säkra sidan just efter en sjukperiod.
      En annan gång isolerade jag en fisk med vattenpest i ett kar. Han fick en flytväxt. När jag insåg att han inte gick att rädda, kastade jag växten med för säkerhets skull.
      Vid sådana tillfällen tänkte jag. Så en sak till: kokar ni håvar och skrapor och slangar och-gud-vet-allt, när ni grävt i ett sjukt kar??? Eller hur gör ni? Jag har säkert gjort fel, men jag hällde hett vatten och massor av ekotozon i en hink, och lade i alla prylar...
      /C
      cattebus
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Du kan sluta använda dyrt ektozon att försöka jaga bort bakterier från håvar med. Ektozon är i praktiken samma sak som koksalt, och dess desinficerande effekt är en smula omtvistbar.

        Jag tycker att man skall ha åtminstone en håv till varje akvarium, och gärna några i reserv, för de är inte dyra. Att ha dem i kokande vatten en minut räcker för att alla bakterier/parasiter skall dö.

        Skrapor, termometerar och sådant skall man också ha fler uppsättningar av, och inte låta dem vandra mellan akvarier hur som helst utan desinficering genom komning. (Termometrar är svårt att koka, de kan spricka eller gå sönder).

        Det som brukar vara svårt att dubblera är vattenbytesutrusningen. Där får man använda sunt förnuft och byta i de friska akvarierna först, och sist det sjuka.

        Många sjukdomar, men inte alla, brukar svältas ut genom att akvariet går helt fritt från fisk i 2 veckor.

        Kommentar

        • cattebus
          • June 2004
          • 61

          #5
          förlåt om jag är tjötig, men jag tycker inte jag fått svar på den verkliga frågan...ALUN; är det nån som vet??? Funkar det för att ta död på tex snigelägg som en kan följa med växter?
          Swetrot: tack för dina råd! Ang ektozonet: jag blev informerad om att tillsätta det vid varje vattenbyte. (Vilket jag gör) är det onödigt??? nybörjare som jag är, så lyssnar man ju med Musse-Pigg-Öronen när zoofackhandlaren talar vet du...
          Hur gör alla ni andra vid vattenbyte, vad tillsätter ni? Jag kör i Biotopol, i det vattnet som tillsätts. Dessutom ektozon. Även det räknar jag då per de liter jag tillsätter. Gör jag fel? Tacksam för alla råd!
          /C
          cattebus
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Ang alun så kan jag inte ge dig ett svar... men är det snäckäggen du är rädd för så kanske du kan testa ett vanligt snäckmedel.

            Ektozon består som sagt i princip av vanligt salt... och om dess effekter på akvariefisk tvistar de lärde... men ett är säkert, det är dyrt kilopris med tanke på saltinnehållet.

            Att tillsätta salt vid varje vattenbyte... ja, har man fiskar som behöver salttillsats eller som är nymedicinerade (t ex efter vita prick), då ska man göra det. I övrigt så använder man salt endast för att hjälpa fiskarna vid vissa sjukdomstillstånd. För somliga fiskar, som Corydoras, kan salttillsats vara direkt dödligt...
            Biotopol är JBL:S vattenberedningsmedel. Detta tillsätts till vattnet för att göra det mera fiskanpassat. Jag, och flera med mig, anser att dessa medel endast behövs om man har egen brunn eller av någon annan anledning som inte är så lämpligt för fiskarna. Själv har jag vanligt kommunalt vatten och jag tillsätter inte något annat än växtnäring till mitt vatten vid vattenbyten.

            I bland måste man dra Musse Pigg öronen åt sig när man pratar med Zoohandlaren vet du... de vill ju gärna sälja mer eller mindre onödiga saker till dig....
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Vattenberedningsmedel kan vara bra om man har helt nya fiskar. Annars brukar jag rekomendera så lite kemi som möjligt (utom växtgödning) i akvarumet för att göra vattenbytena så lätta som möjligt. Regelbunden vattenbyte är A och O i akvariumsköttsel.

              Angående alun, ja, det fungerar mot snäckor och snäckägg (och många andra lägre djur). Jag gör så här (det finns andra varianter).

              1) Blanda 1 tesked alun per liter vatten i en hink. Rör om så att all alun löses upp.
              2) Lägg i växterna som skall behandlas (alla växter som jag har provat har tålt detta, men det kan variera).
              3) Vänta minst fem minuter, men inte många minuter mer.
              4) Lyft ut växterna och skölj dem i en hink med rent vatten. Detta för att man inte vill ha alunlösningen i akvariumet.

              Nu skall alla snäckor dragit in sig i sina skal och dött. Lycka till med växterna.

              Alun används till att lägga in gurkor och i en leklera till barn. Kanske inte så nyttigt att halsa i sig av alun-vattnet, men inte dödligt giftigt för människor.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Jackson... har du testat Alun på Malysiska sandsnäckor??? Jag undrar eftersom de verkar klara upp mot fyrdubbel dos snäckmedel i flera veckor....
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...